Lejárnak a magyar horgászkártyák, 460 ezer ember érintett a váltásban

A MOHOSZ nagyon sok kérdést kapott és kap a horgászoktól, valamint a horgászszervezetek és a média képviselőitől a horgászokmányokat érintő 2024. évi változásokkal, az árakkal és a lehetőségekkel kapcsolatban. A horgásztársadalom tájékoztatása érdekében összegyűjtötték a leggyakrabban ismételt kérdéseket és válaszoltak is ezekre. A reményeik szerint sokaknak segítik ezzel az eligazodást az évváltás ügyviteli, okmányolási teendőiben.

A Magyar Országos Horgász Szövetség készített fontos összefoglalót az idei tudnivalókról a horgászok számára, amit többek között a Halazin tett közzé.

Sok kérdésre választ adott a MOHOSZ a 2024-es horgászokmányokról - Fotó: Magro.hu, Jász-Nagykun-Szolnok vármegye, az egyik Körös-holtág
Sok kérdésre választ adott a MOHOSZ a 2024-es horgászokmányokról – Fotó: Magro.hu, Jász-Nagykun-Szolnok vármegye, az egyik Körös-holtág

Mi is a Magyar Horgászkártya és mi a szerepe?

A MOHOSZ-nak a közfeladatként meghatározott feladatai ellátása érdekében – jogszabályi előírások szerint – többek között a horgászokról és a gondviselőkről, valamint a horgászokmányokról és az állami horgászvizsgáról nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartásba vételt 2019. január 1-től a horgászszövetségi szakrendszerben (HORINFO) a horgászok részére kiadott egyedi azonosító szám, valamint a Magyar Horgászkártya (horgászkártya) igazolja. A horgászkártyát a horgászszövetség adja ki. Érvényességi ideje egységesen 5 év. A horgászkártya megléte – a gyermekhorgász, az egyesületi tagságot nem létesítő külföldi horgász, valamint a turista állami horgászjeggyel horgászó személy kivételével – előfeltétele a további horgászokmányok kiváltásának.

 Miért kell kiemelten foglalkozni 2024. január 1-től a Magyar Horgászkártyával?

A horgászkártya, mint a korábbi horgászigazolvány helyett bevezetett horgászokmány 2024-től már állami horgászokmány. Ezért is kiemelten fontos a rajta lévő adatok megújítása, ellenőrzése. A 2018. és 2019. években kiváltott horgászkártyák érvényességi ideje 2024. január 31-én lejár. Ez a tény több, mint 460 ezer horgásztársunkat érinti. Az érintett horgászok a horgászkártya megújításával az adataik ellenőrzését követően megerősítik majd a nyilvántartásba vételüket és ezt követően a következő 5 évben is jogosulttá válhatnak a horgászat jogszerű gyakorlásához szükséges további horgászokmányok (állami horgászjegy, fogási napló és területi jegyek) kiváltására.

Mit jelent a 2024. január 1-től bevezetésre kerülő adategyeztetés?

A MOHOSZ – a jogszabályban rögzített, a horgászok személyi- és lakcímadatainak kezeléséhez és azok adatellenőrzésére adott felhatalmazások birtokában – összekapcsolta a HORINFO szakrendszert a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal. Ezen adatkapcsolat segítségével 2024. január 1-től bevezetésre került a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetése, mely a rendszerbe bekerülő „új” horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt horgászkártyával rendelkező horgászok esetében a horgászkártya megújításakor, illetve a 2024. év egészére érvényes horgászkártya esetében az új állami horgászjegy kiváltásakor történik meg. Fontos megjegyezni, hogy regisztrálni, horgászkártyát megújítani, illetve állami horgászjegyet kiváltani csak az a horgász tud majd, aki az adatai alapján a központi nyilvántartásban szerepel. Továbbá ezen adatok a HORINFO szakrendszerben korábban rögzített, illetve most kiegészített adatokkal megegyeznek és ezen tény a szakrendszerben rögzítésre kerül.

 Hogyan tudja a horgász megújítani a Magyar Horgászkártyáját?

A horgászkártya megújítása történhet közvetlenül a horgász által (online megoldás) vagy segítséggel bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton (offline megoldás).

Amennyiben a horgász az online megújítást választja, be kell lépnie a HORINFO szakrendszerben a saját profiljába. Itt a szakrendszer automatikusan megjeleníti a korábban rögzített személyi- és lakcímadatait. A horgásznak a megjelenítésre kerülő adatait össze kell vetnie személyazonosító igazolványában és a lakcímkártyáján szereplő adatokkal. A megújítás során automatikusan elindul a központi adatellenőrzés, melynek visszaigazolt eredménye szinte pillanatokon belül láthatóvá válik majd. Amennyiben az ellenőrzés sikeres, a horgász adatai mellett egy zöld színű kis ikon jelenik meg. Ebben az esetben lehetővé válik, hogy a horgász az otthonában megújítsa a horgászkártyáját az öt évre szóló 2200 forint összegű díj bankkártyával történő kifizetésével. Ha a horgász korábban berögzített adatai nem egyeznek meg a személyazonosító igazolványán és/vagy lakcímkártyáján szereplő adatokkal, akkor az adatok módosítása érdekében meg kell keresnie a Horgászjegy Kft. ügyfélszolgálatát vagy valamelyik állami horgászjegyet értékesítő pontot. Ugyanez a teendő akkor is, ha az adatok egyezősége ellenére az adatellenőrzés eredménytelen visszaigazolást mutat, ekkor egy piros színű ikon jelenik meg az adatok mellett.

Személyesen is lehet

Amennyiben a horgász az offline megújítást, vagyis valamelyik állami horgászjegyet értékesítő ponton történő horgászkártya megújítási módot választja, akkor a horgász helyett az értékesítési ponton lévő ügyintézők végzik el a HORINFO szakrendszerben a horgászkártya megújítását. A horgásznak be kell mutatnia a személyazonosító igazolványát és lakcímkártyáját. Ezután az ügyintézőknek az ezen okmányokon szereplő adatokat össze kell vetniük a horgász korábban berögzített adataival, valamint ki kell tölteniük a születési nevet. Az ügyintézőknek a korábban berögzített adatok módosítási lehetőségét a korábbiakhoz képest most biztosítják a minél gördülékenyebb horgász kiszolgálás érdekében, azonban valamennyi adatmódosítás a visszakövethetőség érdekében a szakrendszerben logolásra kerül. 

Az adatok mentésével az adatellenőrzés ebben az esetben is automatikusan elindul. Az ügyintéző a horgász adatai mellett azonnal látja majd az ellen­őrzés eredményét. Sikeres adatellenőrzés esetében a zöld színű ikont, sikertelen esetben a piros színű ikont. Amennyiben az ellenőrzés eredménye sikeres, a horgásznak az ügyintéző meg tudja újítani a horgászkártyáját. Ennek díját (2200 Ft) a horgász az értékesítési ponton biztosított fizetési lehetőséggel (készpénz és/vagy bankkártya) tudja kifizetni.

A MOHOSZ felhívta a figyelmet arra, hogy az előző évek postai csekkes fizetési lehetősége 2024. január 1-jétől megszűnt.

Az esetleges sikertelen adatellenőrzési eredmény esetén az ügyintézők részére további lehetőséget is biztosítanak a horgászok gördülékeny kiszolgálása érdekében. Ennek részleteiről a HORINFO szakrendszerben kiküldött külön rendszerüzenetből lehet tájékozódni.

 Milyen formátumú a Magyar Horgászkártya 2024. évtől?

A megújított (vagy az új) horgászkártya digitális formában azonnal létrejön és feltöltésre kerül a horgász személyi profiljába. Maga a fizikai kártya is megmarad. Ezt a legyártást követően postán – a HORINFO szakrendszerben megjelölt címre kézbesítve – juttatják el a jogos birtokosához. Kérnek minden horgászt, hogy olyan kézbesítési címet adjanak meg (eltérhet a lakcímtől), amelyen keresztül a kiküldött levelet postaládába történő kézbesítéssel el tudják juttatni. Fontos megemlíteni, hogy nem csak a 2024. évben megújításra kerülő horgászkártyák kerülnek digitális formában biztosításra, hanem valamennyi, még érvényes egyéb horgászkártya is.

Milyen szolgáltatásokat biztosítanak a Magyar Horgászkártyához kapcsolódóan a horgászoknak?

Minden olyan horgász, aki horgászkártyája mellett érvényes állami horgászjeggyel is rendelkezik, automatikusan a MOHOSZ által biztosított horgász balesetbiztosítás résztvevője. Ezen túl minden horgász, aki érvényes horgászkártyával rendelkezik két szolgáltatónál kedvezményes telefon- és mobilinternet előfizetéseket vehet önállóan, a horgászkártya bemutatásával. Valamint kedvezményes (a 2024. évben ennek mértéke 1200 Ft) éves előfizetési lehetőséget kap a Magyar Horgász magazinra. Emellett majd a MOHOSZ hamarosan induló webshopjában kedvezményes vásárlási lehetőséget is biztosítani fognak számára.

Miért jelenik meg a MOHOSZ a HORINFO szakrendszer mellett egy önálló horgász applikációval és miért ajánlott minden horgásznak annak letöltése?

A MOHOSZ bevezetésre kerülő horgász applikációja egy olyan, valamennyi érvényes horgászkártyával rendelkező horgász által térítésmentesen letölthető applikáció, amely térerőtől függetlenül alkalmas a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, valamint térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására. A horgász applikáció letöltésére várhatóan 2024. február 1-től lesz lehetőség. A pontos időpontról később adnak tájékoztatást. A későbbiekben itt lesz lehetőség az elektronikus turista fogási napló, majd 2025-től az elektronikus fogási napló vezetésére is.

 Hogyan vásárolhatja meg a horgász a 2024. évi állami horgászjegyét?

A 2024. évi állami horgászjegyét az a horgász tudja megvásárolni, aki teljes horgászévre érvényes horgászkártyával rendelkezik. Emellett adatainak ellenőrzése eredményesen megtörtént, illetve az egyesületi tagságra kötelezettek tagsága igazolt – ezen utóbbi folyamatban nincs változás a korábbi évekhez képest. A 2024. évi állami horgászjegyek biztosításában sincs változás. Ezek a korábbi évekhez hasonlóan a fogási naplókkal együttesen, papír alapon kerülnek kiadásra. Kivétel a turista állami horgászjegy, amely már évek óta csak elektronikusan váltható. A horgász – a horgászati jogosultsági feltételek teljesítése esetén – bármely értékesítési ponton meg tudja vásárolni állami horgászjegyét.

Fontos, hogy a HORINFO szakrendszer évváltáshoz kapcsolódó átállása miatt a 2024. évi állami horgászjegyek megvásárlására 2024. január 3-ától van lehetőség. A 2023. évi állami jegy érvényességi ideje 2024. január 31., a leadás határideje pedig 2024. február 28.

Hogyan vásárolhatja meg a horgász a már 2024. évre érvényes területi- és kiegészítő jegyeket?

A 2024. évi területi- és kiegészítő területi jegyek megvásárlásának alapfeltétele, hogy azon halgazdálkodási hasznosítók (vízkezelő horgászszervezetek), akik a HORINFO szakrendszerben kötelesek értékesíteni a jegyeiket, 2023. december 31-éig létrehozzák azokat a szakrendszerben.

A horgászok szempontjából két dologra fontos még felhívni a figyelmet

 Az első, hogy a horgásznak 2024. január 31-éig lehetősége van a 2023. évi állami horgászjegyével is a 2024. évi területi jegyvásárlásra azzal, hogy január hónapban még 10 napnál rövidebb időszakra szóló jegyeket vásárolhat – tehát éves, féléves időszaki jegyet nem. 

A második, hogy a 2024. évi állami horgászjegy birtokában a kiváltható területi- és kiegészítő jegyek vásárlási folyamatában nincs változás a korábbi évekhez hasonlóan. A horgász a horgászati jogosultságainak megfelelően a területi- és kiegészítő jegyeket a szokásos módon megvásárolhatja tagszövetségeknél, tagegyesületeknél vagy az értékesítési pontokon, és akár az otthonában online is azokra a vízterületekre, melyek ezen formában történő értékesítéséhez a halgazdálkodási hasznosító hozzájárult.

A MOHOSZ által kiadott országos összevont területi jegyek egyszerűen, online módon megvásárolhatók. Esetükben a bankkártyás fizetési lehetőség mellett továbbra is biztosítják a SZÉP-kártyás fizetés lehetőségét is.

Mennyivel emelkednek, illetve emelkedhetnek a horgászat költségei?

Mint már korábban bejelentésre került, a Magyar Horgászkártya díja öt év után sem változik. Szintén nem emelkedik az állami horgászjegy díja sem. Változatlan 2024-ben a szövetségi hozzájárulás mértéke is. A tagdíjminimum szintén nem emelkedett. 

A MOHOSZ az állami vizeket hasznosító alhaszonbérlői számára előírta, hogy a területi jegyek (kapcsoltan a tagdíjak) áremelése sem haladhatja meg – ide nem értve a külön OHSZK engedélyt – a 15%-ot. 

További kérdések esetén várja az érdeklődőket a MOHOSZ

A MOHOSZ arra kéri a horgászokat, hogy amennyiben 2024. évi horgászati jogosultsághoz szükséges horgászokmányok kiváltása során bárminemű probléma merülne fel, keressék bizalommal a Horgászjegy Kft. HORINFO ügyfélszolgálatát munkanapokon 8.00–16.30-ig a +36 (59) 324-432 telefonszámon vagy a MOHOSZ 2024. január 3-ától induló Központi Ügyfélszolgálatát minden nap 8.00–16.30-ig a +36 (1) 445-0555 telefonszámon. Írhatnak a ugyfelszolgalat@horgaszjegy.hu e-mail-címre is. Munkatársaik mindenkor készséggel állnak rendelkezésre a horgászok és horgászszervezetek részére egyaránt – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

A hét egyben – 48. hét Norvégia is besegít hazánknak a klímaváltozásra való felkészülésben, elkészült az új agrárstratégia, vírus akadályozza a fehérorosz élőállat exportot,...
Európa legnagyobbja lett a Budapesti Halfesztivál... Területét és kiállítószámát tekintve Európa legnagyobb halas rendezvényévé nőtte ki magát a Budapesti Halfesztivál, amelynek ebben az évben a Vajdahun...
Horgászati idénynyitó a Balatonon Fellendülhet a horgászturizmus a héten elfogadott törvénymódosítás eredményeként, amely 2016-tól megszünteti a kereskedelmi célú halászatot a természe...
Tilos a csuka horgászata! Február elsejétől lépett hatályba a csuka horgászatát tiltó intézkedés. Február 1. és március 31. között tilos az íváshoz készülődő és szaporodóhely u...
Iskolai tananyag lesz a horgászat? Érdekes ötlettel állt elő a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ). Terveik szerint 3 éven belül az általános iskolákban oktatnák a horgászatot, s...
2 év járhat orvhalászatért Az utóbbi években sokat panaszkodtak a horgászok a Balatonra. Leginkább a kevés hal miatt emelték fel hangjukat. Most azonban változni látszik a magya...