Hatályban az új rendelet az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozási szabályaihoz

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) újabb tájékoztató anyagot tett közzé az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozásának szabályairól. Az Ukrajnából származó egyes termékekre vonatkozó megelőző intézkedések bevezetéséről szóló 2023/1100 számú Bizottsági végrehajtási rendelet megjelenése után összefoglaltuk a fontos részleteket. Az Ukrajna területéről származó érzékeny termékeket Magyarországra kizárólag átszállítás céljából lehet behozni, amit a vámhatóság az ügyféli indítvány vagy nyilatkozat alapján ellenőriz.

Az Adózóna anyagát szemléztük.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) újabb tájékoztató anyagot tett közzé az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozásának szabályairól - képünk illusztráció, CSZS
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) újabb tájékoztató anyagot tett közzé az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozásának szabályairól – képünk illusztráció, CSZS

Az irányadó jogszabályok:

  • az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozásával kapcsolatos intézkedésekről szóló 130/2023. kormányrendelet (Kormányrendelet) – megjelenés: 2023. április 19.,
  • az Ukrajnából származó egyes termékekre vonatkozó megelőző intézkedések bevezetéséről szóló 2023/1100 számú Bizottsági végrehajtási rendelet (BVR) – megjelenés: 2023. június 5.

Vámeljárások

Az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek köre elsősorban az ukrán határszakaszon, vámeljárás után léptethető be Magyarország területére.

A BVR és a Kormányrendelet szabályai szerint nem kezdeményezhető az érzékeny termékekkel – búza, kukorica, repcemag, napraforgómag – kapcsolatban:

  • szabadforgalomba bocsátás,
  • vámraktározási eljárás,
  • vámszabad területi eljárás,
  • aktív feldolgozási eljárás.

Az Ukrajna területéről származó érzékeny termékeket Magyarországra kizárólag átszállítás céljából lehet behozni, amit a vámhatóság az ügyféli indítvány vagy nyilatkozat alapján ellenőriz. Az esetlegesen benyújtott és a vámeljárásra vonatkozó indítványok elutasítása előtt az ügyfelet megilleti a vámjogszabályokban meghatározott meghallgatási jog.

A fenti tilalmak azonban nem zárják ki azt, hogy az Ukrajnából érkező, nem uniós státusú áruk átmeneti megőrzésbe kerüljenek, akár vámszabad területen is (ez nem azonos a vámszabad területi eljárással). Azonban a Kormányrendeletben meghatározott, átszállításra vonatkozó határidőket ilyenkor is tartani kell. A nem uniós státusú áru átszállítása csak árutovábbítási eljárásban lehetséges. Mivel az árutovábbításnál alapvető követelmény az áruazonosságot biztosító vámzár alkalmazása, ezért az megfelel a Kormányrendelet szerinti hatósági zárnak.

Ezeket igazolni szükséges

A Kormányrendelet 1. § (2) bekezdése az érzékeny termék fuvarozója részére előírja annak igazolását, hogy a fuvareszközön szállított termék nem Ukrajna területéről származik, emellett arról is rendelkezik, hogy az ügyfél nyilatkozata önmagában nem vehető figyelembe az érzékeny termék származásának igazolására.

Általánosságban az érzékeny termékek eredetére vonatkozó, hitelt érdemlő igazolásként elfogadott minden olyan dokumentum vagy igazolás, amelyet más uniós tagállami vagy harmadik országbeli hatóság állított ki vagy ellenjegyzett. Feltéve, hogy annak a tartalma alapján az adott termék eredete kétséget kizáróan megállapítható.

Figyelembe véve azt, hogy a Kormányrendeletben alkalmazott „Ukrajna területéről származik” kifejezés nem a vámjogi értelemben vett származásra, hanem „területi kötöttségre” utal, az érzékeny termékek származásának igazolására a termék értékesítéséről szóló számla és a fuvarlevél is alkalmas lehet.

Azok az érzékeny termékek, amelyek fizikailag már ebben az időszakban Magyarországon voltak, semmilyen korlátozás alá nem esnek.

15 nap

Tekintettel a BVR megjelenésére, valamint az azzal kapcsolatos kormányrendelet-módosításra, 2023. június 6-ától az érzékeny termékek átszállítására egységesen 15 napos határidő vonatkozik.

Az átszállításra vonatkozó 15 napos határidő számításához a NAV az átmeneti megőrzés végét veszi figyelembe, tehát például a széles nyomtávú vasúti szállítmányok esetében a normál nyomtávú vasúti vagy közúti szállítóeszközre történő átrakás utáni árutovábbítás indítását tekinti a behozatal időpontjának.

Függetlenül a fuvarozás módjától, az átmeneti megőrzés alatt álló áruk tekintetében a 15 napos átszállítási határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a gazdálkodó a megengedett vámeljárást kezdeményezi.

Ekáer-bejelentés

A Kormányrendelet módosítása nem érintette az Ekáer-bejelentési kötelezettséget, amely változatlan a közösségi termékbeszerzésekre a meghatározott 6 termék esetében. A címzettnek kell az ügyletekkel kapcsolatos behozatali bejelentéseket megtennie.

Megbízható adózók biztosítéknyújtási kötelezettsége

A Kormányrendelet 3. § (1) bekezdése külön rendelkezik arról, hogy az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer működéséről szóló 13/2020. PM rendelet (Ekáer-rendelet) által előírt bejelentési kötelezettség áll fenn a Kormányrendelet 1. számú mellékletének táblázata 10., 13., 18. és 19. sorában meghatározott, továbbá a 1002 (rozs) és a 1003 (árpa) vámtarifaszám alá tartozó, Magyarország területére behozni szándékozott termékekre vonatkozóan. A Kormányrendelet 3. § (4) bekezdése alapján a fenti termékekre vonatkozó bejelentésnél az Ekáer-rendelet szerinti biztosítéknyújtási kötelezettséget alkalmazni kell abban az esetben is, ha a kötelezett az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) szerinti megbízható adózónak minősül.

Az Ekáer-rendelet 18. § (2) bekezdés a), b) és c) pontjai között „vagylagos” kapcsolat áll fenn: a bármelyik pontban meghatározott követelmények, illetve feltételek megléte már önmagában megalapozza a biztosítéknyújtási kötelezettség alóli mentesülést. A Kormányrendelet 3. § (4) bekezdése kizárólag az Ekáer-rendelet 18. § (2) bekezdés a) pontja szerinti, az adózókat az Art. szerinti megbízható adózóként megillető mentesség alkalmazását zárja ki, a többi mentességi jogcímet nem érinti.

Az említett adózókat a Kormányrendelet 3. § (1) és (4) bekezdését, valamint az Ekáer-rendelet 18. § (2) bekezdés a) és b) pontját figyelembe véve nem az Art. szerinti megbízható adózói minőségükben, hanem legalább két éve működő, KOMA-ba tartozó adózókként illeti meg a biztosítéknyújtási kötelezettség alóli mentesség.

Ellenőrzés

Az Ukrajnából származó érzékeny áruk átszállítását Magyarországon a NAV pénzügyőrei folyamatosan ellenőrzik a határátkelőhelyeken és belterületen – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Gabonaágazatban alkalmazandó behozatali vámok Az Európai Bizottság 784/2013/EU végrehajtási rendeletet adott közre a gabonaágazatban 2013. augusztus 16-tól alkalmazandó behozatali vámokat megállap...
Máris módosul az EKÁER! Kiadásra kerültek azok a jogszabályok, amelyek az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerrel (EKÁER) kapcsolatosak. Márciustól a nemzetgazd...
A FruitVeb az ekáer kiterjesztését kéri A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) a nagybani piac kereskedőire is kiterjesztené az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző r...
Tovább csökkentenék az áfacsalók mozgásterét... 2015 elején vezették be az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert (ekáer), amellyel az áfacsalásokat próbálta visszaszorítani a hatóság. ...
Különleges adónemek, melyek sújthatják a magyar te... Adóból soha nem elég, gondolják jelen esetben a települések vezetői. 2 éve vezették be ugyanis, hogy az önkormányzatok maguk dönthetnek arról, mire ve...
Csinálja ezt, ha jön a NAV-ellenőrzés A NAV évente közel 30 ezer ellenőrzést folytat le, ezalatt pedig mintegy 500 milliárd forint adóhiányt és majdnem ugyanekkora összegű bírságot szab ki...