A NAK közleménye szerint nemtelen támadás érte a hazai állati termékpályát. Ezúttal a tejtermékek közül is a vaj került célkeresztbe. Az egyik legismertebb margaringyártó vállalat reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét, de mindenképpen etikátlan. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett céget, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemeket soron kívül távolítsa el a reklámfelületekről.

A közlemény szerint a vajfogyasztás fontos, mert finom és az egészséges táplálkozás része lehet, de kiváló szakácsok és cukrászok – akiket nem valamelyik margaringyártó támogat – vajjal készítik az ételeket, hiszen a vajjal készült ételek, sütemények, a péksütemények, a cukrászati termékek ízükben, élvezeti értékükben magas szintet képviselnek.

Az egyik ismert margaringyártó vállalat reklámkampányában használt szlogenek és a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét és a vaj ellen hangol a NAK és a Tej Terméktanács szerint

Támadás a vaj ellen

A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor sajnos egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. Akár jó szándékból, akár üzleti érdekből, de ezek a gyakran megalapozatlan információk rendkívül sokat ártanak a szakmának, és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek. Szerte a világon megfigyelhető, hogy egyes, termékeiket alternatívának pozicionáló, növényi alapú termékek gyártói nem csak termékeik önálló értékeivel és tulajdonságaival kampányolnak, hanem a termékelőnyök között kifejezetten a tejtermékekre utaló, azokra emlékeztető és jellemző megfogalmazásokat használnak, amelyek alkalmasak lehetnek a kevésbé tájékozott fogyasztók megtévesztésére is. 

Ezek a reklámkampányok a magyarországi tejágazatban dolgozó több tízezer ember megélhetését veszik semmibe. A megtévesztő terméknevek, csomagolások és a gyakran olvasható, a tejtermékeket negatív fényben feltüntető „hírek” olyan fogyasztókat is eltéríthetnek a tejtermékek fogyasztásától, akiknek nincs konkrét (egészségügyi, morális) problémájuk a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban - fogalmaztak.

Megtévesztés és sérelem

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jogszabályokat vagy az etikus reklámozás határát átlépő marketingkampányok sértik a tejágazat szereplőinek becsületét és a fogyasztót is megtéveszthetik. A jelenlegi európai uniós és hazai törvényi szabályozást is sérti, ha kizárólag a tejtermékek számára fenntartott „vaj” jelölést a forgalmazás vagy a reklámozás során egy tisztán növényi termék megjelölésére használnak, még ha e jelöléseket a szóban forgó termék növényi eredetét jelző magyarázó vagy leíró toldatokkal egészítik is ki.

A szakma, a szakmai szervezetek, illetve versenyjogászok számára sem érthető, hogy mi köze van egy barátságos, a fogyasztók felé pozitív érzelmeket sugárzó tehénnek egy nagyüzemi körülmények között előállított margarinhoz. A fogyasztó egy aranyos tehén ábrázolása és említése nélkül is bizonyosan el tudja dönteni, hogy tejterméket vagy arra hasonlító, de alapvetően más jellemzőkkel bíró növényi alapú terméket kíván vásárolni és elfogyasztani.

Az egyik legismertebb margaringyártó legutóbbi reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések véleményünk szerint alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön - írták.

Felszólítás a felfüggesztésre

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett vállalkozást, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a jövőben tartózkodjon hasonló, az etikai vagy jogszabályi lehetőségek határán mozgó, illetve azt átlépő magatartástól. A megtévesztésre alkalmas, vagy hamis üzenettel rendelkező elemeket pedig soron kívül el kell távolítani a reklámfelületekről - írták.

Mi a különbség a margarin és a vaj között? 

Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, (melyet eleinte a sertészsír pótlására hoztak piacra) a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Kellemes íze, figyelemreméltó tápanyagtartalma, ízkiemelő hatása, változatos elkészíthetősége színesítheti étrendünket.

Az utóbbinak köszönhetően hozzájárul a nyálkahártyák, a bőr, a látás, az immunrendszer egészséges működéséhez, míg a D-vitamin által elősegíti a kalcium felszívódását, a megfelelő csontozat kialakítását, az izomműködést, a fogak épségének megőrzését. A vaj sárga színét az antioxidáns hatású karotinfélék adják. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor is található benne - írták.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Mielőtt bármire pályázna, nézze meg ezt a táblázatot

2025.01.16.

A közös agrárpolitika (KAP) keretében számtalan nyított pályázat elérhető a gazdálkodók számára, ám az aktuális státuszuk figyelemmel követése nem egyszerű. Az alábbi összefoglaló táblázat segíti az eligazodást.

Sokkal-sokkal könnyebbé vált a gazdaságátadás

2025.01.16.

2025. január 15-én hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete, amely jelentős előrelépést jelent a mezőgazdaság generációs megújulásában, a generációk közötti együttműködés elősegítésében és a gazdatársadalom fiatalításában.

Ma napközben is fagy várható többfelé az országban

2025.01.16.

Csütörtöktől egy anticiklon terjeszkedik térségünk fölé, amely ködös, párás és zúzmarás időjárást hoz. A hidegpárna várhatóan jövő hét közepéig megmarad, így jelentős változásra nem számíthatunk.

Többe kerül az egyszerűsített foglalkoztatás, a dolgozók jobban járnak

2025.01.16.

Változott az egyszerűsített foglalkoztatásban a napi közteher mértéke 2025. január 1-től, módosult az így dolgozók napi jövedelmének maximuma és a nyugellátás számítási alapja is.

Partnerhírek
Partner

Aszálytűrő kukoricahibridek magas terméspotenciállal

2025.01.13.

A hazai időjárási viszonyok kiszámíthatatlansága miatt az utóbbi években kiemelt fontosságúvá vált a termésstabilitás. Az előrejelzések szerint az időjárás kiszámíthatatlansága, szélsőséges mivolta az elkövetkező években is jellemző lesz térségünkre. Cégünk évek óta kiemelt figyelmet fordít, a magas terméspotenciálon túl, a szárazsággal szembeni ellenállóságra a kukoricanemesítés során.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.200 hirdetés 153 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás