A megnövekedett inflációs környezetben korábban is bevált módszerhez nyúltak Nyugat-Európában az élelmiszergyártók. Kismértékben csökkentik a termékek mennyiségét, illetve méretét, amely változatlan ár mellett burkolt áremelésként értékelhető. Az úgynevezett „shrinkflation” (zsugorfláció) jelenségére már egy nagy kereskedelmi lánc is látványosan reagált. Idehaza más a helyzet, Magyarországon annyira kiugró élelmiszerdrágulás volt az elmúlt időszakban, hogy már az ilyen trükkök sem működtek.

Az Agrárszektor írta meg, hogy a francia Carrefour szupermarket egy figyelemfelhívó lépéssel rukkolt elő a közelmúltban: matricákat helyezett ki a polcaira, melyek a csökkenő csomagolásméretű áruk okozta inflációra hívják fel a vásárlók figyelmét.

"zsugorodási infláció" néven ismerünk, az áruk általános árszínvonalának emelkedését jelenti, amelyet a termék súlyának vagy méretének csökkenése okoz - Fotó: Magro.hu, CSZS, Svédország

Csökkenő mennyiség és méretek

A csomagolások tartalma Franciaországban is egyre kisebb, ugyanakkor az árak nem csökkennek. A Carrefour, Franciaország második legnagyobb élelmiszerboltja a következő szöveggel hívja fel a vásárlók figyelmét a problémára:

Ezen termék mennyisége, illetve tömege csökkent, miközben a beszállító által felszámított valós ár nőtt.

A címkét számos termék megkapta a jégkrémektől kezdve az üdítőkön át az édességekig. Az intézkedéssel a Carrefour nem csupán a vásárlók figyelmét hívja fel a termékcsomagok méretének csökkenésére, hanem azt is szeretné, hogy a termékgyártók alacsonyan tartsák áraikat - fogalmaztak.

Nyilvánvaló, hogy ezen termékek címkézésével azt kívánjuk elérni, hogy a gyártók újragondolják árképzési stratégiájukat - mondta Stefen Bompais, a Carrefour ügyfélkommunikációs igazgatója.

Régi módszer, de most is használják

Az élelmiszeriparban elterjedt jelenség, amelyet az angol szakszóval "shrinkflation" vagy magyarul "zsugorodási infláció" néven ismerünk, az áruk általános árszínvonalának emelkedését jelenti, amelyet a termék súlyának vagy méretének csökkenése okoz.

A zsugorodási infláció sajátossága, hogy nem mindig tükröződik a hagyományos inflációs mutatókban, például a fogyasztói árindexben vagy a kiskereskedelmi árindexben. Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelmi árukat és szolgáltatásokat tartalmazó kosár ára nem feltétlenül emelkedik, viszont az árszínvonal, és így az infláció számos mutatója szorosan összefügg a termékek térfogatával vagy súlyával. Ennek eredményeként a zsugorodási infláció hatással van a statisztikai inflációs adatokra is - írták.

A gyártó teszi meg a változtatást

A jelenség nem csupán inflációs időszakokban figyelhető meg, minden gyártó saját döntése lehet bármikor, hogy változtasson a kiszerelésen – mondta el az Agrárszektornak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hangsúlyozta: ez minden esetben a gyártó, tehát az élelmiszeripar döntése. Nem a kiskereskedő változtat kiszerelést, még ha rendeléskor ezt figyelembe is veszik.

Azt gondolom, hogy vásárlók már megtanulták, hogy erre az egységárra oda kell figyelni, és ez valóban fontos információ számukra. Nem véletlenül kötelező kiírni, hiszen ezzel összehasonlíthatóvá válnak a termékek és láthatóak az árváltozások is.

Nehéz számszerűsíteni a változást

A főtitkár ugyanakkor arról is beszélt, hogy nincs statisztika vagy felmérés arról, mely gyártók és hány alkalommal éltek a kiszerelés megváltoztatásának eszközével. Nem szabad általánosítani, nem lehet megalapozottan kijelenteni olyat, hogy ez egy mindennapos gyakorlat lenne - fogalmazott.

Számszerűsíthető kimutatás tehát nincs ebben a kérdésben, és a jelek szerint Magyarországon nem is terjedt az utóbbi időben ez a módszer úgy, mint Nyugat-Európában. Ennek oka pedig paradox módon éppen a kirívóan magas élelmiszerinfláció lehet – vélte egy, a portálnak nyilatkozó iparági szereplő.

Idehaza nem működik?

Éppen a kisebb, még kezelhető mértékű inflációs hatások kompenzálására működhet a termékek kisebbre szabása. Történelmi távlatban természetesen a francia infláció is magas volt, de nem annyira, mint idehaza. Magyarországon volt olyan sajt, amelynek az ára egy év alatt 70 százalékot nőtt. Ilyen drágulás esetében nem működik az, hogy néhány százalékkal csökkentve a termék tömegét, burkolt áremelést lehet elérni. Kirívó infláció idején egy pont után már nem hatásos ez a módszer - tette hozzá a forrás.

Magyarországon ráadásul a fogyasztás visszaesése miatt a tervezett élelmiszeripari kapacitások sem minden esetben tudták követni a kereslet csökkenését. Ennek eredményeképp inkább olyan akciók voltak jellemzőek, amikor – az általános árnövekedés közepette – inkább plusz mennyiséget adtak hozzá a termékhez. Magyarországon mindeddig inkább a lefelé vásárlás jelensége volt inkább meghatározó, vagyis a vevők inkább a saját márkás termékek irányába indultak el.

Mint az iparágra rálátó szakember elmondta, a mérséklődő infláció esetén már más lehet a helyzet, különösen akkor, amikor a termék árát egy pszichológiai határ, például ezer forint alatt akarják tartani. Ilyenkor inkább előfordulhat az, hogy néhány dekával vagy néhány darabbal csökkentik a kiszerelést, és ennek révén sikerül a lélektani határ alatt tartani a termék árát - írták.

Megosztás

További híreink

Nagy változást hozhat a magyar vízgazdálkodásban az RRF-támogatás

2024.06.13.

Kiemelten fontos, hogy a mezőgazdasági vízhasználók tudatában legyenek a fenntartható vízgazdálkodás jelentőségének és ismerjék a megvalósításhoz szükséges korszerű megoldásokat.

A friss, hétnapos időjárás előrejelzésen már látszik, mikor kezdődik az igazi nyár

2024.06.13.

Hétfőn napos időre számíthatunk gomoly-, illetve fátyolfelhőkkel. Általában nem lesz csapadék, de néhol előfordulhat zápor, zivatar. A változó irányú szél mérsékelt marad. Hajnalban 12, 19, délután 28, 33 fokot mérhetnek.

Az Agrobee drón nagyobb változata akár 900 liter permetlevet is a levegőbe visz

2024.06.13.

Hamarosan létrejön egy drón, amelyiknek egy átlagos szántóföldi permetezőnél is jobb a területteljesítménye. A 900 liter permetlevet levegőbe emelni képes Agrobee a tervek szerint hatékonyabb lesz, mint a földi növényvédelmi eszközök.

Két kísérleti telep és két kutatóintézet is megújul Kelet-Magyarországon

2024.06.13.

A Debreceni Egyetem két pályázat révén 1,6 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Vidékfejlesztési Programból.

Nagyértékű Football Fanshop nyeremények várnak Önre az Agrofeed Foci EB tippjátékán

2024.06.12.

Nagyértékű Football Fanshop nyeremények várnak Önre az Agrofeed Foci EB tippjátékán. Tippeljen a meccsekre, legyen az első tízben és válogasson a Football Fanshop fantasztikus ajándékai közül!

A homoktövis káros hatásai - a jótékonyakon túl

2024.06.12.

A homoktövis (Hippophae rhamnoides) egy régóta ismert növény, amelyet számos kultúra használt gyógyító célokra. A homoktövis bogyói rendkívül gazdagok vitaminokban, antioxidánsokban és egyéb bioaktív vegyületekben, amelyek hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez és a különböző betegségek kezeléséhez. Azonban, mint sok más természetes gyógymód, a homoktövis fogyasztása is járhat bizonyos mellékhatásokkal és kockázatokkal. Ez a cikk részletesen bemutatja a homoktövis előnyeit és potenciális káros hatásait.

Partnerhírek
Partner

Magasabb cukorfok, nagyobb répatest - cukorrépa lombtrágyázása a TIMAC AGRO-val

2024.06.12.

A korai fázisban kijuttatott FERTIACTYL® gyökérstimulátor oldatok, heterogén cukorrépa-állományokban is alkalmazhatók, hiszen lombról és talajról is hasznosulnak, elsődleges céljuk pedig a kezdeti gyökeresedés és ezzel az intenzív, zavartalan fejlődés megalapozása.

Partner

Az AGRO.bio termékei támogatják a talajkímélő agrotechnikát

2024.06.10.

Kukucska Péter agronómust, az Algafix®-szel, az AlgaTerrel, az Amino-KÉN-el és az AminoBórral kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus BF Talajmaró
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus BF Talajmaró

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Solis 50 RX kabinos 12fokozat
Bács-Kiskun, Kecskemét

Solis 50 RX kabinos 12fokozat

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Hirdetésfeladás