Nem úgy zajlik a 2017-es dinnyeszezon, ahogyan azt a termelők várták. A szezon botrányokkal indult, most viszont mentőövet dobnának a dinnyetermesztők felé.
Ki ne emlékezne az idei dinnyeszezon elején történtekre. Szakemberek fontosnak látták a magyar dinnye népszerűsítését, ezért kampányt indítottak annak érdekében, hogy minél többen megismerjék és vásárolják a minőségi, magyar termést.
Nem is lett volna ezzel baj, de az áruházláncok a kampány részeként olyan mértékű árcsökkenésbe kezdtek, amelyet a termelők egyszerűen nem tudtak lenyelni. Első körben a Tesco vitte 99 forintra a görögdinnye árát, később több hipermarket is csatlakozott, sőt, volt ahol 80 forintért lehetett megvenni a magyar dinnye kilóját.
A vásárlók ennek nagyon örültek, a termelők már kevésbé: olyan keveset kaptak a termésükért, hogy még nullszaldósra sem tudtak kijönni, nem hogy profitot termeljenek. A problémára azóta sem született érdemi megoldás.
Egy másik szívfájdalmuk a termesztőknek, hogy sokan magyar dinnyeként értékesítik a silányabb minőségű, külföldi dinnyét. Szakemberek ezen könnyebben tudnak segíteni, mint az árak alakulásán, ugyanis az agrárkamara vezetősége megkezdte a dinnyevédjegy jogi alapjainak kidolgozását. A védjegy segítségével szeretnék elérni azt, hogy a jövőben a magyar dinnye világosan megkülönböztethető legyen a külföldi árutól.
A baranyai gazdálkodóknak is fontos ez, ugyanis a megyében 270 hektáron foglalkoznak görögdinnye-termesztéssel. A kiváló időjárás miatt már július elejétől szedik a gyümölcsöt, a probléma itt is csak az árakkal van. Kérdés, az árképzésre is találnak-e gyorsan megoldást a szakemberek…