2017 januárjától 89 új mérőhelyen mérik majd a gyorsforgalmi úthálózaton elhaladó gépjárművek súlyát. Az ellenőrzés mindenkire vonatkozik, az élelmiszereket, vagy éppen a gabonát szállító járművek súlyára is fokozottan ügyelni kell majd. A rendelet célja, hogy megakadályozzák a megengedettnél nagyobb tömegű teherautók közlekedését az utakon, mivel azok rontják azok minőségét.
Nem egy és nem két példa volt már arra, hogy a megengedettnél nagyobb súlyú kamiont füleltek le az ellenőrök Magyarország területén. Tavaly például Zala megyében egy 22 tonnás túlsúllyal rendelkező kamiont sikerült lekapcsolniuk a közlekedési felügyelőség munkatársainak. Pedig a súlykorlátot nem véletlenül határozták meg: a kelleténél nehezebb gépjárművek ugyanis túlságosan megterhelik az utakat, így alakulnak ki a balesetveszélyes nyomvályúk. Emellett a túlterhelt járművek féktávolsága is megnő, ezzel is növelve a balesetveszélyt.
Versenyelőnyben a „túlsúlyos” vállalkozók
A balesetveszély mellett a piaci versenyt is negatívan befolyásolják a szabályokat nem betartó vállalkozások, többek között a mezőgazdaság területén is. Nem mindegy ugyanis, hogy egy, a szabályokat betartó cég 4-5 fuvarral tudja elszállítani a gabonát, vagy a szabályokat áthágó vállalkozás megoldja 2-3 fuvarral ugyan azt a mennyiséget.
Idáig a súlyellenőrzést csak néhány, határhoz közeli helyen, félreállítással lehetett elvégezni. Ezt a módszert váltja fel január elsejétől az új, 89 mérőhely, melyek menet közben képesek lemérni a gépjárművek tömegét. A fix mérőpontokat a gyorsforgalmi úthálózaton jelenleg kamerás ellenőrzést végző fix portáloknál építik majd ki. Az áthaladó járművek képe és rendszáma alapján a rendszer képes megállapítani, mennyi az adott gépkocsi megengedett súlya, és ezt veti össze a mért adattal. A túlsúlyos járművek üzemeltetői büntetést kapnak.
Forrás: magyaridok.hu és Magro.hu