Kapcsolatot lát az élelmiszerdrágulás és az EU-s vegyszercsökkentés között a COPA-COGECA

Az európai termelőket képviselő érdekvédelmi szövetség szerint elszakadt a valóságtól az Európai Parlament növényvédő szerek korlátozására tett javaslata. Úgy látják, a vegyszerhasználat 50 százalékos csökkentése sem lehetséges 2030-ig a termelés visszaesése nélkül, a 80 százalékos mérséklés pedig egyenesen abszurd cél. Áremelkedésre és több káros anyag kibocsátásra számítanak akkor, ha a javaslat a gyakorlatban is a művelési technológiák részévé válna.

Megvalósíthatatlannak és abszurdnak tartja a COPA-COGECA (az európai gazdálkodók egyik legerősebb érdekcsoportja) az Európai Parlament új javaslatát, amelyben egyes növényvédő szerek használatának 80 százalékos csökkentését érnék el 2030-ig – írta a Napi.hu. A legnagyobb európai termelői érdekképviseleti szövetség szerint az összes eddig megjelent hatástanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a növényvédő szerek 50 százalékos csökkentésére vonatkozó, az Európai Bizottság “Farm to fork” stratégiájában megfogalmazott cél több szempontból is hátrányos. Élelmiszerdrágulás várható.

Kapcsolatot lát az élelmiszerdrágulás és az EU-s vegyszermentességi törekvések között a COPA-COGECA - Fotó: Magro.hu, CSZS, Mezőfalva
Kérdések az Európai Unió növényvédelmének jövőjét illetően: kapcsolatot lát az élelmiszerdrágulás és az EU-s vegyszermentességi törekvések között a COPA-COGECA – Fotó: Magro.hu, CSZS, Mezőfalva

Szerintük a változás eredménye

  • a termelés érdemi visszaesését;
  • az élelmiszerárak jelenlegi inflációt is meghaladó emelkedését;
  • valamint az EU-ban elért csökkenésnél jóval jelentősebb károsanyag-kibocsátás növekedést okozna a harmadik országokban.

Mivel járna a növényvédő szerek választékának és felhasználásának csökkentése?

Az érdekképviselet rámutatott: noha az egyetemek és az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) hatásvizsgálatai egyértelműen az európai mezőgazdaság jelentős visszaesését vetítik előre, olyan tudományos bizonyítékok még mindig nem állnak rendelkezésre, amelyekkel igazolható a növényvédő-használat erőszakos korlátozásának kedvező hatása. A parlamenti javaslattevő ráadásul elutasítja, hogy átfogó hatásvizsgálat készüljön a 80 százalékos mérséklés következményeiről.

A dokumentum ugyanakkor olyan kötelező jogi korlátokat ró a tagállamokra, amelyek szintén kezelhetetlennek tűnnek – írták.

A COPA-COGECA anyaga arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt évtizedben a gazdák és a szövetkezetek mindenütt Európában elkötelezték magukat a vegyszerhasználat csökkentése és a szintetikus növényvédő szerekkel szemben az alternatív megoldások alkalmazása mellett. Ezért jelentős erőfeszítéseket tettek a növényvédők kiváltására és az integrált növényvédelmi rendszerekre való átállásra.

Időt és politikai támogatást kérnek a gazdák

Ennek az útnak a folytatásához azonban nem a gazdálkodók mindennapi tapasztalatitól elszakadó javaslatokra van szüksége, hanem

  • időre;
  • új eszközökre;
  • pénzügyi segítségre;
  • és politikai támogatásra van szükségünk.

A leegyszerűsített, célokra összpontosító politikai megközelítés a lehető legkárosabb és a legkevésbé hatékony megoldás az Európai Unió mezőgazdasága számára – tette hozzá közleményében a Copa-Cogeca.

Az élelmiszerdrágulás lehet a túl sok szigor eredménye

Az Európai Bizottság 2022. nyáron terjesztette elő a növényvédő szerek felhasználásának korlátozására vonatkozó javaslatát. A terv, hogy a vegyszerhasználatot jelentősen korlátozza, és 2030-ra a 2015 és 2017 közötti felhasználáshoz képest 50 százalékkal csökkentse a növényvédő szeres védekezést az Európai Unió egész területére kötelező irányelvvel.

Noha az 50 százalékos növényvédő-használat korlátozásáról is heves vita folyik, az Európai Parlament egy 2023. február 6-án tett javaslata szerint a képviselők már ennél is nagyobb, 80 százalékos korlátozást szeretnének elérni a leginkább károsnak ítélt szerekre.

A vegyszerhasználat korlátozása érdekében pedig extra adót vezetne be a szerekre. A dokumentum szerint a referenciaidőszakot is átírná az EP. Az eredeti javaslatban a 2015-2017-es időszak átlagához mérten kellene csökkenteni a peszticidhasználatot, míg az új javaslat már a 2018-2020-as időszakot venné alapul. Mivel az európai mezőgazdaságban évről évre csökken a vegyszerek felhasználása, így a jelentősebb csökkentést alacsonyabb bázis figyelembevételével kellene végrehajtani – írták.

A tagállamok átfogó hatástanulmányokra várnak

A tagállamok egyelőre csak az 50 százalékos növényvédő-mérséklésről próbálnak dönteni, ugyanakkor decemberben arra szólították fel az Európai Bizottságot, hogy készítsen átfogó hatásvizsgálatot az esetleges következményekről. A tagállamokat tömörítő Tanács a készülő hatásvizsgálat ismeretében foglal csak állást a növényvédő-használatra vonatkozó tervről – fogalmaztak.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Lopott sertéshús Máriakálnokon A Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság beosztottjai szerdán hajnalban Máriakálnok belterületén ellenőriztek egy tehergépkocsit. A megállított tehergépko...
Jövőre teljesíteniük kell a gazdáknak a zöldítési ... Már most készülniük kell a gazdálkodóknak a 2015-ös zöldítési követelmények teljesítésére - hívja fel az érintettek figyelmét a szaktárca a kormányzat...
Tejelő szarvasmarha állomány az Európai Unióban... Melyik uniós országban mennyi tejelő szarvasmarhát tartanak? Vajon ki a tejhatalom Európában? Mi a helyzet a magyar tejelő szarvasmarha állománnyal? E...
Sertésállomány az Európai Unióban Egy korábbi cikkünkben az Európai Uniós tagállamok tejelő szarvasmarha állományáról írtunk, mai cikkünkben pedig a sertésállományt térképezzük fel az ...
2014-es repcetermesztés az Európai Unióban Napvilágot láttak a friss adatok az idei repcetermesztésről. Cikkünkből kiderül, ki termelte a legtöbb repcét, és hogy Magyarország hol áll az uniós r...
2014-es sertéspiac az Európai Unióban Bár még Anglia és Belgium adatai hiányoznak, az eddig nyilvánosságra hozott információkból az látszik, hogy az Európai Unió sertésállománya, noha csak...