Itt a második hibrid Steyr traktor!

A Case IH/Steyr traktorgyártó bemutatta a hibrid Steyr traktor második változatát. Alapjában véve ez egy hagyományos CVT-traktor elektromos meghajtású első tengellyel. Röviden: a teszttraktor megosztotta a hajtásláncot. A hátsó tengelyt hagyományosan a Case IH-tól és a Steyr-től ismert hagyományos CVT-váltóval ellátott dízelmotor hajtja. Az első tengely viszont elektromos meghajtású.

Az elektromos energia részben egy fedélzeti generátorból, részben pedig akkumulátorokból és úgynevezett power hubokból származik. Az a tény, hogy a hajtáslánc megosztott, és részben elektromos, lehetőségeket teremt.

Az a tény, hogy az első tengely kritikus, és nagy erőt képes átadni, azt jelenti, hogy nehéz, független rugózású első tengelyt választottak. Ez nagyon hasonlít a Fendt 900-as sorozat vagy a John Deere 8R első tengelyéhez.
Az a tény, hogy az első tengely kritikus, és nagy erőt képes átadni, azt jelenti, hogy nehéz, független rugózású első tengelyt választottak. Ez nagyon hasonlít a Fendt 900-as sorozat vagy a John Deere 8R első tengelyéhez. (Forrás: Steyr)

100 lóerős teljesítménynövelés

A dízelmotor akár 180 lóerő teljesítmény leadására is képes. Az elektromos komponenssel kiegészítve a motor teljesítménye 260 lóerőre nő. Ez a teljesítmény folyamatosan vagy gyorsításkor, illetve hirtelen emelkedőn való haladáskor lökettérfogatként leadható.

Az a tény, hogy az első tengely kritikus, és nagy erőt képes átadni, azt jelenti, hogy nehéz, független rugózású első tengelyt választottak. Ez nagyon hasonlít a Fendt 900-as sorozat vagy a John Deere 8R első tengelyéhez.

Ahogy a prototípus most kinéz, néhány elektromos alkatrész a dízelmotor alatt helyezkedik el. A bal oldali sárvédőre egy extra hűtőt helyeztek el. Végül valahol a motorháztető alá fogják beépíteni.

Moduláris koncepció

A jövőben a koncepció fokozatosan bővülni fog. A hátsó tengely CVT modulja helyettesíthető egy másik hibrid vagy akár elektromos hajtásegységgel is. Hogyan és mikor? Erről a gyártó nem tud és nem is akar nyilatkozni.

Az elektromos első tengelyhez akár 700 volt is elérhető, és akár 75 kW (110 lóerő) is átvihető alulra. Az, hogy a hajtáslánc megosztott és részben elektromos, amúgy is sok új lehetőséget kínál. A Case IH/Steyr már jól átgondolt marketingfogalmakat talált ki erre, mint például:

– E active hold: a traktor elektromos aktív tartása lejtőn.

– E-Shuttling: állítható (gyors/lassú) váltás előrehaladásról tolatásra és fordítva. És mindezt állandóan alacsony motorfordulatszám mellett.

– E-Torque Vectoring: mivel tengelyenként különböző erőkkel dolgozik, tengelyenként is szabályozható a nyomaték és a sebesség. Így például a traktor orrát áthúzhatja a kanyarban (E-kormányzás), valamint stabilabb és okosabb vezetési viselkedést biztosíthat az úton, például amikor nehéz teherrel gyorsít egy közlekedési lámpánál.

– E-Torque Filling: a terepen nagyon változó körülményeket gyors és erős erőkkel kompenzálhatja, így a vezető kevesebbet vesz észre, és a munka gyorsabban és következetesebben folytatódik.

– E-Boost: extra teljesítmény elérhetővé tétele nagyon gyorsan, például emelkedőn való haladáskor.

– E-shift: az elektromos első tengelynek köszönhetően a hátsó tengely mechanikus-hidraulikus CVT váltója simábban, gyorsabban és hatékonyabban működik (nagyobb mechanikus tartomány).

– E-eco üzemmód: a hátsó tengely független hajtásának és az elektromos első tengelynek a kombinációja azt jelenti, hogy a motor mindig a legkedvezőbb fordulatszámon működhet. A munkától és a vezető kívánságaitól függően legalább 15%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.

– E-fékezés: (hosszan tartó) fékezés vagy ereszkedés közben az energia úgynevezett teljesítménycsapokban tárolható, így az emelkedőn való haladáskor azonnal újra rendelkezésre áll.

– E-meghajtás: 700 Volt feszültségen kívülről elektromos gépeket lehet meghajtani 75 kW teljesítményig. Erre a célra a traktor elején és hátulján is vannak konnektorok (az AEF szerint).

Agritechnica

Markus Putz, a Steyr Hybrid projektvezetője egyelőre nem tudja megmondani, hogy a hibrid Steyr koncepció mikorra készül el a piacra. Annyi bizonyos, hogy a hibrid Steyr traktort teljes körűen tesztelik, és az Agritechnica kiállításon bemutatják.

(Forrás: futurefarming.com

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Hatalmas és bivalyerős! A Massey Ferguson valaha épített legerősebb és legnagyobb erőgépe az MF 8700-as. A típusból 5 szériát dobtak piacra, melyek 270-400 LE teljesítmény kö...
John Deere 6125 M – egyértelműen előnyös A 6M sorozatú traktorokat úgy tervezte a John Deere, hogy előnyök sokaságát nyújtsa a gazdák számára a szántóföldeken és az addig vezető úton is. A me...
Mezőgazdasági gépeladás 2014-ben A mezőgazdasági gépkereskedők 2014-ben az elmúlt 10 év legnagyobb árbevételét érték el. A gazdák az új gépek vásárlására tavaly több mint másfélszeres...
Szélesedik a CLAAS kínálata! Két új erőgéppel rukkol elő a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági gép gyártója. A CLAAS AXION 800-as családhoz tartozó AXION 800-as és 820-as típusok...
MTZ, a gyáróriás Dutra, Rába, Varitrak… néhány magyar gyártású erőgép, melyek méltán voltak híresek hazánk gazdái körében és persze külföldön is! De van még egy – igaz...
Az MTZ hazai és világpiaci helyzete Előző MTZ-vel foglalkozó cikkünkben az MTZ gyár történetével, történelmével foglalkoztunk. Mai írásunkban az MTZ gépek hazai és világpiaci helyzete ke...