Egyedi elismerés: saját kristálypoharat kapott a tokaji aszú

A Nemzetközi Tokaji Aszú Nap, december 10-e idén jeles eseménnyel kiegészülve emelte a magyar borkülönlegesség legendáját. Ekkortól elérhető a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amelyet kifejezetten a világ egyik legjobb édes borához, az aszúhoz alkottak meg. A kristálypoharat a kezdeményezést támogató Magyar Bormarketing Ügynökség vezérigazgatója, Goreczky Gergely leplezte le a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tarcalon. Az Aszú Glass-ról az ötletgazda, Ripka Gergely beszélt.

A Bor.hu anyagát szemléztük. Ebben leírták, hogy a borkóstolást mindig befolyásolja a művelethez kiválasztott pohár. A pohármárkák legjobbjai hosszú évek óta dolgoznak azon, hogy termékeikkel a fogyasztóközönség ízlésének széles spektrumát ki tudják szolgálni. Miként van rizlinges, chianti-hoz, cabernet-hez, pinot noir-hoz vagy néhány éve már furminthoz illő pohár is, most már a tokaji aszúnak is van sajátja. 

Kecses, karcsú és kristály az Aszú Glass
Kecses, karcsú és kristály az Aszú Glass – Fotó: FB

Ahogy az aszúhoz tartozó kristálypohár születik

Ripka Gergely, akinek a neve többek között az általa jegyzett Táncoló Medve bornaplóból, vagy a kétévente frissülő Tokaj Guide-ból lehet ismerős, 2010 óta szakírója és szakértője Tokajnak. Nagyjából egy évvel ezelőtt egy újságcikk elolvasása után rendhagyó ötlettel kereste meg a Veszprém vármegyei székhelyű, a nemzetközi piac számára is kézzel készített, prémium minőségű kristálypoharakat gyártó Halimba Crystalt. Egy kérdést tett fel: vajon a Halimba nyitott lenne-e rá, hogy közösen találják meg és készítsék el a tokaji aszú egyedi aromatikájához és intenzitásához legjobban megfelelő kelyhet? Azonnali pozitív válasz következett. A nagyközönség és a szakma is hónapokon át figyelhette több epizódban egy csodás, új kehely születését: 

Kristályba kerül a tokaji aszú

A tesztelések sorozata és a fejlesztési célok

Piskor Fanni a Halimba Crystal nagyköveteként a kezdetek óta nyomon követi a pohár fejlesztési munkálatait. „A tesztelések elején a már meglévő poharakat vizsgáltuk meg, majd korábban már létező kelyheket alakítottunk át a célnak megfelelően: különböző formákat, és méreteket, különböző szármagasságokat teszteltünk. Kiemelt szempontként fogalmaztuk meg magunknak, hogy találjunk egy olyan kelyhet, amelyben a könnyedebb, virágosabb és fiatalabb aszú is ugyanolyan szépen meg tudja mutatni a benne rejtőző szépségeket, mint egy idősebb. A forma és a méret mellett a szárkialakítás azért is fontos, mert amikor kézbe veszünk egy poharat, akkor a kéz melege is befolyásolhatja a kehelyben lévő ital hőmérsékletét. A forma mellett az Aszú Glass-nál sikerült megtalálnunk egy olyan optimális szármagasságot is, amely tökéletes élményt nyújt fogyasztás közben.”

Az elsőre filigránnak és vékonynak tűnő, kecses, kézzel készülő kristálypohár meglepően strapabíró, pohármosó gépekben is biztonságosan mosható – írták. 

Ripka Gergely ötletgazda, akinek a neve többek között az általa jegyzett Táncoló Medve bornaplóból és a Tokaj Guide-ból lehet ismerős - Fotó: FB
Ripka Gergely ötletgazda, akinek a neve többek között az általa jegyzett Táncoló Medve bornaplóból és a Tokaj Guide-ból lehet ismerős – Fotó: FB

A gyakorlat teszi a kristálypoharat is

A több körös tesztelésen közel 40 szakértő vett részt, köztük borászok, nemzetközi borakadémikusok, sőt Master of Wine-ok, Master Sommelier-k is. Piskor Fanni és Ripka Gergely mellett a stábot olyan hazai szakemberek alkották, mint Makai Gergely (Tokaj-Hétszőlő), Mészáros László (Disznókő), Áts Károly (Áts Pincészet), dr. Molnár Péter (Patricius Borház), ifj. Bacsó András (Oremus) és Czinki Tamás, hazánk első Master Sommelier-je. A poharakba minden körben került 5 és 6 puttonyos aszú, mindkettőből fiatal és érett tétel egyaránt. Az utolsó körben 30 aszúval tesztelték az 5 végső pohárjelöltet. A győztes pontozás útján született meg.

Érkezik az aszú a kristálypoharakba
Érkezik az aszú a kristálypoharakba – Fotó: FB

„A tokaji aszú egyediségét méltóképpen tükrözi az Aszú Glass, hiszen minden egyes darab kézzel készül, prémium minőségben. A különleges pohár küldetése egybecseng a Magyar Bormarketing Ügynökség missziójával: innovatív megoldásokkal és eszközökkel, a borászszakma összefogásával és elköteleződésével a közös értékeink iránt, a magyar bor, jelen esetben a tokaji aszú értékének növelése” – emelte ki Goreczky Gergely, hogy miért volt fontos a Magyar Bormarketing Ügynökség számára, hogy a kezdeményezés mellé álljon.

A Halimba Aszú Glass kristálypohár - Fotó: FB
A Halimba Aszú Glass kristálypohár – Fotó: FB

Ezért különleges a Halimba Aszú Glass

Bár az aszút hagyományosan az étkezés lezárásaként, desszertborként, vagy desszertek kísérőjeként fogyasztjuk, ne felejtsük, hogy megfelelő ízekkel kombinálva akár egy egész étkezést is végig tudunk vele kísérni. A tokaji aszút a világ legnemesebb édes borai között tartják számon. Azt, hogy miben szervírozzuk, érdemes ennek megfelelően kiválasztani, hogy fogyasztása tényleg igazi ünnepi pillanat legyen – írták. 

Bemutató Tarcalon - Fotó: FB
Bemutató Tarcalon – Fotó: FB

„Világszerte csökken az édes borok fogyasztása, de egy méltó pohár adta exkluzív kóstolási élmény is alakíthat ezen a tendencián, mely nem csupán fine dining éttermekben, de otthon is átélhető egy palack csodás aszúborral és egy tökéletes pohárral” – mondta el a projektfelelős a bemutatón.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Támogatás borászati gépek, technológiai berendezés... A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal 180/2013. (XI. 4.) MVH közleménye az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból a borászati gépek, technológia...
Rendelet készül az import borok azonosíthatósága é... Rendelet készül az import borok egyértelmű azonosíthatósága érdekében, várhatóan a rendeletre a napokban minden szükséges aláírás rákerül - mondta az ...
Közepes szőlőtermés várható, a minőség még javulha... Néhány nap múlva már minden borvidéken megindul a szüret, a tavalyihoz hasonlóan közepes mennyiség várható, de a szőlő minősége még sokat javulhat ked...
A magyarok kétharmadának több kedvenc bora van egy... A válaszadók 65,5 százalékának vannak kedvenc borai, azok aránya viszont, akik mindig ugyanazoktól a termelőktől vásárolnak, ettől elmarad, csak 35,8 ...
Borpiaci jelentés Hogyan alakult Tokajban a szőlőszezon? Mik a nemzetközi borpiaci trendek? Mennyibe kerül idén a bor Magyarországon? A részletek cikkünkben! A szakért...
Ajándékozzon könyvet karácsonyra! Vészesen közeledik a karácsony. Ilyenkor hagyomány, hogy meglepjük szeretteinket kisebb-nagyobb ajándékokkal. Mi is lehetne szebb és hasznosabb ajándé...