Több pontban is módosult egy kormányrendelet, amely komoly hatással bír az őstermelőkre. Egyszerűsödött az ügyintézés, ráadásul több helyen intézhető és az ideiglenes őstermelői igazolványokkal kapcsolatban is változott a jogszabály.
A legfontosabb változás mind közül, hogy az ideiglenes őstermelői igazolványok érvényességi ideje megváltozott. Az eredetileg július 31-én lejáró igazolványok 2016. szeptember 30. napjáig igazolják az őstermelői jogviszonyt. A módosításra azért volt szükség, mert csúszik az új, kártya alapú igazolványok kiállítása.
Idáig az őstermelők csak a bejelentett, állandó lakóhelyük szerinti illetékes falugazdásznál intézhették ügyeiket. Mostantól azonban ez is változik. Már a bejelentett tartózkodási hely szerinti illetékes falugazdász is segíthet az ügyek intézésében.
Be kell jelenteni az igazolvány elvesztését!
Az eddig érvényben lévő rendelet szerint az őstermelő köteles bejelenteni a még jelenleg hatályos barna színű, papír alapú, vagy a már kiadott kártya alapú igazolvány elvesztését. A módosítás értelmében viszont mostantól az ideiglenes igazolvány elvesztését, megrongálódását is haladéktalanul be kell jelenteni a NAK megyei ügyintéző szervezeténél.
Fokozottan figyelnek a beazonosíthatóságra
Az őstermelők a továbbiakban is több okmány maguknál tartásával értékesíthetik termékeiket. Kéznél kell lennie a névre szóló érvényes igazolványnak, illetve értékesítési betétlapnak is. Az említett dokumentumokat és a személyazonosításra alkalmas okmányokat is a jogszabályban meghatározott esetekben és módon, felhívásra az értékesítés helyszínén is be kell tudni mutatnia.
Ugyanez a szabály vonatkozik a családi gazdaságokra is, akik „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” felirattal ellátott őstermelői tevékenységből származó terméket kívánnak értékesíteni. Esetükben fontos változás, hogy a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatot már nem kell bemutatniuk az ellenőrzés során.
Forrás: nak.hu