Már a gyakorlatban az elektromos üzemű Fendt 700 Vario Hollandiában – képekkel

Hollandia egyik legnagyobb mezőgazdasági vállalkozása, a Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) megkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átalakított Fendt 700 Vario erőgép gyakorlati tesztjét. A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor használatának első tapasztalatai nagyon ígéretesek. Igazi áttörést az hozhatna, ha sikerülne megvalósítani jóval nagyobb, akár 200-350 lóerő teljesítményt, egész napos műszakokat és akár szántóföldi töltést is, reális időigénnyel és nem dízelgenerátorról.

A Gépmax írt részletesen a témáról, ezt az anyagot szemléztük. Eszerint szabványos töltőállomások és csere főakkus töltési megoldások biztosítják a folyamatos működést. Sokan érvelnek azzal, hogy a korlátozott hatótávolság illetve üzemóra mennyiség miatt ez a mezőgazdaságban megvalósíthatatlan, de a cég szeretne úttörő szerepet vállalni ebben a kihívásban és együttműködni a gyártókkal – közölték. 

A holland Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) elkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átalakított Fendt 700 Vario traktor gyakorlati tesztjét - Fotó: FB
A holland Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) elkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átalakított Fendt 700 Vario traktor gyakorlati tesztjét – Fotó: FB

A holland Fendt-importőr, az Agromec már 10 hasonló traktort szállított le, amelyek mindegyike tereprendezésben és útépítésben vesz részt és ezek mintegy 7000 üzemórát dolgoztak. A mezőgazdaságban azonban ezek az elektromos traktorok még nem érvényesültek eddig, ezért a KMWP kísérlete az iparágban elsőként jelent meg egy 205 lóerős elektromos traktorral.

A Fendt 720 Vario traktor átépítése

Az elektromos traktor átépítésében és kifejlesztésében a holland Fendt-importőr Agromec és az Electric Construction Equipment (ECE) együttműködésében született. Kiindulásként egy normál, dízel üzemű, Fendt 720 Vario-t használtak fel, amelyből a dízelmotort és egyéb tartozékait – üzemanyag- és AdBlue tartály, SCR – eltávolították, miközben a Vario sebességváltót megtartották.

Burgonyát borít az elektromos hajtású Fendt 700 Vario - Fotó: FB
Burgonyát borít az elektromos hajtású Fendt 700 Vario – Fotó: FB

A Vario sebességváltó kommunikál a TMS sebességváltó-vezérléssel, és közvetlenül a különböző részegységekkel is. Amennyiben minden funkciót külön-külön villanymotorokkal kívántak volna kiváltani – a mellékhajtástól kezdve, a hidraulika-szivattyún át a további működtetésekig – akkor egy komplett, új traktort kellett volna építeni, beleértve a vázszerkezetet is. Kivételt csak a féklevegő-kompresszor képez, önálló villanymotoros meghajtással. Ezért a Vario a dízelmotor kivételével változatlanul megmaradt – írták.

Elektromos motor 420 lóerő névleges teljesítménnyel

A sebességváltót ebben az esetben villanymotor, egy állandó mágneses, kefe nélküli Danfoss szinkronmotor hajtja. Bár a motor névlegesen több mint 420 lóerő teljesítmény leadására képes, de úgy van hangolva, hogy a traktorban eredetileg használt Deutz dízelmotor paramétereit közelítse. Maximális forgatónyomatéka 911 Nm, percenkénti 1500-as fordulaton.

Közelről az elektromos hajtású traktor motorházteteje - Fotó: FB
Közelről az elektromos hajtású traktor motorházteteje – Fotó: FB

Az akkumulátorok hűtése

A motorháztető alatt, a villanymotor tetején egy 70 kWh kapacitású akkumulátorcsomag található, amelyet a rövidebb idejű használatra, például kisebb közúti távolságok megtételéhez, és az első függesztő szerkezetre szerelt, 140 kilowattórása fő üzemi akkucsomag cseréjének áthidalására terveztek. Ez a cserélhető akkucsomag megegyezik az ECE által az elektromos építőipari gépeknél használt akkumulátorral – közölték.

A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor használatának első tapasztalatai nagyon ígéretesek - Fotó: FB
A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor használatának első tapasztalatai nagyon ígéretesek – Fotó: FB

Az elektromos alkatrészek hűtése kulcsfontosságú, mert a hőmérséklet nem haladhatja meg a 45 Celsius-fokot. Ezen túlmenően 60 Celsius-fokig automatikusan csökken a teljesítmény-leadás. A 24 voltos tápfeszültségű tetőklíma-berendezést a tetőperemben lévő külön kijelzőn keresztül vezérlik – írta a cikk.

Munkában az elektromos hajtású traktor - Fotó: FB
Munkában az elektromos hajtású traktor – Fotó: FB

A töltési idő legalább 1 óra, CCS típusú csatlakozóval és egyenáramú töltővel. A folyamatos üzemidő a munkavégzés jellegétől függően 1-5 óra, de az eddigi tapasztalatok alapján egy töltéssel átlagosan 3,5 üzemóra teljesítése lehetséges. A tesztelő gazdaság tapasztalatai szerint a dízel üzemmódnál egy ilyen paraméterű traktor, betakarítás és terményszállítás során 7-8 litert fogyaszt üzemóránként.

Akkumulátorcsere a szabványos töltőállomáson

A lemerült akkumulátor önálló egységként elhelyezhető egy töltőállomáson, és gyorstöltés esetén egy órán belül teljesen feltölthető, míg a le- és felcsatolás körülbelül 1-2 percig tart. A fő akkumulátor tömege 2000 kilogramm, magassága 1,3 méter, hossza 1,08 méter, szélessége pedig 1,3 méter, beleértve a tetején lévő hűtő- és fűtőegységet is. Ezek biztosítják az akkumulátor optimális működési körülményeit.

Burgonyabetakarítás közben az elektromos hajtású Fendt 700 Vario traktor - Fotó: FB
Burgonyabetakarítás közben az elektromos hajtású Fendt 700 Vario traktor – Fotó: FB

A végére a hátrányok

A cikk szerint ugyan nagyon praktikus és logikus az első függesztő-szerkezethez csatolt akkuegység, ám emiatt használhatatlanná válik az első- és a hátsó függesztő-szerkezetek kombinált használatához. A másik negatívum a vételár, amely nagyjából 615 000 euró körül van jelenleg, amely tartalmazza az első akkucsomagot is. Ez 380 forintos árfolyamon számolva mintegy 233 millió 700 ezer forint.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Nagy traktor márkák évfordulói 2014-ben Kedvencek a világ körül és itthon. Több ezer mezőgazdasági munkában bizonyítottak sokak kedvenc traktorai, és évtizedek óta töretlenül építik és erősí...
Néhány mondat a burgonya tárolásáról Mire kell figyelni ahhoz, hogy a betárolt burgonya sokáig elálljon és jó minőségű maradjon? Ezeket a szempontokat szedtük most össze cikkünkben. A bu...
Burgonyatermesztés kis helyen A burgonyatermesztés hely, idő és munkaigényes folyamat, a folyamatos gyomtalanítás, kapálás, földdel történő töltögetés miatt. Amennyiben nincsen ele...
Kihirdették az Év traktora díj győztesét! A traktorok szerelmesei idén is nagyon várták a novembert. Ennek oka, hogy évről-évre ebben a hónapban hirdetik ki az Év traktora díj győztesét. Emell...
Melyek voltak az év traktorai az elmúlt 18 évben?... 18 éve hirdetik ki minden évben az Év traktora díj győztesét. Az elmúlt években vegyesen alakult a díjat megnyerő gyártók névsora, a John Deer-től a F...
Nagy traktormárkák évfordulói 2015-ben Avagy, folytatjuk a szülinapos traktorok és cégek történelmének sorozatát. Több tíz éve bizonyítják rátermettségüket a földeken, sokakat még ma is akt...