Haladnak az Euro 7-es, szigorúbb kibocsátási határértékek felé az EU döntéshozói

Az Európai Parlament 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.

A képviselők egyetértenek az Európai Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Továbbá szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. Az Európai Parlament közleményét szemléztük.

Támogatja az Európai Parlament, hogy változzon a kipufogógáz-kibocsátás határérték - Fotó: Magro.hu, CSZS, Marcali
Támogatja az Európai Parlament, hogy változzon a kipufogógáz-kibocsátás határérték – Fotó: Magro.hu, CSZS, Marcali

A Parlament azt is szeretné, ha az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal. További részletek ebben a sajtóközleményben találhatók.

A jelentéstevő szerint

Alexandr Vondra (Csehország) jelentéstevő elmondta: „Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Kontraproduktív lenne olyan környezetvédelmi politikákat végrehajtani, amelyek mind az európai iparnak, mind a polgároknak ártanak. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és távol tartjuk magunkat a szélsőséges álláspontoktól.”

A következő lépések

A Parlament közleménye szerint most már készen állnak arra, hogy megkezdjék a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.

Háttér

A Bizottság 2022. november 10-én szigorúbb légszennyezőanyag-kibocsátási normákat javasolt a belső égésű motorral hajtott járművekre, függetlenül a felhasznált üzemanyagtól. A jelenlegi kibocsátási határértékek a személy- és kisteherautókra (Euro 6), valamint a buszokra, teherautókra és egyéb nehézgépjárművekre (Euro VI) vonatkoznak. Újdonságként az Euro 7-es javaslat foglalkozik a nem kipufogógáz-kibocsátással (a gumiabroncsokból származó mikroműanyagok és a fékekből származó részecskék), és az akkumulátorok tartósságára vonatkozó követelményeket is tartalmaz.A jelentés elfogadásával a Parlament a polgárok azon elvárásainak tesz eleget, hogy támogassa a jó akkumulátor-élettartamra vonatkozó előírásoknak megfelelő elektromos járművek vásárlását, előmozdítsa a digitális és elektromos infrastruktúra kiépítését, és csökkentse az EU külföldi szereplőktől való energiafüggőségét, ahogyan azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 4(3), 4(6), 18(2) és 31(3) javaslata is kifejezi – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Mélyponton a kőolaj ára, olcsóbb lehet a kukorica?... Az utóbbi napokban mindenhonnan a kőolaj árának drasztikus csökkenéséről, 12 éves mélypontról lehet hallani. Ez az autóval közlekedőknek jó hír lehet,...
Aki teheti, szombaton tankoljon! Az üzemanyagok árának csökkenéséről érkezett információ a mai napon. Jó hír ez, főleg a már szántóföldeken serénykedő gazdálkodóknak! A 95-ös benzin ...
Kacsazsír hajthatja a jövő repülőgépeit Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló mego...
Öntözésre használná a szennyvizet az Európai Parla... Egyre nagyobb igénybevételnek vannak kitéve az európai vízkészletek, ezt enyhítené a víz újrahasznosítása. Az Európai Parlament elfogadta álláspontjá...
6-20 Ft kedvezménnyel tankolhat, de csak egy felté... A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. együttműködésének köszönhetően jelentős kedvezménnyel tankolhat és vehet igén...
Új szabályok az állatszállítás közben: az európai ... Az Európai Parlamentben júniusban hoztak létre új bizottságokat, a magyar képviselők közül Hidvéghi Balázs (EPP) az állatok szállítás közbeni védelmé...