Megint bezavar a külföldi dobozos tej és a félkemény sajt megjelenése

Nincsenek könnyű helyzetben a hazai tejtermeléssel és feldolgozással foglakozó vállalkozások. Miközben a tej felvásárlási ára folyamatosan csökken, a magas infláció miatt csökken a kereslet a tejtermékek iránt. Ráadásul az import is új erőre kapott, az elmúlt 8 hónapban jelentős mennyiségű félkemény sajt és UHT tej érkezett az országba, amely piacromboló hatással bír. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jelenlegi helyzetben is nagyon fontos lenne, hogy a vásárlók keressék a magyar termékeket, válasszanak a hazai feldolgozók kínálatából. 

Augusztusban sem állt meg a hazai nyerstej felvásárlási árának csökkenése, a 151,47 forint/kg-os ár 32 százalékkal alacsonyabb az év elején elért szintnél és 17 százalékkal marad el az egy évvel ezelőtti ártól. Az áresés ugyanakkor nem csak Magyarországra jellemző, az év eleje óta az egész Európai Unióban csökken a nyerstej felvásárlási ára. Ennek oka részben az európai tejtermelés bővülése nyomán kialakult tejfelesleg, valamint a magas infláció következtében Európa-szerte visszaeső lakossági tej- és tejtermék fogyasztás – írta a NAK.

Miközben a tej felvásárlási ára folyamatosan csökken, az import is új erőre kapott, az elmúlt 8 hónapban jelentős mennyiségű félkemény sajt és UHT tej érkezett az országba - Fotó: Magro.hu, CSZS, Jászárokszállás
Miközben a tej felvásárlási ára folyamatosan csökken, az import is új erőre kapott, az elmúlt 8 hónapban jelentős mennyiségű félkemény sajt és UHT tej érkezett az országba – Fotó: Magro.hu, CSZS, Jászárokszállás

Erősödő európai export

Az uniós nyerstej árak csökkenése a tejtermékek árában is érezhető, aminek köszönhetően az uniós tejtermékek versenyképessége már növekedésnek indult: 2023 első hét hónapjában szinte valamennyi főbb tejtermék európai exportja megerősödött.

Ez azonban nem túl jó hír a hazai feldolgozóknak. Jól látható, hogy az újra növekedésnek indult import – különösen a sajt és az UHT tej esetében – piacromboló hatással bír – fogalmaztak. 

Az év első felében a belföldi eladások csökkenésével párhuzamosan 4000 tonnával (+11,3%) nőtt a hazánkba érkező külföldi félkemény sajt mennyisége. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Tej Terméktanács (TTT) szerint rendkívül fontos lenne, hogy a sajtimportot valamilyen keretek közé szorítsuk, hiszen időnként mélyen a valós előállítási költség alatti áron érkező félkemény sajtok súlyos kárt okoznak a magyar tejiparnak. Hasonló a helyzet a dobozos tejek piacán is. Az első fél évben ugyan jóval alacsonyabb bázisról, de közel a duplájára emelkedett a dobozos tej nagykereskedői importja (+48,8%).

Csökkenő értékesítési árak a tejpiacon

Az uniós tejárak csökkenése, valamint a beáramló import miatt a hazai feldolgozók egyre alacsonyabb áron tudják értékesíteni termékeiket. A főbb tejtermékek átadási ára az év eleje óta csökken: január óta 36 százalékkal esett vissza a trappista sajt, 34 százalékkal a vaj és 16 százalékkal a túró feldolgozói átadási ára. Az 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT tej átadási ára 29 százalékkal, míg a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT tejé 26 százalékkal esett.

A feldolgozók átadási árával együtt a fogyasztói árak is mérséklődtek, ugyanakkor az alacsonyabb árak ellenére egyelőre nem állt meg a kereslet csökkenése. Az első nyolc hónapban vajból 12, tejfölből 7, vajkrémből 17, tehéntúróból pedig 12 százalékkal kevesebb terméket tudtak eladni belföldön a hazai feldolgozók. Egyedül a tej esetében nőtt a kereslet: a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT tejek népszerűségének köszönhetően a tavalyi tej eladásunk bővülése után (+2,5%) idén is igaz, hogy több tejet isznak az emberek.

Nem váltak be a különleges szabályozások

A korábbi hatósági árakkal és a mostani kötelező akciózással kapcsolatos szabályozók továbbra sem segítenek a termékpályának. Az ágazati szakemberek szerint az infláció és a korábban érvényben lévő árstop miatt megváltoztak a vásárlói preferenciák. Egyértelmű, hogy a fogyasztói döntések középpontjában ismét a termékek ára áll. 

Mindez azt eredményezi, hogy a vásárlók egyre inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, vagy a termékeket ugyanazon kategórián belül a relatív olcsóbb termékkel helyettesítik. Egyes alap-tejtermékek esetében az online árfigyelő segíti a vásárlók tájékozódását.

A NAK és a TTT szerint a kedvezőtlen piaci helyzet miatt az elmúlt két évben a tejtermelő telepek 8, a tejtermelő tehénállomány 5 százalékát vesztette el az ország. Félő, hogy ha a fent jelzett folyamatok folytatódnak, további állománycsökkenésre kell számítani. A jelenlegi helyzetben is nagyon fontos lenne, hogy a vásárlók keressék a magyar termékeket, válasszanak a hazai feldolgozók kínálatából – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Csaknem 1,8 milliárd forintból új szarvasmarha tel... Csaknem 1,8 milliárd forintból új szarvasmarha telepet nyitott a fábiánsebestyéni Kinizsi 2000 Mezőgazdasági Zrt.; az új telepen 720 tejelő marhát tar...
Szigorúbb ellenőrzést szorgalmazna a Tej Terméktan... Még szigorúbb hatósági ellenőrzést szorgalmaz a magyar ágazati szereplők védelme érdekében a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Hartz Zoltán, ...
Tejlopó malacokat buktattak le Egy ausztriai szarvasmarha tenyésztő nem tudott rájönni, miért nem tejelnek eleget a tehenei. Egy turistacsoport buktatta le a tolvajokat, amikor fotó...
A szépvíziek csodája, azaz összefogással minden le... Pár héttel ezelőtt lehetősége volt munkatársunknak ellátogatni Hargita megye egyik falujába, ahol betekintést nyerhetett a Szépvízi tejfeldolgozó üzem...
Újabb rendelettel fehérítenék ki a tejpiacot Jövőre egy új rendelettel tovább tisztulhat a tejpiac. A tervek szerint a földművelésügyi miniszter kiterjeszti a termelők, a feldolgozók és a kereske...
Mélyről a magasba tör a magyar tejágazat 1-2 évvel ezelőtt még tüntetésektől volt hangos Budapest, ahol tejtermelők hallatták hangjukat az ágazat kilátástalan helyzete miatt. Mára ez már csak...