Jelentősen megváltoztak a fogyasztói igények Magyarországon a tejtermékek választásakor is. Egyre tudatosabbak a fogyasztók és egyre fontosabb szerepet játszik a termékek csomagolása és kiszerelése, ezért is fontos, hogy a következő időszakban az innováció támogatása hangsúlyosabb legyen hazánkban. A Pest vármegyei Dabason, a Vitafort Zrt. Országos Szakmai Partnertalálkozóján több fontos szakmai kérdésről is beszéltek a résztvevők.
Az Agrárszektor összefoglalója írta meg, hogy a fogyasztók szerint a tejtermékek kategóriája a második leginnovatívabb itthon, és a továbbiakban is itt szeretnének fejlesztéseket, újításokat látni. Ugyanakkor tisztázni kell Magyarországon a helyettesítő, az imitátum és az alternatíva fogalmakat, amelyek a tejtermékeknél hatványozottan jelen vannak. Ilyen például a kókusztej, a rizstej, vagy a zabtej. Az alternatív tejek megjelenése és térnyerése komoly problémát jelent a hazai tejipar számára, ezért az Agrárminisztérium egy útmutató kiadását tervezi, ahol ezeket a fogalmakat tisztázzák. Ugyanakkor egyértelműen látszik a fogyasztáson a visszaesés hazánkban, ami 2022 második felében indult el, addig tudták ugyanis tartani a lépést az emberek az árak emelkedésével – írták.
Alternatív tejtermékek és piaci változások
Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára többek között arról is beszélt, hogy az európai uniós és a globális szinten nem a magyar tejmennyiségek határozzák meg a piacot.
Szeretnénk, ha a fogyasztók tudatosabbak lennének. A fogyasztói szokások jelentősen megváltoztak az utóbbi időben, de vannak olyan, amelyek megmaradtak, ilyen a csomagolás és a kiszerelések fontossága. Tisztázni kell Magyarországon a helyettesítő, imitátum, alternatíva fogalmakat, amelyek a tejtermékeknél hatványozottan jelen vannak, gondoljunk csak akár a kókusztejre, akár a rizstejre. Az alternatív tejek megjelenése és térnyerése komoly problémát jelent a hazai tejipar számára, ezért az Agrárminisztérium tervezi egy útmutató kiadását.
A következő időszakban is szeretnénk támogatásokat kiírni. A jövőben az innováció az a terület, amit leginkább támogatni szeretnénk. A fogyasztók szerint a tejtermékek kategóriája a második leginnovatívabb hazánkban egy felmérés szerint – mondta a helyettes államtitkár.
Kiszámíthatatlan környezet és körülmények
Detre Miklós, a Magyar Államkincstár elnökhelyettese arról beszélt, hogy olyan kiszámíthatatlan jelenleg a környezet, hogy nehéz ehhez alkalmazkodniuk a termelőknek, illetve a magyar agrárium többi szereplőjének is. Tavaly minden korábbinál nagyobb mértékű agrártámogatás jutott el a gazdákhoz, 1010 milliárd forint támogatás lett kifizetve. Idén már május végéig 672 milliárd támogatás kifizetése történt meg. A „tejes” jogcímek kapcsán kiemelte, hogy a termeléshez kötött tejhasznú tehéntámogatások 99%-ban kifizetettek, továbbá, hogy sikerrel zárult a tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás benyújtási időszaka, 600 kérelem érkezett 358000 állatra. Június 9-ig lehetett benyújtani az egységes kérelmeket, ahol is a megszemélyesített állatadatokkal próbálják segíteni a gazdálkodók beadását. A szakember elmondta, a termeléshez kötött tejhasznú támogatások 99 százalékban kifizetésre kerültek.
A elmúlt 3 évben minden év után azt gondoltuk, hogy mindent láttunk és nem jöhet már meglepetés, de az elmúlt másfél év bebizonyította, hogy igenis lehet még meglepetés. Felborultak az addig megszokott költségviszonyok, és azok a feltételek, amik között a feldolgozóipar mozgott – tájékoztatott Szautner Péter, a Tej Terméktanács társelnöke.
Áremelkedés és táplálkozási szerep
Tavaly nyár közepéig-végéig a fogyasztó tudta tartani a lépést az árak emelkedésével, nem látszott a fogyasztáson jelentős visszaesés. Azóta viszont folyamatosan esik a fogyasztás, van, ahol 20 százalékos volumen-visszaesés is tapasztalható. Ez az alapanyagtej ilyenkor nem kerül felhasználásra, és eladásra sem, ezt a problémát meg kell oldani.
A tejet a három fehér méreg egyikeként emlegetik manapság a cukor és a só mellett, mint az egészségre potenciálisan veszélyes élelmiszer. Rengeteg kutatás jelenik meg naponta, ezért is fontos, a fogyasztók és az emberek megfelelő tájékoztatása az egyes élelmiszerek tekintetében – mondta Dr. Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.
Komoly árváltozás zajlik
Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke kiemelte, a piacok volatilitását és kitettségünket szemlélteti, hogy a hazai tejár három hónap alatt közel 16%-ot, míg a kiviteli ár 6 hónap alatt 55%-ot esett. A tavalyi aszály és az önköltség növekedése okán tejfelvásárlásunk csökkenése továbbra is nagy, jelenleg havi szinten 5-7%-os. Fontos, hogy a feldolgozók és a kereskedők között is legyenek olyan szerződések, amikben konkrétumok vannak. Ennek talán lesz hozadéka a jövőben – hangsúlyozta Istvánfalvi Miklós.
A tejtermelők és a tejárak óriási magasságokban és mélységekben voltak és vannak az utóbbi időben. A Vitafort Zrt. stratégiai ágazatként kezeli a tejtermelőket, a magyar tejágazatnak ugyanis az Európai Unión belül versenyképes ágazatnak kell lennie. Erre meg is van minden esélye és lehetősége – mondta Kulik Zoltán, a Vitafort Zrt. vezérigazgatója.