Erős a zöldre mosás, ezért sokszor nem lehet hinni a címkéknek

Egy nemzetközi fogyasztói felmérés alapján sürgős változás kell a zöld termékek címkéinek használatában. A 16 európai és Európán kívüli országban (USA, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland) végzett felmérés alapján szigorúbb szabályozásra van szükség a gyártók termékeken elhelyezett zöld állításaival kapcsolatban, hogy elkerülhető legyen a “zöldre mosás”, vagyis a Greenwashing jelenség. A környezetvédelemmel kapcsolatos állítások jelentős része sajnos túlzás, ferdítés vagy fél igazság.

A Greenwashing, avagy zöldre mosás, vagy zöldre festés az, amikor a terméket zöldebbnek, környezettudatosabbnak tüntetik fel, mint amilyen valójában – írta a Greenfo az Sosinfo.cz cseh portálra hivatkozva. Az említett felmérésben azt vizsgálták, hogy a fogyasztók hogyan érzékelik a termékek és szolgáltatások zöld állításait. Kiderült, hogy a legtöbb fogyasztó csökkenteni szeretné szénlábnyomát, ezért megbízható információkat szeretne kapni a termékekről.

A környezetvédelemmel kapcsolatos állítások jelentős része sajnos túlzás, ferdítés vagy fél igazság, a zöldre mosás, vagyis a Greenwashing technikát sok cég használja
A környezetvédelemmel kapcsolatos állítások jelentős része sajnos túlzás, ferdítés vagy fél igazság, a zöldre mosás, vagyis a Greenwashing technikát sok cég használja

A felmérés szerint azonban a fogyasztók számára elérhető információk zavarosak.

  • A válaszadók csaknem fele (48%) inkább az ökocímkével ellátott termékeket vásárolja meg, mint az ilyen címkével nem rendelkező termékeket.
  • Minden harmadik válaszadó (34%) azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt zöldmosást.
  • A válaszadók mindössze 3%-a mondta, hogy meg tudná különböztetni a hamis környezetvédelmi állításokat.
  • Négyből három válaszadó úgy véli, hogy az ökocímkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyják vagy ellenőrzik, és a válaszadók közel 70%-a azt mondta, hogy megbízik a hatóságok és harmadik fél szervezetek szerepének betöltésében.
  • Amikor például egyes élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek “szén-dioxid-semleges” címkével vannak ellátva, a fogyasztók érthető módon nem látják, hogy a gyártók valójában csak továbbra is (sok esetben kétes hatékonyságú) szén-dioxid-kiegyenlítésre támaszkodnak, és továbbra is CO2-t bocsátanak ki.
  • A fogyasztók továbbá úgy érzik, hogy nem, vagy nem eléggé tájékozottak azokról a követelményekről, amelyeknek a vállalatoknak meg kell felelniük az ökocímke használatához.

Ehhez többet között az EU-nak el kell fogadnia az ökológiai állításokról szóló irányelvet a zöldre mosás megszüntetésére és gondoskodnia az ökológiai állítások és címkék alapos előzetes jóváhagyásáról. Ugyanakkor elegendő teret hagynia a hiteles és megalapozott címkéknek. Támogatni és népszerűsíteni kellene az átlátható minőségi címkéket, például az uniós ökocímkét – írták.

Betelt a pohár a zöld fogyasztóknál

Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat. Meddig mehetnek el a vállalatok a zöld állításaikkal?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Konferencia a Virágzó Vidékért "Virágzó Vidékünk Európa Nap - Hogyan tovább agrár-környezetgazdálkodás?"címmel konferenciát szervez a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat 2014. május 22-én...
Hivatalos: a marhahústermelés nem fenntartható Amerikai kutatók kimondták: a húsmarha előállítása sokszorosan meghaladja más állati termékek előállításának költségeit – olvasható az origo.hu-n. Az ...
Alternatív tüzelőanyag: a brikett Bár még tavaszt idéző időjárás uralkodik hazánkban, lassan közeledik a tél és vele együtt a fűtési szezon. Sokak számára természetes, hogy gázzal fűte...
Nyílt napok a bioszén és bio-hulladékok újrahaszno... Ingyenesen látogatható Agrár Szakmai Nyílt Napokra invitálja az érdeklődőket a Terra Humana Kft! A rendezvényen részt vevők a környezetkímélő tápanyag...
Asszonyélet: száműzné az EU a vékony műanyagzacskó... Elfogadta az Európai Parlament (EP) azokat a szabályokat, amelyek szerte az unióban jelentősen visszaszorítanák a környezetszennyező, 50 mikronnál vék...
Tyúkok áraszthatják el Érdet! Forradalmasítják a hulladékgazdálkodást Érden. A biológiailag lebomló hulladékok csökkentése érdekében elindul a “Tyúkokkal a környezetvédelemért” eln...