Kiszorult az almapiacról a magyarok régi kedvence, a Jonatán

Az 1970-es évektől egészen a rendszerváltozásig a magyar almatermesztés egyik fő fajtája volt a Jonatán. Az 50-60 évvel ezelőtti nagyarányú telepítésekor korszerű fajtának számított, a hazai termőterület egyharmadát tette ki. Azóta nagyot fordult a világ – mondta dr. Apáti Ferenc egyetemi docens, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Termelők Egyesülete elnöke. Magyarország a rendszerváltás előtti időszakban átlagban évente 1-1,2 millió tonna almát termelt. A felét akkoriban jórészt a szovjet piacokra exportáltuk, nagy részét a Jonatán-fajták tették ki. A kifejezetten jó ízű, közkedvelt almafajtának, nagyon jó a cukor- és a savtartalma, és egyedi az íze.

Az 1990-es évektől aztán megjelentek a korszerűbb almafajták, amelyek tulajdonságaikban és képességeikben is megelőzték a Jonatánt és társait. A közkedvelt alma egyre inkább kiszorult a termesztésből, egyre kevésbé jelent meg az új telepítésekben. Olyannyira, hogy ma már mindössze 5 százalékát teszi ki a hazai termesztésnek – mondta dr. Apáti Ferenc a 24.hu-nak.

Eltűnőben a Jonatán a magyar almatermesztésből - képünk illusztráció
Eltűnőben a Jonatán a magyar almatermesztésből – képünk illusztráció

Ez volt a baj a Jonatán almával

A Jonatán fajtakörnek többféle változata ismert, de a gyümölcse jellemzően szinte mindegyik fajtának apró. Ma a piac a 70 pluszos méretet keresi, a Jonatán gyümölcse ennek az elvárásnak nehezen felelt meg. Egy-két fajtaváltozattól eltekintve a színeződése sem volt kielégítő, nem tudta produkálni azt a 80-90 százalékos körpirosságot, amit a piac elvár. Másrészt van még néhány fogyatékossága, az egyik például, hogy hajlamos a varasodásra és nagyon érzékeny a lisztharmatra. A Jonatán ráadásul nem jól tárolható fajta. Nem tartható el sokáig kint a pulton, pedig a kereskedelem számára az az egyik legfontosabb szempont, hogy a gyümölcs akár 8-10 hónapon keresztül is raktározható legyen – mondta a szakember.

A Jonatán ugyan sokak szerint rendkívül finom, a gyümölcspiacon azonban az íz nem az elsődleges minőségi jellemző.

A fogyasztónak persze számít, de az első mindig a gyümölcs ára. A következő szempont, hogy a kartonban szép méretesnek látszódjék, a harmadik fő kívánalom, hogy lehetőleg körben teljesen piros legyen. A fogyasztó ugyanis elsősorban a szemével vásárol. Arról egyébként itt írtunk korábban, hogyha minden nap új almafajtát kóstolnánk, 40 év alatt jutnánk a végére.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Heti agrárhír-összefoglaló Ízelítő az elmúlt hét híreiből: Prémium termékekkel vonulunk az orosz piacra, elindult a területalapú támogatások 50%-os előleg kifizetése, beletörődé...
Gyümölcstermelők téli továbbképzése rendezvénysoro... A szakmai fejlődés minden szakember számára fontos, így a gyümölcstermesztés területén dolgozóknak is. A programon résztvevők friss információkat tudh...
Mi lesz idén a zöldség-gyümölcs ágazatban? 2013-ban döcögősen indult be a szezon, köszönhetően a hosszúra nyúló télnek. Idén azonban enyhe volt a tél és korán megérkezett a tavasz is: előbb kez...
Rekordtermés helyett csak jó közepes várható a gyü... A korábban jelzett rekordtermés helyett csak jó közepes termés várható a magyarországi gyümölcsösökben, főként az elmúlt hét időjárása miatt - mondta ...
Megfelelő mennyiségű lesz a termés gyümölcsből az ... A szerződéses viszonyban álló termelőktől biztosan felvásárolják a gyümölcsöt – értékelték a piaci várakozásokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK)...
Így maradt bio a nem bio cseresznye Személyes hangvételű cikket olvastunk a Kapanyél oldalán, mely a cseresznyefák hasznosságáról szól. Pro és kontra érvek kerülnek egymással szembe, szó...