A flamand Mezőgazdasági, Halászati és Élelmiszeripari Kutatóintézet (ILVO) a belgiumi Merelbeke-ben két üzleti partnerével közösen egy New Holland Boomer 45-öst alakított át autonóm, elektromos meghajtású traktorrá. Az új alkotás a Djust-E nevet kapta. A Djust-E autonóm elektromos vontatótraktort hivatalosan június 7-én mutatták be az Agri Tech Day 23 alkalmával az ILVO telephelyén.
A Djust-E a hetekben élte át szűz útját – számol be az eseményről a Vilt.be hírportál. „Időközben már dolgozott kaszával, kultivátorral és rotációs ekével is. A munka minden esetben a terveknek megfelelően ment” – mondja Simon Cool, az ILVO villamosítási és automatizálási projektért felelős mérnöke. A projektben a Verschueren (Lochristi) gépesítési vállalat és az elektromos működtetőket gyártó Linak is részt vett.
Autonóm és elektromos
Cool szerint ez a legelső olyan traktor Flandriában, amely autonóm módon és elektromosan is hajt. A New Holland Boomer 45 átalakítása több hónapot vett igénybe. A dízelmotor nemcsak a meghajtást biztosítja, hanem az első tengely és a hátsó tengely közötti kapcsolatot is képezi (sebességváltó). „Ha ezt eltávolítjuk, akkor már nem lesz működőképes gépünk” – mondja Verschueren. A gépesítési vállalat egy teljesen új alvázat épített az elektromotor elhelyezésére.
Hatótávolság növelése lítium-ion akkumulátorral
Ezen kívül egy elülső összekötő szerkezetet szereltek fel, amelyre az akkumulátorcsomagot lehet felfüggeszteni. Ez gyorsan és félautomatikusan cserélhető. Az elülső összekötő szerkezeten lévő akkumulátorcsomag egy 15 kWh teljesítményű, nehéz ólom-sav akkumulátorból áll, amellyel a terepen az alkalmazástól függően 2-3 órán keresztül lehet dolgozni. Cool: „Ez elegendő volt a tesztelési céljainkhoz. Egy lítium-ion akkumulátorral, amely sokkal könnyebb, máris jelentősen megnövelhető a hatótávolság.”
Autonóm jármű
Az elektromos meghajtás és működtetés mellett a Djust-E autonóm módon is működik. Ez azt jelenti, hogy saját maga kormányoz, gyorsít és lassít, szabályozza a csatlakoztatását, és vezérli a munkagépeket. Az ILVO írta ehhez a szoftvert, és integrálta az érzékelőket. Ez a projekt intenzív együttműködést jelentett a Linak dán működtetőmotor-szállítóval.
(Forrás: futurefarming.com)