A NAK közleménye szerint nemtelen támadás érte a hazai állati termékpályát. Ezúttal a tejtermékek közül is a vaj került célkeresztbe. Az egyik legismertebb margaringyártó vállalat reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét, de mindenképpen etikátlan. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett céget, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemeket soron kívül távolítsa el a reklámfelületekről.

A közlemény szerint a vajfogyasztás fontos, mert finom és az egészséges táplálkozás része lehet, de kiváló szakácsok és cukrászok – akiket nem valamelyik margaringyártó támogat – vajjal készítik az ételeket, hiszen a vajjal készült ételek, sütemények, a péksütemények, a cukrászati termékek ízükben, élvezeti értékükben magas szintet képviselnek.

Az egyik ismert margaringyártó vállalat reklámkampányában használt szlogenek és a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét és a vaj ellen hangol a NAK és a Tej Terméktanács szerint

Támadás a vaj ellen

A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor sajnos egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. Akár jó szándékból, akár üzleti érdekből, de ezek a gyakran megalapozatlan információk rendkívül sokat ártanak a szakmának, és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek. Szerte a világon megfigyelhető, hogy egyes, termékeiket alternatívának pozicionáló, növényi alapú termékek gyártói nem csak termékeik önálló értékeivel és tulajdonságaival kampányolnak, hanem a termékelőnyök között kifejezetten a tejtermékekre utaló, azokra emlékeztető és jellemző megfogalmazásokat használnak, amelyek alkalmasak lehetnek a kevésbé tájékozott fogyasztók megtévesztésére is. 

Ezek a reklámkampányok a magyarországi tejágazatban dolgozó több tízezer ember megélhetését veszik semmibe. A megtévesztő terméknevek, csomagolások és a gyakran olvasható, a tejtermékeket negatív fényben feltüntető „hírek” olyan fogyasztókat is eltéríthetnek a tejtermékek fogyasztásától, akiknek nincs konkrét (egészségügyi, morális) problémájuk a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban - fogalmaztak.

Megtévesztés és sérelem

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jogszabályokat vagy az etikus reklámozás határát átlépő marketingkampányok sértik a tejágazat szereplőinek becsületét és a fogyasztót is megtéveszthetik. A jelenlegi európai uniós és hazai törvényi szabályozást is sérti, ha kizárólag a tejtermékek számára fenntartott „vaj” jelölést a forgalmazás vagy a reklámozás során egy tisztán növényi termék megjelölésére használnak, még ha e jelöléseket a szóban forgó termék növényi eredetét jelző magyarázó vagy leíró toldatokkal egészítik is ki.

A szakma, a szakmai szervezetek, illetve versenyjogászok számára sem érthető, hogy mi köze van egy barátságos, a fogyasztók felé pozitív érzelmeket sugárzó tehénnek egy nagyüzemi körülmények között előállított margarinhoz. A fogyasztó egy aranyos tehén ábrázolása és említése nélkül is bizonyosan el tudja dönteni, hogy tejterméket vagy arra hasonlító, de alapvetően más jellemzőkkel bíró növényi alapú terméket kíván vásárolni és elfogyasztani.

Az egyik legismertebb margaringyártó legutóbbi reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések véleményünk szerint alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön - írták.

Felszólítás a felfüggesztésre

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett vállalkozást, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a jövőben tartózkodjon hasonló, az etikai vagy jogszabályi lehetőségek határán mozgó, illetve azt átlépő magatartástól. A megtévesztésre alkalmas, vagy hamis üzenettel rendelkező elemeket pedig soron kívül el kell távolítani a reklámfelületekről - írták.

Mi a különbség a margarin és a vaj között? 

Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, (melyet eleinte a sertészsír pótlására hoztak piacra) a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Kellemes íze, figyelemreméltó tápanyagtartalma, ízkiemelő hatása, változatos elkészíthetősége színesítheti étrendünket.

Az utóbbinak köszönhetően hozzájárul a nyálkahártyák, a bőr, a látás, az immunrendszer egészséges működéséhez, míg a D-vitamin által elősegíti a kalcium felszívódását, a megfelelő csontozat kialakítását, az izomműködést, a fogak épségének megőrzését. A vaj sárga színét az antioxidáns hatású karotinfélék adják. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor is található benne - írták.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Partner

Sertéstartás okosan: a világ vezető szakértői segítenek eligazodni a legfontosabb kérdésekben

2025.07.17.

A Boehringer Ingelheim a fenntartható sertéstartás partnereként segíti a gazdákat az állatok egészségének megőrzésében, főként megelőzéssel és integrált megoldásokkal. Céljuk az állatjólét javítása, a hatékonyabb és fenntartható termelés.

Partner

Változik a klíma, ezért változtatnunk kell a technológián is

2025.07.17.

Az alaptrágyázásnál használjunk valamilyen szervesanyag-alapú terméket, lehetőleg olyat, amiben cukor is van. Sokkal több nitrogént tegyünk a talajba már ősszel és kevesebb nitrogénfejtrágyát tavasszal.

Jövőre sem csökken az állami támogatás a szlovák mezőgazdaság számára

2025.07.17.

A jövő évi szlovák költségvetésben is pontosan ugyanannyi pénzügyi forrás áll majd rendelkezésre állami támogatásra és nemzeti agrártámogatásokra, mint az idén.

Több helyszínen is gyűlik a víz, hogy enyhítse az aszály hatásait

2025.07.17.

Több helyszínen is zajlik az ökológiai vízpótlás, hogy enyhítse a vízhiányt és a felmelegedés hatásait.

100 ezer Ft/hektár előleg azonnal a tavaszi fagykár gyors enyhítéséhez

2025.07.16.

Az idei tavaszon több hullámban érkező fagyok országszerte jelentős károkat okoztak a szőlő- és egyéb gyümölcsültetvényekben. Most lehetővé vált, hogy az érintett gazdák a kárenyhítő juttatás egy részét előlegként, előre megkapják. Ennek összege hektáronként 100 000 forint.

Partnerhírek
Partner

Sertéstartás okosan: a világ vezető szakértői segítenek eligazodni a legfontosabb kérdésekben

2025.07.17.

A Boehringer Ingelheim a fenntartható sertéstartás partnereként segíti a gazdákat az állatok egészségének megőrzésében, főként megelőzéssel és integrált megoldásokkal. Céljuk az állatjólét javítása, a hatékonyabb és fenntartható termelés.

Partner

Változik a klíma, ezért változtatnunk kell a technológián is

2025.07.17.

Az alaptrágyázásnál használjunk valamilyen szervesanyag-alapú terméket, lehetőleg olyat, amiben cukor is van. Sokkal több nitrogént tegyünk a talajba már ősszel és kevesebb nitrogénfejtrágyát tavasszal.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Casanova Sörárpa eladó

Casanova Sörárpa eladó

95 000 HUF

+ áfa
Kiemelt
Kubota M7173 KVT eladó
Pest, Dány

Kubota M7173 KVT eladó

Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 3.500 hirdetés 212 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás