Az ársapka, a magyaros ügyeskedés és a szankciók miatt 2023 elején elfogyhat a benzin az országban

A Shell drasztikus változtatásokat, a Mol korlátozásokat vezetett be egyes partnerei felé. Káosz felé közelít a hazai üzemanyagpiac, hamarosan „leürülhet” az ország, aminek Oroszország, a szankciók és az ársapka az oka. Nézzük, hogy is áll most a piac. 

Idén márciusban, a háború kitörésekor a hazai üzemanyagpiacon is pánikvásárlás kezdődött el, és az előző évhez képest 20-30 százalékkal több benzint és gázolajat vásároltak itthon. Ráadásul a 480 forintos hatósági ár is idevonzotta a benzinturistákat, és a nemzetközi fuvarozókat is. A megnövekedett kereslettel szemben viszont egy bezűkült kínálat állt szemben, mert a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Ennek az volt az ára, hogy a vállalat exportja megszűnt, de még így is leapadt az ország üzemanyag-tartaléka. 

A helyzet mostanra némileg konszolidálódott, miután a magyar kormány a lakosságra, a mezőgazdaságra,és egy két szektorra szűkítették a hatósági áras kedvezményeket. Az import azonban még mindig nem tért vissza. A Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte.

Fotó: Pixabay

A lakosság és a mezőgazdaság továbbra is elképesztő mennyiségben vásárolja a 480-as benzint, mert a relatív olcsóság nem a spórolásra ösztönöz. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, ami komoly ellátási problémákat eredményez. Már a Mol saját kútjain is érezhető a készlethiány.

Egyes szakértók szerint a piacon kialakult anomáliát már nyáron is részben az okozhatta, hogy azok a viszonteladók, akiket a Mol hatósági áron szolgált ki, továbbértékesítették az üzemanyagot, mindenfajta korlátozás és ellenőrzés nélkül. És az sem segített a helyzeten, hogy a taxik és a mezőgazdasági vállalkozások általánosan hatósági áron vásárolhatnak.

Komoly probléma a mezőgazdasági gépek megjelenése a kutakon, illetve gond az is, hogy az általuk vásárolt mennyiségek jóval meghaladják a szokásos keresletet. Szakértők hangsúlyozzák: a mezőgazdasági munkák véget értek, észszerűtlen ezt a kivételi kört fenntartani, ráadásul a jogszabály azt sem veszi figyelembe, mekkora a valós üzemanyagigénye egy-egy termelőnek, így ugyanúgy táptalaja a viszonteladásnak, a felesleges készletezésnek.

A piac jelenleg törékeny. A hatósági ár miatt hónapok óta nem érkezik megfelelő mennyiségű import az országba, így az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Mindeközben – a hírek szerint – a Mol is elérte saját importkapacitását, és fizikailag nem tud több terméket beszállítani az országba.

Szükség van a többi importőrre is. Ők rendelkeznek hozzáféréssel áru- és logisztikai kapacitásokhoz, azonban a jelenlegi árkörnyezetben nem hoznak be terméket, mert nem akarnak veszteséget elkönyvelni. A piaci feltételek megteremtésével és ennek következtében az import helyreállásával valószínűleg ismét normalizálódna a termékellátás. 

A helyzetet tovább rontja a két európai szankció, ami hamarosan életbe lép. December 5-től nem lehet az Európai Unióba orosz eredetű kőolajat importálni, ami Magyarországot kedvezően érinti. Február 5-től pedig nem lehet az EU-ba importálni az orosz kőolajból készített termékeket, és nem lehet még a kivételezett pozsonyi és a százhalombattai finomítóknak sem az orosz kőolajból előállított termékeket kiszállítania az országokból.

Az Európai Unió kőolajimportjának 27 százaléka orosz, a dízelé pedig 10 százalék. Ez tűnik majd el, jelentős áruhiányt okozva Európában, mert várhatóan mindenki elkezdi majd pótolni a kieső orosz mennyiségeket. A mostaninál is kevesebb áru lesz elérhető, vélhetően még magasabb áron.

Vissza kell tehát állítani a kereslet-kínálati egyensúlyt, ehhez minden terméket be kell gyűjteni, a hazai gyártást magas szinten kell tartani, és újra fel kell építeni az importot. Versenyképessé kell tenni a magyar piacot, különben kiszáradunk, azaz leürül az ország.

Az eredeti cikk az Index.hu-n jelent meg.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Lehet-e 600 forint a benzinár? Egyre többet tankolunk és egyre drágábban. A benzinár - a járvánnyal összefüggő gyors zuhanása után - ismét lendületesen emelkedik és már egy új pszi...
Holnaptól soha nem látott különbség lesz a gázolaj... Már eddig is nagyon jelentős különbség volt a benzin és a gázolaj ára között - az elmúlt időszak világpoilitikai eseményeinek hatására -, de az eltér...
Horvátországban trükköznek a határmenti magyar vál... A határ közeli vállalkozók és vállalkozások közül egyre többen használják ki, hogy több szomszédunknál is olcsóbb az üzemanyag, mint a Magyarországon...
Szerdáig mindenképpen tankoljon, aki nem szeretne ... Szerdától még tovább drágul a benzin és a gázolaj ára azok számára, akik nem kedvezményezettek a tankolás során. A 95-ös benzin így literenként brutt...
Mutatjuk, mire számíthat az üzemanyagárstop eltörl... A kormány az előzmények ismeretében nem teljesen váratlanul, tegnap éjszaka bejelentette, hogy megszünteti az üzemanyagok árstopját. A rendelkezés ke...
Az oroszok múlt heti váratlan lépését mindenki meg... Vlagyimir Putyin orosz elnök úgy döntött, hogy ideiglenesen betiltja a benzin és a gázolaj exportját. Ez a döntés tovább szűkíti az üzemanyagpiacot. ...