Február első három hetében már számon is kérte a kereskedőkön az élelmiszerárstop betartását az ország minden részében a fogyasztóvédelem. A mintegy 800 helyszíni és online ellenőrzésből alig több mint 60-szor tártak fel mulasztást a kormányhivatalok szakemberei. A leggyakrabban, 37 alkalommal az árazással volt probléma, minden második esetben az étolajéval. A múlt hónap közepén megszületett az első milliós nagyságrendű bírságról szóló határozat is.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tájékoztatása szerint a járvány és az elszabadult energiaárak miatt egész Európában jelentősen növekvő élelmiszerárak Magyarországra is begyűrűztek. A kormány február elsejétől a tavaly október közepi szinten rögzítette a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirkefarhát és a 2,8 százalékos UHT tehéntej legmagasabb árát.
Ezeket találták az élelmiszerárstop ellenőrzésekor
Február első három hetében 760 üzletben fordultak meg a fogyasztóvédelem ellenőrei. Összesen 17 bolt nem biztosította a megfelelő mennyiséget az érintett élelmiszerekből. 9 helyszínen tártak fel hiányosságot a kötelező tájékoztatás kapcsán. Némelyik kereskedelmi egység több szempontból is mulasztott. A 15 ellenőrzött webáruház közül mindössze egy vállalkozás nem alkalmazta a hatósági árat. Az összesített kifogásolási arány a megelőző időszakhoz hasonlóan alacsony, 8 százalék alatti szinten alakult.
Cseresnyés Péter, az ITM kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a témával kapcsolatban elmondta:
“Fogyasztóvédelmi bírságot az időszak alatt 11 esetben szabtak ki a kormányhivatalok, összesen 1,6 millió forint összegben. Az első egymilliós tételt egy áruházlánc vidéki üzletének kell megfizetnie, a kristálycukor polccímkén feltüntetett ára 10 forinttal volt magasabb az előírtnál. A 3 hónapig tartó ellenőrzés-sorozat célja, hogy a ritkaságszámba menő hibák kiszűrésével mindenütt garantáltan a csökkentett árakon vásárolhassanak az emberek” – idézte a politikus szavait az ITM közleménye.