Akár 350 ezer forintos borral is koccinthatunk karácsonykor

Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén. Van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozzák az ünnepi időszakban eladott borok. De mit isznak legszívesebben az ünnepek alatt a magyarok? Olvassa el, miből és mennyit adnak el a nagy üzletek hazánkban!

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki. Ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR áruházlánc. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság.

Elégedettek lehetnek az eladott borok számával az áruházláncok - Fotó: Pixabay, Thomas Malyska
Elégedettek lehetnek az eladott borok számával az áruházláncok – Fotó: Pixabay, Thomas Malyska
Nagyot nő az eladott borok száma – de van kivétel

A versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról, az Auchan pedig 7,5 millióról számolt be. Ez utóbbinál is azt tapasztalják, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik. A Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel. Ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő. A pezsgőértékesítésnél pedig mindkét lánc erős szezonalitást érzékel. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy üzleteikben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából. Ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés. Az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké. Ezért az importtermékek aránya nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A Lidl a külföldön eladott borok terén is erős

A borimport az Aldiban a leghangsúlyosabb: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai. De szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok boraival is találkozhatnak a vásárlók. A Lidl pedig az utóbbi időben az exportban erősített, Az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok. Ezzel az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát képviseli. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben pedig 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.

A magyar borok külföldi eladásával 2018-tól a Tesco is foglalkozik, erről itt írtunk korábban.

120 ezres tokaji eszencia

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, A Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst. Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapítható, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon. A plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart az üzleteiben, ami egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Vörös-fehér-rozé sorrend

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál. A többi áruháznál is ehhez hasonlóak az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékot tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchannál úgy látják, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémium borok. Az ünnepek alatt a legjobban keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Bordeaux-i különlegesség 350 ezres palackáron

A kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó, borszaküzleteket és webshopot is üzemeltető Bortársaságnak tavaly 6,2 milliárd forintos árbevétele volt a Budapest Bortársaság, 2,1 milliárd pedig a Bortársaság Boltok révén. Idén mindkét cég esetében 7-8 százalékos növekedésre számítanak – közölték a Világgazdaság megkeresésére. Az egész éves forgalmuk 18-20 százaléka keletkezik az év végi, ünnepi időszakban. A kínálat 63,4 százaléka magyar borokból áll. A Bortársaságnál tavaly 38 százalék volt a vörös-, 36 százalék a fehérbor, 14 a rozé és 12 a pezsgő részaránya. A kosárértéket tekintve pedig a 2500-5000 forint közötti vásárlások száma volt a legnagyobb.

A legkeresettebb szőlőfajták között sauvignon blanc, olaszrizling és furmint volt a sorrend. A legnépszerűbb hazai borvidékeknél pedig Szekszárd, Villány és a Dél-Balaton foglalja el a dobogós helyeket. A külföldi bortérképen toronymagasan a francia eladott borok vezetnek, megelőzve az olaszokat és a spanyolokat. Érdekes, hogy 12 év telt el az első csavarzáras borok érkezése óta, azóta az arányuk 32 százalék a magyar, 10 százalék a külföldi borok terén. Tehát a hagyományos dugós változatok uralma egyelőre nem forog veszélyben.

Kínálatukban a legolcsóbb bor, a Csanádi Sauvignon Blanc 2016 polci ára 1190 forint. A legdrágább pedig a 350 ezer forintos Chateau Mouton Rothschild 2009 Pauillac.
Share Button

Kapcsolódó cikkek

Mégsem lesz kevesebb szőlő? A kedvezőtlen időjárás ellenére az idei szőlőtermés nem marad el az előző évitől Magyarországon – derült ki Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) adat...
Lehetőségek a hazai szőlészetben Vannak még hatékonysági tartalékai a hazai szőlészetnek és borászatnak. Komoly lehetőségek rejlenek az integrált növényvédelemben, illetve a bio- vagy...
A karácsonyfaválasztás titka Vészesen közeleg a karácsony, ma már Ádvent első vasárnapja van. Ezzel együtt a karácsonyfaárusok is mozgolódni kezdenek, kezdetét veszi a karácsonyfa...
Még mindig kevés halat eszik a magyar Továbbra is az uniós lista hátsó felében toporgunk halfogyasztást tekintve. Ugyan közeleg a karácsony és ilyenkor jelentősen megnövekszik a hal iránti...
Magyar borokat is árulnak jövőre a brit Tesco áruh... Kormányzati, kereskedelmi és termelői közreműködéssel népszerűsít és értékesít magyar borokat a Tesco Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban,...
A tokaji aszú bevenni készül az Egyesült Államokat... Elindult ″Az aszú éve″ kampány az Egyesült Államokban, ahol a magyar borokat, elsősorban az aszúféléket népszerűsítik majd. A kampány célja, hogy felh...