Jó üzlet a gyógynövény – de bátorság kell hozzá!

Édeskömény, ánizs, kömény vagy majoránna – ezek a növények alkalmanként megtalálhatók a földeken. Van viszont egy sor gyógynövény, amelyet keresni kell. Ilyen az angyalgyökér, a macskagyökér, az echinacea, az articsóka vagy az aranyvessző. Egyes gazdaságok számára ezek jelentik az üzlet központi ágát. Ehhez azonban a növénytermesztési készségeken túl kockázatvállalási bátorságra és kitartásra is szükség van. 

A pontos magágy és a szigorú gyomirtás kulcsfontosságú. A betakarításkor 100%-ban el kell távolítani különösen a mérgező alkaloidokat tartalmazó növényeket, mint a nadálytő, a datura vagy a parlagfű. Ez sok kézi munkát és a kezdetektől fogva tiszta szántóföldi szakaszokat igényel a vetésforgóban.

Jó üzlet lehet a gyógynövény, azonban az évelő növények, mint az édeskömény (a képen) vagy az ánizs gyakran csak a második évben hoznak jó termést. (Fotó: landpixel)
Jó üzlet lehet a gyógynövény, azonban az évelő növények, mint az édeskömény (a képen) vagy az ánizs gyakran csak a második évben hoznak jó termést. (Fotó: landpixel)

Nehezebb az évelő növényekkel, mint például az édeskömény vagy az ánizs, amelyek ki vannak téve a telelés nagy kockázatának. Másrészt a második év gyakran kis erőfeszítéssel jó termést hoz. Kedvező esetben akár három betakarítási év is lehetséges.

A kihívás a piac

Az eladások rendkívül ingadozóak, és olyan partnerre van szükség, aki garantálja az eladásokat. Az értékesítés – nem az ár és nem a fizetési határidő. Mert évtől függően gyakorlatilag kikapják a drogot vagy az olajat a termelői szervezetek, marketingesek kezéből, vagy tárolják az árut a raktárban hónapokig, sőt évekig. Aztán időbe telik a fizetés is. Tehát nem cserélhető vevő-beszállító kapcsolatról van szó, hanem inkább bizalmon alapuló együttműködésről. A marketingesek számára ez az ellátási képességről szól. A betakarítás ingadozásait pufferelni kell, ami óriási előfinanszírozást igényel – általában ezt is áthárítják a termelőkre.

A gyógynövénytermesztés központjai Németországban

Németországban a legtöbb fűszernövényt Frankföldön, Türingiában, Dél-Hessenben és Szász-Anhaltban termesztik. Összességében 2020-ban (a Szövetségi Statisztikai Hivatal újabb adatai nem állnak rendelkezésre) 8300 hektáron termesztettek gyógy- és aromanövényeket, ebből 1740 ha biogazdaságokban. Hessenben 1140 gazdaság termeszti ezeket a növényeket, ennek bő egyharmada biogazdaság. Míg Szász-Anhaltban és Türingiában elsősorban majoránnát (csak Szász-Anhaltban 350 ha), kakukkfüvet és egyéb konyhai fűszernövényeket termesztenek a szántóföldeken, addig a melegebb dél-németországi területeken gyakrabban megtalálhatók a gyógyszeripar gyógynövényei is, mint a bordafű, aranyvessző vagy gyűszűvirág.

A nagy vevők vagy feldolgozó cégek a Kräuter Mix Abtswindben, a Bauer Vestenbergsgreuthban (mindkettő Frankföld), az Agrimed Groß-Gerauban, a Majoranwerk Aschersleben vagy a Cochstedter Gewürzpflanzen e. G. Aschersleben közelében.

Kik az ügyfelek?

A potenciális vásárlók nagyjából három kategóriába sorolhatók:

Az élelmiszerek képviselik a legnagyobb részpiacot. A műszaki követelmények az olajkivonástól a teák vagy aromás fűszernövények, valamint keverékek levélméretéig terjednek. Ezt maguk a marketingesek is megtehetik. A klasszikus tisztítórendszerek mellett színleválasztókat is használnak. Fontos vásárlók a hús- és sütőipar, illetve a megfelelő szakmák. De ott van még a vendéglátóipar és a drogéria és a kiskereskedelem (főleg a teák).

Nincs ez másként az állateledelekkel sem, ahol a VitaKraft & Co. valamivel alacsonyabb tisztasági követelményeket támaszt, mint az élelmiszer- vagy kozmetikai iparban. Ennek ellenére a minőségnek megfelelőnek kell lennie, már csak azért is, mert a termékeknek évről évre azonosaknak kell lenniük. Ott például csalánszár, borsmenta vagy pitypanglevél kell a nyúltakarmányhoz. De a fűszerek a tartósított állateledelbe is bekerülnek. Mindkét piaci szegmensben található egy organikus vonal is.

A levél- és gyökérgyógyszerek gyártása a gyógyszer- és kozmetikai ipar számára sokkal összetettebb. Itt középpontban a tisztítás áll; a hatóanyagok gyógyszerészeti kivonását az ilyen extrakciókra szakosodott cégek végzik. Általában sok időbe telik, mire a gyógyszeripar beszállítóként elfogad egy marketingszakembert. Azonban, ha egyszer felkerült a listájukra, az biztos eladás.

A gyógyszer- és kozmetikai gyártók ugyanis ismerni akarják beszállítóikat, és csak akkor változtatnak, ha nincs más mód. Az ár kevésbé fontos, mint az állateledelnél, ami jó haszonkulcsot tesz lehetővé – ha egyszer felkerül a listára.

Növekvő piac

Mindenesetre olyan szoros ellátási kapcsolatokról van szó, amelyek nem tűrik jól az ellátás meghibásodását. Általánosságban elmondható, hogy különösen a gyógyszergyártók vásárlási hajlandósága Németországban és az EU-ban növekszik – tehát a piac növekszik. Ez nemcsak az ellátási láncokkal kapcsolatos globális problémáknak és konfliktusoknak köszönhető, hanem az új ellátási láncról szóló törvénynek is, amely egyebek mellett szankcionálja a gyermekmunkát, és megköveteli a munkaügyi normákat. Számos gyógyszeripari alapanyag harmadik országok vadon élő gyűjteményéből származik, ahol a követelmények betartása nem igazolható biztosan.

Dr. Matthes: „A gyógy- és aromanövények termesztésének három követelménye”

Először is a bátorság, hogy 10 hektárral új növényt kezdjünk. Mert fél hektáron csak kipróbálni nem megy. Nagy problémákat okoz, és nagyon hajlamos a hibákra. Ha valaki erre a piacra szeretne belépni, teljesen más termesztési körülményekbe kell belefognia, például a betakarítás előtt sok kézi munkával kell eltávolítani a problémás gyomokat.

Másodszor, a gazdálkodóknak hajlandóaknak kell lenniük arra, hogy szerződést kössenek. Nem minden évben van jó piac, és az árakat sem mindig lehet előre meghatározni. Egy farmvezetőnek képesnek és hajlandónak kell lennie ezt elviselni. Ennek semmi köze a gazdaság méretéhez, hanem az elmében kezdődik.

Harmadszor pedig a gazdaságnak meg kell birkóznia a hosszú előfinanszírozási időszakokkal. A gyógy- és aromanövények piaci ingadozásai nem tükröződnek a pénzforgalomban. A gazdaságoknak ezen a ponton fel kell készülniük arra, hogy gyakran nagyon hosszú fizetési határidők felajánlásával segítsenek. Másrészt a jó bevételek az idő tengelye fölé mutatnak. Végső soron inkább a vevőkkel való együttműködés, mint a vevő/beszállító kapcsolatokkal, mint például a gabonatermesztésben.

Következtetés

Új termesztőkre van kereslet, de nem mindenki alkalmas a feladatra, akinek van egy hektárja. A kísérletezési hajlandóság és a kitartás mellett a gazdaságnak jó anyagi alapra is szüksége van a kudarcok megküzdéséhez. A termesztés beindítása után azonban a nyereség az évek során lényegesen magasabb, mint a búza vagy a repce esetében.

(Forrás: dlg.org

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Miről szól pontosan a gyógynövény-stratégia? A gyógynövényágazatban jelenleg több, mint 20 ezer ember dolgozik Magyarországon és nyújt nekik biztos megélhetést. A legutóbbi gyógynövény stratégia ...
Összefog a gyógynövény ágazat, többet termesztenén... Újjáalakult a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) gyógynövény alosztálya, a cél a termesztett gyógynövények arányának növelése a gyűjtöttekkel szemben...
Kúrálja és előzze meg a téli betegségeket ezekkel ... A hideg idő megérkeztével igen gyakori a megfázás. A télies időjárás miatt fontos felkészülni a betegségek megelőzésére és az enyhébb lefolyású meghűl...
Új, a gazdáknak kedvezőbb ültetvénytelepítést támo... Új, ültetvénytelepítést támogató felhívás megjelentetésével készül az Agrárminisztérium a Vidékfejlesztési Program forrásainak segítségével. Nagy Ist...
Nagy mennyiségű pályázati pénz érkezik 2021-ben, é... Több pályázat kötelezettségvállalási időszakát meghosszabbították és több támogatás keretösszegét is jelentős mértékben megemelték, továbbá több új f...
Most van itt az ideje pályázni: júliustól több új ... Több pályázat kötelezettségvállalási időszakát meghosszabbították és több támogatás keretösszegét is jelentős mértékben megemelték, továbbá kijöttek ...