A piaci szereplők javaslatát szem előtt tartva a kormány március elsejéig meghosszabbította az ekáer rendszer próbaüzemét. A NAV addig is ellenőrizhet, felszólíthat, de nem szabhat ki bírságot.
A piaci szereplőktől beérkezett észrevételek és javaslatok, valamint a próbaüzem ideje alatt tapasztaltak alapján megvizsgálják a jogszabály módosításának esetleges lehetőségét. Ahol ténylegesen csak a jogszabály módosítása lehet a megoldás, javaslatot fognak tenni az Országgyűlés felé.
Az ekáer-rendszert 2015. január elsején vezették be hazánkban. Ettől a dátumtól csak ekáer-számmal lehet olyan fuvarozási tevékenységet folytatni, amely bejelentési kötelezettséggel is jár. Ha egy vállalkozás útdíjköteles gépjárművel – 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépkocsival – az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra behoz, vagy Magyarországról valamely EU-tagállamba kivisz terméket, vagy belföldön nem végfelhasználó számára első adóköteles termékértékesítést végez, köteles erről a NAV-nál az ekáer elektronikus felületén bejelentést tenni. A bejelentő ekáer-számot kap, amely a szállítandó termékhez kapcsolódik, és 15 napig érvényes.
A rendszer bevezetésének célja az áruforgalom átláthatóságának növelése, az élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések visszaszorítása, az adócsalások kiszűrése és a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése.
A logisztikai szolgáltatók további türelmi időt kértek a rendszerrel kapcsolatban, ugyanis véleményük szerint a nem egyértelmű jogszabályi megfogalmazás miatt a rendszer még nem működőképes, ezért javaslatot nyújtottak be a rendszer módosítása érdekében. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az ekáer-rendelet visszavonását nevezte az egyetlen megnyugtató megoldásnak, mert álláspontjuk szerint a jogszabály számos ponton betarthatatlan.
Forrás: MTI