Hirdetés
Digitális jelölőrendszer indult a borászatoknak, könnyítést és terhet is hozhat egyszerre
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa együttműködésben az Agrárminisztériummal és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal egy EU-s előírással összhangban április 1-jén digitális tápértékjelölési rendszert indított a borászati termékekre - mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára Budapesten. Az új európai uniós borcímkézési szabályok értelmében a 2023. december 8. után gyártott és címkézett boroknál fel kell tüntetni a tápértékkel, az adalékanyagokkal és az összetevőkkel kapcsolatos információkat 100 milliliteres adagra lebontva.
Az Agrárminisztérium közleménye szerint a sajtótájékoztatón Feldman Zsolt rámutatott: az új uniós előírások egyrészt segítik a fogyasztók tájékozódását, ugyanakkor adminisztratív terhet jelentenek a termelők számára.
![](/public/agronews/an_article_inner/266/0921ec4b40afc0a41a0926503da7387b_1.jpeg)
Digitalizáció a palackon
Az agrártárca, a Nébih és a HNT együttműködésében gyors és egyszerű megoldást kínálnak azzal, hogy a borosüvegen egy QR kódon keresztül a termékre vonatkozó információkat egy központi honlapon (winelabel.hu) teszi elérhetővé.
Hirdetés
A borászok számára ez nem jelent többlet adatszolgáltatást, mivel a termékinformációk az engedélyezési eljárás során elérhető adatokból állnak össze - jelezte.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára elmondta, a szőlő- és borágazatra már most is szigorú uniós szabályozások vonatkoznak, az eredetvédelemtől a jövedéki adózásig, valamint az élelmiszeripari előírásokig, ennek kiterjesztése ez az új uniós előírás is.
Elmondása szerint a hegyközségi tagok alanyi jogon, térítésmentesen vehetik igénybe a szolgáltatást.
Más országokban hasonló megoldások piaci alapon működnek; becslésük szerint a kínált szolgáltatás piaci értéke megközelítőleg 300-500 millió forint, vagyis ekkora tehertől mentesülnek a borászatok - jegyezte meg.
![](/public/agronews/an_article_inner/266/5932ccd33167afe85761b1dac3500fcb_1.jpeg)
A gyorsabb piacra lépést erősítik a digitális címkék információi
Ismertette, hogy ezek a több nyelven elérhető, a borászati termékek részletes tápérték-adatait tartalmazó digitális címkék már a forgalombahozatali eljárás legelején, a végső származási bizonyítvány kiadásakor elkészülnek, így segítve a termelők gyorsabb piacra lépését az uniós piacokon. A borászok feladata a QR kódot tartalmazó címke nyomtatása - tette hozzá.
Tájékoztatása szerint továbbra is megmarad a hagyományos címkeelemek használata azon borászatok számára, amelyek a digitális platformokat nem kívánják, vagy nem tudják igénybe venni.
Brazsil Dávid hozzáfűzte: a HNT és az agrártárca közös célja, hogy a szolgáltatást a stratégiai partnerszervezetek - kisüzemi sörfőzdék, pálinkafőzdék - részére is biztosítsa a jövőben, amennyiben az uniós jogszabályok ezt lehetővé teszik.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Kertészeti növényvédő gépek, szárzúzók és traktoros villásemelők a Nobilitől
2024.07.25.A Nobili név említésekor ma már mindenkinek a tradicionálisan jó minőségű, megbízható gépeik jutnak az eszébe. A gyár története 1945-ig nyúlik vissza, amikor a gépesítés még gyerekcipőben járt. Ekkor kezdődött a gépgyártás az olaszországi Molinellában - Efrem Nobili elképzelései szerint. A gyár ma is családi tulajdonban van, önállóan fejleszt és gyárt, a világ szinte minden országában jelen van. A Nobili szárzúzókat, vontatott és függesztett permetezőket és különböző szállító-anyagmozgató eszközöket készít. Hazánkban több mint 60 éve érhetők el a termékei.
Kukoricakrízis: súlyos aszály és kánikula fenyegeti a termést - beszámoló a földekről
2024.07.23.Az egyesület a múlt héten összesen 10 gazdát látogatott meg, amely találkozók során azt tapasztalták, hogy a kukorica rendkívül változatos képet mutat az országban, a talajadottságoknak és a területen tapasztalt időjárási viszonyoknak megfelelően. Ezzel együtt a többhetes kánikula sehol sem tett jót a kultúrának, amelynek hatását az idei termésre vetítve Csepregi Attilával, a Lajoskomáromi Agrár Cégcsoport ügyvezetője boncolgatta.
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatMagro.hu Piactér
Több mint 3.300 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés