Új technológia: megelőzi a javítást a gépek által előre jelzett karbantartás

Németországban, a hannoveri SYSTEMS & COMPONENTS kiállításon 2023. november 12. és 18. között  a kiállítók számos új technológiát mutatnak be az ágazat állapotfelügyeletére, de ez még csak a kezdet. A „digitális iker” koncepciót alkalmazva a vállalatok olyan megoldásokon dolgoznak, amelyek új szintre emelik a prediktív, megelőző karbantartást. A karbantartás ideális időpontjának megtalálása ugyanis komoly kihívást jelent a mobil munkagépek üzemeltetői számára. Hogyan lehet kiküszöbölni a nem tervezett leállásokat, és maximalizálni az üzemidőt a gépeknél?

Az Agrárágazat oldalán a DLG cikke alapján írták meg, hogy az alkalmazás és a funkció tekintetében fennálló különbségektől függetlenül minden gépben egy dolog közös: a teljesítőképességük határait feszegetik, és a hatékonyság és az üzembiztonság legmagasabb követelményeinek kell megfelelniük. A váratlan mechanikai, hidraulikai, elektromos vagy elektronikus rendszerhibák következményei költségesnek bizonyulhatnak. Nem a legjobb megoldás, ha egyszerűen csak reagálunk, és a hiba bekövetkezése után javításokat végzünk. A gépgyártók emellett úgy látják, a megelőző karbantartás ideális eszköz a szerviz- és karbantartási költségek csökkentésére, különösen a garanciális időszak alatt.

Hannoverben sok fontos újdonságot láthatnak a SYSTEMS & COMPONENTS programelem látogatói, többek között egy olyan megoldást, melyben megelőzi a javítást a gépek által előre jelzett, prediktív karbantartás - Fotó: Magro.hu, CSZS, Baja, illusztráció
Hannoverben sok fontos újdonságot láthatnak a SYSTEMS & COMPONENTS programelem látogatói, többek között egy olyan megoldást, melyben megelőzi a javítást a gépek által előre jelzett, prediktív karbantartás – Fotó: Magro.hu, CSZS, Baja, illusztráció

Intelligens érzékelők a gépi adatgyűjtéshez

A cikk szerint az Agritechnica kiállítással párhuzamosan megrendezett SYSTEMS & COMPONENTS szakkiállításon a technológiai partnerek a digitalizáció és a mobil munkagépek automatizálásának jelenlegi és jövőbeli alkalmazásait igyekeznek megvitatni az ügyfelekkel. Az „állapotfigyelés” és a „prediktív karbantartás” ma már gyakran használt kifejezések ebben az összefüggésben. 

Ezen technológiák előnyei könnyen beláthatóak: a hibák korai felismerése, a nem tervezett állásidő minimalizálása és a gépek proaktív karbantartásának támogatása.

Az egyik érdekes eset például a hajtásláncra és arra a kérdésre vonatkozik, hogy egy hajtótengely miért mutatja a kopás jeleit. Vajon ez csak normális kopás, vagy a meghajtó tengely rosszul van beállítva, esetleg más módon túlzott igénybevételnek van kitéve, ami idő előtti kopáshoz vezet?

Az off-road gépek működésének ilyen mélyreható megismeréséhez, a műszaki hibák felderítéséhez, mielőtt azok bekövetkeznének, pontos adatokra, valamint az adott összefüggések részletes megértésére van szükség – írták. A kulcspontokon a terhelést mérő intelligens érzékelők biztosítják a szükséges adatokat, és a mobil gépek ma már több érzékelővel és vezérlőegységgel vannak felszerelve. Ez azt jelenti, hogy a mérési kapacitás még soha nem volt ilyen nagy. A javítás optimális időpontját azonban csak az érzékelők és a valós idejű adatelemzés intelligens kombinálásával lehet meghatározni, algoritmusok segítségével, amelyek az aktuális és a múltbeli adatok alapján előre jelzik, hogy mikor és milyen kár fog bekövetkezni.

A hajtóműtengely a hajtásláncban

A hannoveri SYSTEMS & COMPONENTS kiállításon bemutatásra váró új fejlesztések javítják és egyszerűsítik a hajtásláncok állapotfelügyeletét. Ezek a fejlesztések különösen ígéretesek a mezőgazdasági gépek megbízhatósága szempontjából, ami fontos, ha figyelembe vesszük a viszonylag rövid betakarítási időszakokat – például a gabonafélék esetében évente körülbelül 8 hetet. Ebben az időszakban a kombájnok és traktorok meghibásodás nélkül kell hogy működjenek, hogy a teljes mezőgazdasági folyamatláncban ne alakuljanak ki szűk keresztmetszetek. Az intelligens érzékelők lehetővé teszik a gépvezérlés optimális alkalmazkodását a talajviszonyokhoz vagy a betakarított terményhez, valamint az optimális terhelési ponton való működést – közölték.

Az új megoldások és szolgáltatások lehetővé teszik a mobil munkagépek üzemeltetői számára, hogy bármikor ellenőrizhessék a hajtáslánc alkatrészeinek állapotát, és a karbantartást a tényleges igények alapján tervezhessék meg, ahelyett, hogy rögzített időintervallumokra vagy üzemórákra hagyatkoznának.

A Walterscheid Powertrain Group karbantartási megoldásai például intelligens érzékelőket integrálnak közvetlenül a kritikus hajtástengely-alkatrészekbe, amelyek valós időben továbbítják a rendszer paramétereit, például a nyomatékot, a fordulatszámot, a kitérési szöget és a hőmérsékletet működés közben. Ezek az adatok információt szolgáltatnak a hajtótengely terheléséről, így segítik a kopás korai felismerését. A vezető a fülkében kiolvashatja az ilyen intelligens hajtótengelyről származó információkat, mivel ha a fedélzeti számítógép a normálistól való eltérést észlel, akkor riaszt, és diagnosztikai információkat jelenít meg.

Az Agritechnica kiállításon sok érdekes és hasznos fejlesztés mutatkozik be idén novemberben
Az Agritechnica kiállításon sok érdekes és hasznos fejlesztés mutatkozik be idén novemberben

A gépek távfelügyelete

Az alkatrészek meghibásodása esetén vagy egy ellenőrzést követően a szükséges cserealkatrészek gyorsan és egyszerűen azonosíthatók és megrendelhetők, így lehetővé válik a gép zavartalan működése. A Zeppelin vállalat egy újonnan kifejlesztett flottakezelő platformmal, a „Como”-val mutatja be, hogyan működik mindez a gyakorlatban. 

Minden egyes berendezés csatlakozik a rendszerhez, így a kezelő a teljes flottát, valamint az egyes gépek esemény- és diagnosztikai kódjait láthatja. A Németországban üzemelő több mint 50 ezer CAT – Caterpillar építőipari gép bármelyikében fellépő hiba dekódolható és értelmezhető, és a szükséges intézkedéseket lehet javasolni. A gép esemény- és diagnosztikai kódjainak teljes naplója áttekinthetően megjelenik, lehetővé téve a gyakori kódok elemzését. Amennyiben a problémák egyidejűleg jelentkeznek, a kódok rangsorolva vannak, és a legfontosabb intézkedések fel vannak jegyezve.

Egy kód közvetlen kiválasztásával a felhasználó megtekintheti az építőgép adatait, a sorozatszámmal, az üzemórákkal és a tervezett ellenőrzés dátumával. A „Como” emellett képes megjeleníteni a flotta minden gépének térképét, így a szükséges cserealkatrészekkel és szerszámokkal felszerelt technikus gyorsan megtalálhatja a hibás gépet, és újra üzembe helyezheti – írták.

A digitális ikertestvér használata

A Hannoverben bemutatott technológia lehetséges alkalmazásai messze túlmutatnak a proaktív karbantartási stratégián. A „digitális iker” a gép működésének digitális ábrázolásával az alkatrészek életciklusát helyezi a középpontba. Egy részletes modell valós időben fogadja a valós gép érzékelőinek adatait, és a szerviztechnikusok sérülés esetén a digitális iker segítségével elemezhetik az adatokat, és pontosabban lokalizálhatják a meghibásodás okát – fogalmaztak.

A koncepció azt is lehetővé teszi, hogy új szervizüzleti modellek prototípusai szimulációban készüljenek. Például a valós terhelési ciklusra vonatkozó információk összegyűjthetők, majd felhasználhatók a tervezőmérnökök és fejlesztők támogatására a valós terhelésekkel megbirkózó új hajtástengelyek vagy kormányrendszerek tervezésében. Míg a múltban a fizikai prototípusok nélkülözhetetlenek voltak, a jövőben a hajtáslánc modellezése segít a kritikus területek és a fejlesztés alatt álló termékek optimalizálási lehetőségeinek azonosításában. Különböző technológiai szolgáltatók jelenleg ilyen hajtásláncmodelleket fejlesztenek, amelyek új szintre emelik a prediktív karbantartást. A SYSTEMS & COMPONENTS rendezvény 2023. november 12. és 18. között bemutatja, mit hoz a jövő  – írta a szakcikk.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Újabb gyárat épít a Deutz-Fahr Az új gyár nem is létesülhetne jobb helyen, mint a németországi Lauingenben, a Deutz-Fahr traktorgyártás központjában. Az új gyárban a jövő év második...
Csődbe ment a Vogel & Noot, magyar munkahelye... A külföldi sajtó már hetek óta pedzegette a témát, itthon azonban csak most derült ki: csődöt jelentett a legnagyobb osztrák mezőgépgyártó, a Vogel &a...
Komoly támogatásból törhet a csúcsra újra a Rába... Komoly támogatást nyert el a nagy múlttal rendelkező Rába gépgyár. A 3,2 milliárd forintos összegből várhatóan a mezőgépgyártó részleg is fejlődésnek ...
Agritechnica 2017 – négy hét múlva kezdődik ... Az Agritechnica a világ legnagyobb mezőgazdasági gépkiállítása. Az előzetes számítások szerint a szervezők 2900 kiállítóra számítanak. Az idén az esem...
Kezdődik az Agritechnica 2017, a világ legnagyobb ... Vasárnap kezdődik az Agritechnica 2017, a világ legnagyobb mezőgazdasági gépkiállítása. Kétévente rendezik meg a németországi Hannoverben. Az idei kiá...
Agritechnica: Nézze meg Az Év Gépe 2018 cím nyerte... Kiosztották a hannoveri Agritechnica mezőgazdasági gépkiállításon a „Machine of the Year 2018”, vagyis Az Év Gépe 2018 díjakat. Tizennégy kategóriában...