Az éttermekből érkezhet a repülőgépek üzemanyagának egy része

Egy dallasi repülőtér új, forradalmi megoldással kísérletezik az Egyesült Államokban. 200-nál is több étterem sütőjéből visszamaradt étolajat használ fel arra, hogy fenntartható üzemanyagot állítson elő repülőgépek számára. A megoldás a tervek szerint jelentős mértékben csökkentheti a világszerte több mint 150 ezer légiút környezeti hatását. A Fort Worth nemzetközi repülőtér által tesztelt megoldás nem csak az éttermek által termelt rengeteg hulladék biztonságos elhelyezésében segíthet. Egy olyan környezetbarát lehetőség is, amelyet az Airbus a közelmúltban már bemutatott egy tesztrepülésen.

„Sok káros, nem kívánatos anyag keletkezik az éttermekben, amelyekkel kezdenünk kell valamit” – mondta Robert Horton, a DFW környezetvédelmi ügyekért felelős alelnöke. „Megpróbálunk olyan megoldást találni ezek eltávolítására anélkül, hogy környezetkárosító hatást váltanánk ki.” Az étolajból és hulladékzsírokból készült repülőgép-üzemanyagot fenntartható repülési üzemanyagnak (SAF) nevezik, amelyet a BP olajcég hatalmas lépésnek nevez a fenntartható repülés felé – írta a Hello Magyar portál. A sugárhajtóművek és utasszállító repülőgépek hajtóanyagához rendkívül magas energia-tömeg arányra van szükség és nem könnyű olyan alternatívát felmutatni, amely nem terheli a légkört szén-dioxiddal. 

Az éttermekből érkezhet a repülőgépek üzemanyagának egy része
Az éttermekből érkezhet a repülőgépek üzemanyagának egy része

Azért kevernek bele hagyományos üzemanyagot is

A SAF előállításához az étolajat szintetikus repülőgép-üzemanyaggá finomítják az oxigén és egyéb vegyi anyagok eltávolításával. Ám mivel a repülőgépek motorjai nem működnek kizárólag szintetikus anyaggal, ezt összekeverik a szokásos üzemanyaggal, hogy alkalmassá tegyék a repülők számára. Miután elkészült, a SAF lehetővé teszi, hogy a normál repülőgépek körülbelül 80 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással repüljenek. „Sajnos egyáltalán nincs sült krumpli illata” – mondta egy nyilatkozatában Pratik Chandhoke, a Neste US megújuló repülési részlegének műszaki szolgáltatási vezetője. 

“A folyadék tiszta, mint a víz és nincs szaga.” 

A repülőtér illetékesei azt remélik, hogy 2030-ra a teljes folyamat szén-dioxid-semlegessé válik. Ezalatt kísérleti teszthelyként működik, miközben a repülési világ többi része érdeklődve figyeli az eseményeket. A légi közlekedésből származó kibocsátások jelenleg a teljes globális kibocsátás körülbelül 2 százalékát teszik ki, de ez egyre növekszik és mivel az űrturizmus is kezd fellendülni, égető szükség van fenntartható üzemanyag-alternatívákra.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Mélyponton a kőolaj ára, olcsóbb lehet a kukorica?... Az utóbbi napokban mindenhonnan a kőolaj árának drasztikus csökkenéséről, 12 éves mélypontról lehet hallani. Ez az autóval közlekedőknek jó hír lehet,...
Jelölési hibás étolajokkal van tele a magyar piac... Nem múlik el hét élelmiszerpiaci ellenőrzés nélkül. Legutóbb a feltűnően alacsony áron kínált étolajok voltak soron, melyek közül szinte az összes, ne...
Aki teheti, szombaton tankoljon! Az üzemanyagok árának csökkenéséről érkezett információ a mai napon. Jó hír ez, főleg a már szántóföldeken serénykedő gazdálkodóknak! A 95-ös benzin ...
Román étolajjal csaltak áfát, 20 év börtön vár ráj... Komoly károkat okoztak a költségvetésnek azok a személyek, akik Romániából behozott étolajat értékesítettek úgy, hogy az eladási árban szereplő áfát e...
Kacsazsír hajthatja a jövő repülőgépeit Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló mego...
6-20 Ft kedvezménnyel tankolhat, de csak egy felté... A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. együttműködésének köszönhetően jelentős kedvezménnyel tankolhat és vehet igén...