Vörös-tenger: a légi szállítás is alternatíva lehet

A Vörös-tengeren zajló konfliktusoktól a Panama-csatorna szárazságáig a tengeri fuvarozóknak számos logisztikai kihívással kell szembenézniük. És ez számottevően hozzájárul a szállítás hosszabb idejéhez és a magasabb költségekhez. Mike Parr, a PML Seafrigo ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kihívások miatt az árufuvarozóknak alternatív útvonalakat és tranzitlehetőségeket kell feltárniuk. 

„Alkalmazkodnunk kellett, és megoldásokat kell találnunk” – mondta Mike Parr a FreshFruitPortal.com-nak. „Természetesen most hosszabbak a tranzitidők, és emelkednek a tarifák, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy alternatívákat kínáljunk, például a légi fuvarozást, hogy az árakat a lehető legalacsonyabb szinten tartsuk.”

„A termék nagy része a Távol-Keletre kerül, mert túl kockázatos lenne a szállítás az Egyesült Királyságba”
„A termék nagy része a Távol-Keletre kerül, mert túl kockázatos lenne a szállítás az Egyesült Királyságba” (Forrás: freshfruitportal.com)

Romlandó áruk közúton, tengeren, levegőben 

A PML Seafrigo abból adódott, hogy a Seafrigo Group 2023-ban felvásárolta a brit székhelyű Perishable Movements Limited-et (PML). Az összeolvadás közúti, tengeri és légi szállítási lehetőségeket kínál a romlandó termékek számára. A Franciaországból és az Egyesült Királyságból származó társaság több mint 25 országot összekötő útvonalakat üzemeltet. 

Parr azt mondja, a kihívások ellenére optimista, hogy a technológiai fejlődés sok esetben kompenzálhatja a hosszabb szállítási időt, és lehetővé teszi, hogy a romlandó áruk hosszabb ideig frissek maradjanak.

Egyes termékek, például az indiai szőlő esetében azonban az Egyesült Királyságba irányuló tengeri tranzit még mindig túl hosszú. Ez azt jelenti, hogy az importőröknek más forrásokból kell beszerezniük. 

„A termék nagy része a Távol-Keletre kerül, mert túl kockázatos lenne a szállítás az Egyesült Királyságba” – mondta Parr. 

A Szuezi-csatornát elkerülő hajók ezt úgy teszik, hogy Dél-Afrikát körüljárják, ami 4000 mérföldet tesz meg minden egyes utazáshoz, ami növeli a szállítási időt és a szállítási költségeket.

A JP Morgan becslése szerint a globális konténerkereskedelem mintegy 30%-a Vörös-tengerhez csatlakozó Szuezi-csatornán keresztül halad át. Ez költségessé tette a vörös-tengeri konfliktust a globális hajózás számára. A JP Morgan szerint az Ázsia és Európa közötti útvonalak árai közel ötszörösére emelkedtek.

„A zavarok 0,7 százaléklal növelhetik a globális maginflációt és 0,3 százalékkal a teljes maginflációt 2024 első felében” – mutatott rá a JP Morgan kutatása.

A kapacitás és a lehetőségek bővítése

Parr szerint a PML az egyik módja annak, hogy nagyobb logisztikai irányítást alakítson ki, a műveletek kiterjesztése.

„Célunk, hogy több földet vásároljunk, és saját létesítményeinket üzemeltessük. Ezáltal nagyobb kontrollt biztosítunk a tevékenységünk felett” – mondta.

Jelenleg a PML egy 66 000 négyzetméteres létesítményt üzemeltet a londoni Heathrow repülőtéren. 2027-re az a célja, hogy a területet 150 000 és 200 000 négyzetláb közé növelje.

(Forrás: freshfruitportal.com

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Bevezetik az EKÁER-t 2015. január 1-jén induló EKÁER. Ha még nem hallott róla, abból baj is lehet, mert a NAV üzemelteti és az előírások be nem tartásáért büntetés is jár....
Március elsejéig tart az ekáer próbaüzeme! A piaci szereplők javaslatát szem előtt tartva a kormány március elsejéig meghosszabbította az ekáer rendszer próbaüzemét. A NAV addig is ellenőrizhet...
A FruitVeb az ekáer kiterjesztését kéri A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) a nagybani piac kereskedőire is kiterjesztené az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző r...
Alternatív szállítási útvonalak a röszkei helyzet ... A röszkei határon kialakult helyzetre való tekintettel - a helyzet normalizálódásáig - a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) segíteni kí...
Máris kijátszható lett az ekáer? Szakértők szerint több száz tonnányi áru került úgy külföldre Magyarország területéről, hogy azt az ekáer rendszerbe nem jegyezték be. Hogyan lehetség...
Újabb komoly ellenőrzést kapnak a fuvarozók 2017 januárjától 89 új mérőhelyen mérik majd a gyorsforgalmi úthálózaton elhaladó gépjárművek súlyát. Az ellenőrzés mindenkire vonatkozik, az élelmisz...