A világ gumigyártó cégei az utóbbi években arra törekednek, hogy minél kevesebb kőolajszármazékot használjanak fel az autógumik gyártása során, visszaszorítva a környezetszennyezést és az ezzel járó negatív hatásokat az élővilágra.
Ezeket az anyagokat természetes helyettesítőkre próbálják cserélni és ezzel olyan autógumikat hoznak létre, melyek alkotóelemei mára 45 százalékban természetes anyagok. A becslések szerint 2020-ra ez az arány elérheti a 100 százalékot is!
Rizsháncs, mint közvetett alapanyag
Természetesen nem a frissen hántolt rizs után visszamaradt rizsháncsot kívánják az autógumiba dolgozni a Goodyear mérnökei. Azt a háncsot, amely eddig valamilyen szeméttelepen végezte, most villamos energia előállításra kívánják felhasználni, mégpedig úgy, hogy elégetik. Az elégett rizsháncsból hamu lesz, amelyből kinyerik a szilícium-dioxidot, amely a gumi alapanyaga. Az így előállított szilícium-dioxid abroncsra gyakorolt hatásai tökéletesen megegyeznek a hagyományos, ám környezetszennyező forrásokból származó anyag tulajdonságaival.
Miért fontos a szilícium-dioxid a gumigyártásban? |
Az autógumi futófelületének kialakítása során ezt az anyagot keverik a gumihoz, melynek hatására a gumi felülete strapabíróbb lesz és kisebb lesz a gördülési ellenállás, így csökkenhet az autó fogyasztása is. |

Pitypangból autógumit?!
Igen! Egy másik, nagy múltú gumigyár mérnökcsapata rájött, hogy a pitypang nedvének felhasználásával még környezetbarátabbá tehető a gumigyártás. A pitypang nedvében megtalálható egy gén, ami a tejnedv alvadásáért felelős, melyet ha ’kikapcsolnak’, kaucsuk állítható elő a fehér folyadékból. Amennyiben sikerül ezt a módszert folyamatos használat alá vonni, úgy nem kell majd más kontinensről Európába hozni a kaucsukot, ugyanis mint tudjuk, Európában bárhol találhatunk pitypangot.
Forrás: origo.hu