Szigorodtak a célok a kibocsátáscsökkentés területén a teherautók és buszok számára

Az Európai Parlament április 10-én, szerdán új, az Európai Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentés célértékeit. Az új teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet a képviselők 341 szavazattal, 268 ellenében és 14 tartózkodás mellett hagyták jóvá. Fokozatosan szigorodnak a kibocsátás korlátai.

A nagy tehergépkocsik (beleértve a hivatásos járműveket, mint például a szemétszállító teherautók, billenőplatós járművek vagy betonkeverők) és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030-2034 közötti időszakban 45 százalékkal, 2035-2039 között 65 százalékkal, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. Az új városi autóbuszoknak 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteniük a kibocsátást, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. A 2030-tól kezdődően a pótkocsikra (7,5 százalék) és a félpótkocsikra (10 százalék) is kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg. Az Európai Parlament közleményét szemléztük.

Jóváhagyta az Európai Parlament a célokat a teherautókra, buszokra és pótkocsikra vonatkozó célokat a kibocsátáscsökkentés területén.
Jóváhagyta az Európai Parlament a teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet, fokozatosan szigorodnak a kibocsátás korlátai

A törvény előírja, hogy a Bizottság 2027-ig részletesen vizsgálja felül az új szabályok hatékonyságát és hatását. Ennek a felülvizsgálatnak többek között azt kell értékelnie, hogy alkalmazni kell-e a szabályokat a kisteherautókra, meg kell vizsgálnia a kizárólag szén-dioxid-semleges tüzelőanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan szerepét, valamint azt, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.

A jelentéstevő szerint

A jelentéstevő Bas Eickhout (Hollandia) elmondta: „A kibocsátásmentes tehergépjárművekre és buszokra való átállás nem csak éghajlat-politikai céljaink eléréséhez kulcsfontosságú, hanem a városaink tisztább levegőjének egyik fő mozgatórugója is. Egyértelműséget biztosítunk az egyik legfontosabb európai feldolgozóipar számára, és erőteljes ösztönzést biztosítunk a villamosításba és a hidrogénbe történő beruházásokra.”

A következő lépések

A tagállami kormányokból álló Tanácsnak még jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphetne.

A döntés háttere

A nehézgépjárművek felelősek az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 25 százalékáért, és az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki. A Bizottság 2023 februárjában benyújtott jogalkotási javaslata szerint e kibocsátások csökkentése kulcsfontosságú az EU azon célkitűzései szempontjából, hogy 2050-re elérje az éghajlat-semlegességet és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Öntözésre használná a szennyvizet az Európai Parla... Egyre nagyobb igénybevételnek vannak kitéve az európai vízkészletek, ezt enyhítené a víz újrahasznosítása. Az Európai Parlament elfogadta álláspontjá...
Új szabályok az állatszállítás közben: az európai ... Az Európai Parlamentben júniusban hoztak létre új bizottságokat, a magyar képviselők közül Hidvéghi Balázs (EPP) az állatok szállítás közbeni védelmé...
90 milliárd forint: már 2021-ben felhasználhatóak ... Ugyan még az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak jóvá kell hagynia, november 9-én Brüsszelben előzetes politikai megállapodást hoztak a vidékfejleszt...
Mutatjuk, hogy teljesített a magyar mezőgazdaság 2... A mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke 2020-ban 4,1 százalékkal nőtt. A termelési volumen 2,1 százalékkal csökkent, az árak 6,3 százalékkal emelked...
Sertés után baromfira is számolnak: halad a magyar... A magyar tudomány eredményeinek hazai bemutatásában kitüntetett esemény a „Magyar Tudomány Ünnepe”, a Magyar Tudományos Akadémia által 17 éve megrend...
Újítás a közvetlen kifizetéseknél az új Közös Agrá... Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta az eco-scheme-k, vagyis az agroökológiai feltételek listáját, ami az Európai Unió új Közös Agrárpolitikáján...