A közép-európai kertészeti termelő régiók részére Ausztria és Németország jelenti az egyik legfontosabb célállomás. Magyarországról is sok zöldség és gyümölcs kerül a németajkú országokba. Minden évben tonnaszám érkezik a cseresznye, a meggy, a szilva, a paprika, a paradicsom az igényes és a minőségre, valamint a környezetvédelemre érzékeny piacokra. Egy magyar zöldségexportőr is fenntartható csomagolással igyekszik megfelelni a megnövekedett kereskedelmi elvárásoknak.
A Németország és Magyarország közötti kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok az utóbbi 10 évben felélénkültek. Ennek eredményeként a magyar kertészeti termékek számára Németország kiemelkedően a legfontosabb piaccá vált. Ehhez kapcsolódik, hogy a berlini Fruit Logistica szakkiállítás 21-es csarnokában minden évben számos magyar beszállító jelenik meg a szolgáltatásaival és a termékeivel – írta meg a Freshplaza cikkére hivatkozva a FruitVeB.
Környezetkímélő csomagolási stratégiák a gyakorlatban
A magyar exportőrök idén is az Agrármarketing Centrum által szervezett közös standon jelentek meg. Manapság a magyar kertészeti termékek exportjával foglalkozó vállalkozásoknál a fenntartható csomagolási stratégiák célirányos megvalósítása került a középpontba – mondta Rácz Bertalan, a Prémium Kert Kft. ügyvezetője. A vállalkozás a cikk szerint úttörő a témában. Fő termékeinket, így a paradicsomot és a különböző paprikákat szinte kizárólag a német piacon értékesítjük. Nemrég kezdtük értékesíteni a paprika 300 és 500 grammos flowpack kiszerelését.
A dél-kelet magyarországi beszállító elmondása szerint a fenntartható csomagolási alternatívák alkalmazása nagyon fontos annak érdekében, hogy a Németországban folyamatosan változó piaci környezetben és egyre szigorodó elvárások mellett versenyben tudjanak maradni. Ezért fektetünk be az innovatív csomagolási technológiákba, amelyekkel kapcsolatban jelenleg is folynak a fejlesztések. Ma már képesek vagyunk 73 százalékkal kevesebb műanyagot felhasználni a gyártás során. Magyarországon jelenleg csak néhány cég képes a műanyag felhasználás ilyen jelentős csökkentésére. Meggyőződésünk, hogy a fenntartható csomagolás-menedzsment a jövőben a magyar exportőrök részére is meghatározó lesz – fejtette ki a fejlesztés értelmét a cégvezető. A termelt snack paprika mennyisége egyelőre kicsi, így itt még nem álltunk át a környezetkímélőbb csomagolásra, de a tervek között ez is szerepel – mondta Rácz Bertalan.
Várakozások a szezonra
Az ügyvezető arra is kitért, hogy mire számít a májusban kezdődött és várhatóan októberig tartó szezonnal kapcsolatban. Paradicsom esetén a megszokott hozamokat és mennyiségeket várjuk. A paprikánál azonban az előző évhez képest változást tapasztalunk. A fehér paprikákból és a Sweet Palermo-ból talán megfelelő lesz a mennyiség, azonban a kápia esetében lényeges mennyiségi visszaesésre számítunk.
A Prémium Kert Kft-t 2007-ben alapították családi vállalkozásként. Aktív működését 2010 őszén kezdte meg, ekkor lett több nagy, nemzetközi kiskereskedelmi áruházlánc beszállítója. A cég az Alföldön megtermelhető, kiváló minőségű zöldségek és gyümölcsök frisspiaci értékesítésével foglalkozik.
– paradicsomfélék (fürtös, szemes, koktél)
– paprikafélék (TV, hegyeserős, kápia, blondi, pritamin, kaliforniai)
– uborkafélék
– burgonyafélék
– sárgarépa
– salátafélék
– szamóca
– sárgadinnye
– őszibarack
– nektarin