A fogyasztói társadalom tagjai egyre többen választják a környezettudatos életmódot. Egyre gyakrabban hoznak ennek megfelelő döntéseket, mindez azt eredményezi, hogy növekszik a kereslet a környezettudatos termékek és szolgáltatások iránt – mondta Keszthelyi Nikoletta. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára a magyar és az európai ökocímke tanúsítványok átadási ünnepségén, Budapesten a Herman Ottó Intézetben beszélt a részletekről.
A tanúsítványt olyan vállalkozások nyerhetik el, amelyek teljesítik a szigorú környezetvédelmi előírásokat. A magyar ökocímkét, a Környezetbarát Termék védjegy használatára jogosító tanúsítványt az esztergomi takarító vállalkozás, a Granpol Kft., az európai uniós ökocímke minősítést a papíriparban Európa-szerte vezető szerepet betöltő olasz Lucart-csoport magyarországi leányvállalata, a Lucart Kft. kapta. Az ünnepségen Keszthelyi Nikoletta elmondta, hogy a termékét vagy szolgáltatását a követelményrendszernek megfeleltető gyártó, szolgáltató a fogyasztói számára a címke használatával egyértelművé teszi elkötelezettségét a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránt.
A helyettes államtitkár közölte, hogy a kereskedelmi kommunikációban egyre gyakrabban jelennek meg zöld állítások. Egy Európai Unióra kiterjedő felmérés szerint azonban ezek több mint 40 százaléka hamis, vagy megtévesztő.
Ezért fontos előny az ökocímke megszerzése és használata
Keszthelyi Nikoletta elmondta, az ökocímke bizonyítja azt is, hogy a minősített termék és szolgáltatás az átlagnál kevésbé terheli a környezetet. Ez pedig az életútjára is igaz, a gyártástól a hulladékká válásig vagy újrahasznosításáig – fogalmazott a helyettes államtitkár. Keszthelyi Nikoletta szólt arról is, hogy a vállalkozások felismerték az ökotanúsítványban rejlő versenyelőnyt. Magyarországon is egyre több cég van, amely ténylegesen fenntartható és környezettudatos tevékenységet folytat, és ezt hitelesen be is kívánják mutatni. A helyettes államtitkár arra bíztatta a vállalkozásokat, hogy minél többen pályázzanak a tanúsítvány elnyerésére.
Az ökocímke pályázatot szervező és megvalósító Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. közleménye szerint a több mint 100 főt foglalkoztató Granpol Kft. a fenntartható fejlődésért és a környezetvédelemért elkötelezett esztergomi magyar takarítóvállalkozás. A cég az ökocímkés előírásoknak megfelelően minősítetten környezetbarát takarítást végez az esztergomi bazilika, a Főszékesegyházi Kincstár, valamint a Prépost Gyűjteményi és Vagyonkezelő Központ számára. A Lucart Kft. pedig egy olasz családi vállalkozás, a papíriparban Európa-szerte vezető szerepet betöltő Lucart-csoport magyarországi leányvállalata. A cég Magyarországon elsőként nyerte el 2018-ban az európai uniós ökocímke minősítést egészségügyi- és háztartási papírtermékeire, majd 2020-ban a megújított feltételrendszernek is megfeleltette a Magyarországon előállított termékeit – írták. Keszthelyi Nikoletta helyettes államtitkár védjegy-átadó beszéde itt olvasható el.
30. születésnapot ünnepelt az európai uniós ökocímke
A környezetbarát termékek iránti érdeklődés növekedését mutatja, hogy az ökocímkével ellátott termékek száma már megközelíti a 90 ezret – közölte Raisz Anikó, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára szeptemberben Budapesten, egy sajtótájékoztatón. Az európai uniós ökocímke fennállásának 30. évfordulója alkalmából rendezett eseményen a politikus kiemelte: ha az emberek ezt a minősítő címkét látják, biztosak lehetnek abban, hogy az adott termék az előállítástól a hulladékká válásáig megfelel a környezetvédelmi normáknak és használata kevésbé terheli a környezetet.
Az ökocímke megszerzésének kritériumai között olyan szempontok szerepelnek, mint a fenntarthatóság, az energiatakarékosság, a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentése, a terméktartósság, valamint a veszélyes anyagok használatának kizárása.
Az államtitkár szerint a fogyasztók környezettudatossága az elmúlt években Magyarországon is egyre nő, mindez pedig ösztönzőleg hat a gyártókra, a forgalmazókra és a szolgáltatókra. Arról is beszélt, hogy azok a gyártók és vállalatok tudják megszerezni az ökocímkét, amelyek a fenntarthatóság előnyeit a hatékonyság növelésére szeretnék fordítani, ezen felül céljuk a stabil, jövőbe mutató és fenntartható üzletmenet. Mindezek miatt Raisz Anikó szerint, az ökocímke valójában egy díj, amely a környezeti fenntarthatóság terén elért eredményekért jár.
A jövő tervei
Elmondta, hogy az ökocímke annak a jelképe, hogy egy társadalom és gazdaság hogyan fog össze egy jobb jövő érdekében. A környezetbarát vásárlási szokások kialakulása ugyanis a gyártókat, a szolgáltatókat és a forgalmazókat is arra ösztönzi, hogy jó minőségű és kedvező környezeti tulajdonságú termékeket állítsanak elő, azaz környezetkímélő gazdasági szerkezet alakuljon ki – közölte.
“Bízom abban, hogy az ökocímke Magyarországon is jelentős környezet- és fogyasztáspolitikai eszközzé válik” – fogalmazott az államtitkár, aki egyúttal megjegyezte, terveik között szerepel például, hogy az ökocímke megszerzéséhez szükséges adminisztratív költségekre támogatást nyújtanak.
Barta Géza Róbert, a Hermann Ottó Intézet Nonprofit Kft. tanúsítási igazgatója elmondta, hogy a témához kapcsolódó kiállítás célja, hogy felhívja a figyelmet a 30. évforduló eredményeire és bemutassa az ökocímke hozzájárulását a fenntartható fogyasztási döntésekhez. A szakember arra is kitért, hogy az európai uniós ökocímke létrejöttének 30. évfordulója alkalmából a TIM támogatásával a Hermann Ottó Intézet Nonprofit Kft. meghirdette idén szeptemberre az ökocímke hónapját.