Mutatjuk, mire kell figyelni a villamos hálózatok közelében végzett munkáknál

Az elmúlt években az MVM Démász Áramhálózati Kft. és az MVM Émász Áramhálózati Kft. szolgáltatási területén több esetben fordult elő villamos hálózatokhoz kapcsolódó baleset. Ezek során a mezőgazdasági művelés alatt álló területeken mezőgazdasági erőgép, vagy az általa vontatott munkagép a közcélú hálózatnak ütközött, beleakadt a vezetékrendszerbe, illetve elszakította azt. Ezen esetek jellemzően középfeszültségű (22 kV-os) hálózatokat érintik, de előfordul, hogy nagyfeszültségű (132 kV-os) hálózati oszlop érintett az eseményben. 

A NAK írta meg, hogy a bevezetőben említett események közül kiemelkedik egy Szentesen bekövetkezett ütközés. Ennél egy 132 kV-os nagyfeszültségű oszlopot úgy döntött ki egy éjszaka munkát végző erőgép, hogy az a közelben húzódó 22 kV-os hálózatot is megrongálta. Az eset szerencsés kimenetelének köszönhetően személyi sérülés nem történt, annak ellenére, hogy az oszlop a munkagépre dőlt.

Az MVM figyelemfelhívást adott ki a villamos hálózatok közelében végzett mezőgazdasági munka veszélyeiről
Az MVM figyelemfelhívást adott ki a villamos hálózatok közelében végzett mezőgazdasági munka veszélyeiről

Az MVM tájékoztatta a mezőgazdasági termelőket, illetve a vállalkozókat a villamos hálózatok közelében folytatott mezőgazdasági munkák veszélyeiről az alapvető szabályok ismertetésével. A gazdálkodóktól a lehető legnagyobb körültekintésüket kérték a hasonló esetek megelőzésében.

Az alapvető szabályok a villamos hálózatok berendezéseihez kapcsolódó baleseteknél:

A vezetékek megközelítése tilos és életveszélyes. A villamos hálózatokat minden esetben feszültség alatt állónak kell tekinteni.

Ez különösen kritikus akkor, amikor egy ütközés során a vezeték tartóoszlopa, vagy maga a vezetékrendszer a munkát végző mezőgazdasági géppel kerül fémes kapcsolatba. A helyzetet minden esetben úgy kell kezelni, hogy a vezetékrendszer feszültség alatt van. 

Amikor a vezeték és munkagép érintkezése mégis bekövetkezik, akkor a munkagép elhagyása során fokozott körültekintés szükséges. A munkagépen keresztül ilyenkor áram folyik a talaj felé, amely a talajban (a munkagépet egy kör középpontjaként értelmezve) sugár irányban szétterjed.

Így kell elhagyni a baleset után a gépet

Emiatt a munkagép elhagyása során a gépről lelépve, de azt még fogva, majd attól normál léptekkel távolodva a gép és a gépkezelő, valamint annak lábnyomai közötti távolságon kialakuló úgynevezett lépésfeszültség hatására a gépkezelő lábain keresztül egy áramkör alakul ki, amely a gépkezelő áramütéses balesetét idézi elő.

Emiatt a munkagépet talajérintés előtt mindenképpen el kell engedni, majd a gépet páros lábbal ugrálva (vagy egymás mellé helyezett lábfejekkel lépdelve) kell elhagyni, legalább 15-20 méteres távolság eléréséig. Fontos megjegyezni, hogy munkagép megközelítése ugyanilyen veszélyekkel jár.

Amennyiben a vezetékkel érintkezve a munkagép nem gyullad ki, a legbiztonságosabb a munkagépben megvárni, míg a segítség megérkezik és megtörténik a vezetékrendszer feszültségmentesítése.

A fentiek miatt a megelőzésre nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni. A munkavégzés előtt hasznos lehet a területet előzetesen megtekinteni, bejárni. Célszerű ellenőrizni, hogy a területen meglévő adottságok (oszlopok helye, vezetékmagasságok) mennyiben idéznek elő munkabiztonsági kockázatot. Egy a megszokottól nagyobb fizikai méretekkel rendelkező (vagy új) munkagép, nem biztos, hogy illeszkedik a vezetékek belógási adottságaihoz, attól függetlenül, hogy utóbbi szabványos. Fontos lehet az oszlopok GPS-es sorvezetőkbe betáplált koordinátáinak és fizikai kiterjedését megadó adatainak ellenőrzése.

A tárolás és a rakodás helye is gyakran a vezetékek alatt van

Sok esetben a vezetékek alatti területet előszeretettel alkalmazzák rakodóhelyként, vagy valamilyen termény, illetve takarmány tárolására. Ez szintén fokozottan veszélyes, továbbá a vezeték biztonsági övezetén belül emelőgépes tevékenységet folytatni tilos a villamosművek, valamint a termelői, magán- és közvetlen vezetékek biztonsági övezetéről szóló 2/2013. (I.22.) NGM rendelet 10.§ (1) bekezdés rendelkezései szerint. Rakodás közben a vezeték és az emelőgép távolsága annyira lecsökkenhet, ami már nagymértékben fokozza a balesetvédelmi kockázatokat (áthúzás, illetve véletlen érintés). 

A tárolt anyagok (például szalmabálák) magassága szintén elérhet olyan kritikus szintet, amely már nem biztonságos, az ottani munkavégzésben résztvevők számára, ha valamilyen tevékenység (például takarás) céljából a tárolt anyagok tetején kell tartózkodjanak. Az ilyen tárolási módok a tűzesetek kialakulásának veszélyeit is nagymértékben fokozzák a vezeték közelsége, valamint a villámcsapások nagyobb kockázata miatt.

A hivatkozott NGM rendelet 13.§ (3) c) pontja alapján a föld feletti vezeték biztonsági övezetében csak a villamos berendezés üzemben tartójának előzetes hozzájárulásával közlekedhet, illetve végezhet munkát a 4,5 méternél magasabb jármű vagy rakomány. A jármű legkiállóbb része az oszlopot, annak kikötését, ezek alapozását úgy közelítheti meg, hogy azokban károsodást ne okozzon. 

Az áramvezetőket pedig a legkedvezőtlenebb helyzetben és esetben sem közelítheti meg sem vízszintesen, sem függőlegesen jobban, mint:

  • a) 500 kV névleges feszültségszint felett 7 méter,
  • b) 300 kV felett 500 kV névleges feszültségszintig 4 méter,
  • c) 35 kV felett 300 kV névleges feszültségszintig 3 méter,
  • d) 1 kV felett 35 kV névleges feszültségszintig 2 méter,
  • e) 1 kV-nál nem nagyobb névleges feszültségszintig 1 méter.

A jelzett hozzájárulás (szakfelügyelet) beszerzése érdekében az alábbi elérhetőségeken javasolják felvenni a társasággal a kapcsolatot:

Az MVM Émász Áramhálózati Kft. szolgáltatási területén (Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyék területén) a +36-1/474-9999 telefonszám 2.3.6-os mellékén.

Az MVM Démász Áramhálózati Kft. szolgáltatási területén (Csongrád-Csanád, Bács Kiskun és Békés vármegyék területén, valamint Pest vármegye déli részén) a +36-62/565-600-as telefonszám 1-es mellékén.

A fenti tájékoztatás általánosságban vázol fel lehetséges helyzeteket, így a konkrét ügyek mérlegelése eltérhet a leírtaktól – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Csirkével karambolozott a Forma 1-es pilóta Nemtől, kortól, végzettségtől függetlenül bárki bármikor összefuthat egy baromfival. Így járt a híres Forma 1-es pilóta, Marcus Ericsson is, aki edzés...
Ember lépett a kombájn elé, majdnem halál lett a v... Nem tanácsos aratás idején a szántóföldön sétálgatni, a kombájn ugyanis jóval erősebb, mint az ember. Megtanulta ezt most egy felvidéki asszony is, ak...
A mezőgazdaság az egészségkárosító kockázatok és a... Több, mint 30 százalékkal csökkent az agráriumban tavaly a végzetes munkahelyi tragédiák száma. A mezőgazdaság ugyanakkor továbbra is az egyik legvesz...
Veszély a földeken: munkavédelmi tájékoztató soroz... Országos munkavédelmi tájékoztató sorozatot tart a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a mezőgazdaságban előforduló halásos kimenetelű munkabalesetek ...
Zsebkéssel vágta le a saját lábát a gabonacsigába ... „Nem volt más választásom” – mondta saját, hatalmas áldozatot követelő meneküléséről a 63 éves Kurtis Kaser, aki az Egyesült Államokban, Nebraska áll...
Segítségnyújtás közben veszítette életét egy trakt... Az elakadt jármű vontatása közben borult fel egy traktor Gyermely-Gyarmatpusztán, melynek vezetője életét vesztette. A rendelkezésre álló adatok s...