Leállítja a Horsch az autonóm terepi robotok fejlesztését

Véget ér a Horsch öt évvel ezelőtt indított első autonóm robotprojektje. A filozófiába beletartozik, hogy a szántóföldi robot mögé más berendezéseket is be lehet kapcsolni. Az univerzálisan alkalmazható szántóföldi robotot olyan feladatokra szántak, mint például egy vetőgép vontatása. Az alternatívák, például a szabványos traktorok, költséghatékonyabbnak bizonyultak a gazdálkodók számára.

A Horsch RO 1, amely több mint két évvel ezelőtt debütált a szántóföldeken, egy autonóm módon működő, lánctalpakra szerelt univerzális robot, amelynek hátuljára egy vetőgépet erősítettek. Némi hasonlóságot mutat a sikeres AgXeed szántóföldi robottal. A Horsch azonban már nem lát ebben a koncepcióban potenciált, amint azt Michael Horsch a Top Agrar és az Agrarheute német mezőgazdasági médiumokkal folytatott beszélgetések során elárulta.

Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok”
Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok” (Forrás: Horsch)

Az autonóm traktorok jobban versenyezhetnek

Michael Horsch megjegyzi: „Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok”. Horsch úgy véli továbbá, hogy – különösen Európában – az autonóm készletekkel felszerelt szabványos traktorok költséghatékonyabb utat kínálnak az autonómia felé a mezőgazdaságban.

„Ezek az upgrade-készletek egyre hatékonyabbá és megfizethetőbbé válnak. Körülbelül 10.000 euróért vagy annál többért egy szabványos traktort autonómmá lehet átalakítani. Lehetővé téve, hogy vezetővel és vezető nélkül is működjön” – magyarázta Michael Horsch. A német vállalkozó emellett rámutat, hogy a közlekedésbiztonsággal és az ütközéselkerülő intézkedésekkel kapcsolatban számos kérdés még mindig megválaszolatlan.

A Horsch széles vázú traktorja még fejlesztés alatt áll

A Horsch a jövőben a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb autonóm megoldások létrehozására akar összpontosítani. Az azonban még bizonytalan, hogy a Horsch másik autonóm projektje, a Gantry RO G 500 megfelel-e ezeknek a kritériumoknak.

Michael Horsch már ezzel a projekttel kapcsolatban is kezdeti kételyeinek adott hangot. A Gantry RO G 500-at hivatalosan a 2023 júniusában Brazíliában megrendezett Bahia Farm Show-n mutatták be. Ez a széles vázú traktor a Nexathoz hasonló elven működik. Azzal a céllal, hogy a kerekei évről évre következetesen ugyanazokat a nyomvonalakat kövessék a Controlled Traffic Farming (CTF) rendszer segítségével.

A RO G 500 egy négykerekű, elöl 11 m-es, hátul 4 m-es tengelytávolsággal rendelkező, hidrosztatikus meghajtással felszerelt, négykerekű vázas traktor. A tetején két tartály található 12 000 liter vetőmag és egy 1500 literes dízelüzemanyag-tartály számára. Ez 100 hektár szójabab vetéséhez elegendő Brazíliában.

De egy emberrel a gépen

Annak ellenére, hogy a Horsch Gantry RO G 500 autonóm képességekkel rendelkezik a vezetés és a navigáció terén, egy vezetőnek jelen kell lennie, hogy megakadályozza az elakadásokat és egyéb meghibásodásokat, amelyeket a gép magától nem tud észlelni. A vezetőnek a legfontosabb beállítások, például a vetési mélység beállítására kell összpontosítania, hogy a helyi szántóföldi körülmények között optimális teljesítményt nyújtson. A Horsch a Gantryt a kezelő eső és szúnyogok elleni védelme érdekében kabinnal szerelte fel.

A Controlled Traffic Farming jelentős bukkanóval ér véget

A Horsch tapasztalatai a Controlled Traffic Farminggal (CTF) kapcsolatban nem voltak kedvezőek. Az RO G 500-at a többi szélesvázas járművontatóhoz hasonlóan úgy tervezték, hogy a keréknyomok közötti lehető legnagyobb távolsággal elősegítse az optimális CTF-et.

A Horsch korábban intenzíven dolgozott a CTF-fel a cseh AgroVation kísérleti gazdaságban, Knezmostban. Mostanra azonban felhagytak ezzel a gyakorlattal. A CTF-fel való hétéves kísérletezés után a Horsch nem tapasztalt jelentős termésjavulást, de egy jelentős hátránnyal szembesült. A burkolatlan utakhoz hasonlóan a pályák idővel szilárdabbá és göröngyösebbé váltak, ami az esővíz felgyülemléséhez és fokozott erózióhoz vezetett.

Halálos csapás a Nexat számára?

Horsch szkepticizmusa közvetve a Nexatra is kiterjed. Michael Horsch csodálatát fejezte ki a gép iránt, és elismerését fejezte ki Felix és Klemens Kalverkamp mérnököknek a kiváló munkájukért. Hozzátette azonban: „Ha egy jármű egy kicsit mindenhez ért, de semmit sem tud rendesen, akkor csak kompromisszumokat köt. Ez pedig nem lesz sikeres”. Ennek ellenére a Horsch továbbra is hatalmas brazil pályákon finomítja a RO G 500-at.

(Forrás: futurefarming.com)

Share Button

Kapcsolódó cikkek

A robotok mind újabb területen vetik meg a lábukat... Új területet hódítanak meg a gépek: hamarosan a kézimunkaigényes területeken is elterjedhetnek a robotok a mezőgazdaságban. A technológia arra is lehe...
Sci-fi filmhez hasonlít az okosfarmok technológiáj... Drónok, szenzorok, robotok és önjáró gépek, valamint 3D nyomtatók, mesterséges intelligencia és big data módszereken alapuló adatelemzés. A felsorolás...
Nem ámítás: hamarosan robotautók szállíthatják az ... Gondolt már arra, hogy a jövőben a számítógép által irányított, önjáró járművek teríthetik az élelmiszert? Egyáltalán nem lehetetlen, hogy így lesz. A...
Kész a robot, amelyik egyenként gondozza a növénye... Jövedelmezőbbé válhatnak a gazdaságok, ha a traktorok helyett robotok dolgoznak a földeken. A robotok ugyanis sokkal nagyobb teljesítménnyel és pontos...
Robot szedi az almát egy óriási új-zélandi ültetvé... Az almaszedő robot idén márciusban kezdte a gyümölcsösben az alma betakarítását. A szigetország egyik legnagyobb élelmiszergyártója, a T&G Global...
Új-Zélandon robotkutya tereli a nyájat A Rocos és a Boston Dynamics együttműködésével napvilágot látott egy olyan robot, amely képes helyettesíteni a juhászok kisegítő munkatársait: a kuty...