A NAK közleménye szerint nemtelen támadás érte a hazai állati termékpályát. Ezúttal a tejtermékek közül is a vaj került célkeresztbe. Az egyik legismertebb margaringyártó vállalat reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét, de mindenképpen etikátlan. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett céget, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemeket soron kívül távolítsa el a reklámfelületekről.

A közlemény szerint a vajfogyasztás fontos, mert finom és az egészséges táplálkozás része lehet, de kiváló szakácsok és cukrászok – akiket nem valamelyik margaringyártó támogat – vajjal készítik az ételeket, hiszen a vajjal készült ételek, sütemények, a péksütemények, a cukrászati termékek ízükben, élvezeti értékükben magas szintet képviselnek.

Az egyik ismert margaringyártó vállalat reklámkampányában használt szlogenek és a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét és a vaj ellen hangol a NAK és a Tej Terméktanács szerint

Támadás a vaj ellen

A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor sajnos egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. Akár jó szándékból, akár üzleti érdekből, de ezek a gyakran megalapozatlan információk rendkívül sokat ártanak a szakmának, és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek. Szerte a világon megfigyelhető, hogy egyes, termékeiket alternatívának pozicionáló, növényi alapú termékek gyártói nem csak termékeik önálló értékeivel és tulajdonságaival kampányolnak, hanem a termékelőnyök között kifejezetten a tejtermékekre utaló, azokra emlékeztető és jellemző megfogalmazásokat használnak, amelyek alkalmasak lehetnek a kevésbé tájékozott fogyasztók megtévesztésére is. 

Ezek a reklámkampányok a magyarországi tejágazatban dolgozó több tízezer ember megélhetését veszik semmibe. A megtévesztő terméknevek, csomagolások és a gyakran olvasható, a tejtermékeket negatív fényben feltüntető „hírek” olyan fogyasztókat is eltéríthetnek a tejtermékek fogyasztásától, akiknek nincs konkrét (egészségügyi, morális) problémájuk a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban - fogalmaztak.

Megtévesztés és sérelem

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jogszabályokat vagy az etikus reklámozás határát átlépő marketingkampányok sértik a tejágazat szereplőinek becsületét és a fogyasztót is megtéveszthetik. A jelenlegi európai uniós és hazai törvényi szabályozást is sérti, ha kizárólag a tejtermékek számára fenntartott „vaj” jelölést a forgalmazás vagy a reklámozás során egy tisztán növényi termék megjelölésére használnak, még ha e jelöléseket a szóban forgó termék növényi eredetét jelző magyarázó vagy leíró toldatokkal egészítik is ki.

A szakma, a szakmai szervezetek, illetve versenyjogászok számára sem érthető, hogy mi köze van egy barátságos, a fogyasztók felé pozitív érzelmeket sugárzó tehénnek egy nagyüzemi körülmények között előállított margarinhoz. A fogyasztó egy aranyos tehén ábrázolása és említése nélkül is bizonyosan el tudja dönteni, hogy tejterméket vagy arra hasonlító, de alapvetően más jellemzőkkel bíró növényi alapú terméket kíván vásárolni és elfogyasztani.

Az egyik legismertebb margaringyártó legutóbbi reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések véleményünk szerint alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön - írták.

Felszólítás a felfüggesztésre

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett vállalkozást, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a jövőben tartózkodjon hasonló, az etikai vagy jogszabályi lehetőségek határán mozgó, illetve azt átlépő magatartástól. A megtévesztésre alkalmas, vagy hamis üzenettel rendelkező elemeket pedig soron kívül el kell távolítani a reklámfelületekről - írták.

Mi a különbség a margarin és a vaj között? 

Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, (melyet eleinte a sertészsír pótlására hoztak piacra) a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Kellemes íze, figyelemreméltó tápanyagtartalma, ízkiemelő hatása, változatos elkészíthetősége színesítheti étrendünket.

Az utóbbinak köszönhetően hozzájárul a nyálkahártyák, a bőr, a látás, az immunrendszer egészséges működéséhez, míg a D-vitamin által elősegíti a kalcium felszívódását, a megfelelő csontozat kialakítását, az izomműködést, a fogak épségének megőrzését. A vaj sárga színét az antioxidáns hatású karotinfélék adják. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor is található benne - írták.

Megosztás

További híreink

Terméskilátások a világ fő mezőgazdasági területein

2024.07.26.

A mezőgazdasági termelést, így a világpiaci árakat az időjárás világszerte alapvetően befolyásolja. Az alábbiakban a nagyobb termőterületeken bekövetkezett jelentősebb időjárási folyamatokat és azok mezőgazdaságra gyakorolt hatását foglaljuk össze.

Eróziós- és jégkárok mellett nagyon forró napok is jöttek júniusban Tokaj-hegyaljára

2024.07.26.

Eseményteli nyári hónap volt 2024. júniusa, erről számolt be a Tokaji Kutatóintézet Nonprofit Kft. talajnedvesség- és időjáráselemzése.

Súlyos aszály lehetősége közeleg, szomjaznak a növények

2024.07.26.

A nyári kapás növényeinknek most lenne legnagyobb szükségük csapadékra, de az elmúlt napok záporai csak néhány helyen enyhítették az egyre súlyosbodó csapadékhiányt. Középső és keleti országrészben a talaj már nagyon száraz. Az elkövetkező 8-10 napban sem várható jelentős eső, így az aszályhelyzet tovább fog romlani.

Készülj a forróságra: hétvégi kánikula és hőségriadó érkezik

2024.07.26.

Pénteken napos idő várható általában kevés, az ország keleti harmadán némileg több gomolyfelhővel, csapadék nélkül. Többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Késő estére 18 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet.

Ne hagyjuk, hogy az extrém nyári meleg elbánjon kerti tavainkkal!

2024.07.26.

A nyári hőmérséklet emelkedésével a kerti tavak számos kihívással nézhetnek szembe. A hosszan tartó meleg befolyásolhatja a víz minőségét, a növények egészségét és a benne élő állatok jólétét. E hatások megértése és azok mérséklésének módja elengedhetetlen a virágzó tóökoszisztéma fenntartásához. A garden-guide.com cikke betekintést enged, és gyakorlati tanácsokat ad a kerti tavak gondozásához a szélsőséges nyári melegben.

Jó szezont hoz a magyar csemegekukorica: feldolgozásra és fazékba is bőven jut

2024.07.26.

A konzervipari felhasználásra szánt zöldség mellett népszerű a frisspiaci fogyasztásra szánt csöves kukorica is.

Partnerhírek
Partner

Kertészeti növényvédő gépek, szárzúzók és traktoros villásemelők a Nobilitől

2024.07.25.

A Nobili név említésekor ma már mindenkinek a tradicionálisan jó minőségű, megbízható gépeik jutnak az eszébe. A gyár története 1945-ig nyúlik vissza, amikor a gépesítés még gyerekcipőben járt. Ekkor kezdődött a gépgyártás az olaszországi Molinellában - Efrem Nobili elképzelései szerint. A gyár ma is családi tulajdonban van, önállóan fejleszt és gyárt, a világ szinte minden országában jelen van. A Nobili szárzúzókat, vontatott és függesztett permetezőket és különböző szállító-anyagmozgató eszközöket készít. Hazánkban több mint 60 éve érhetők el a termékei.

Partner

Kukoricakrízis: súlyos aszály és kánikula fenyegeti a termést - beszámoló a földekről

2024.07.23.

Az egyesület a múlt héten összesen 10 gazdát látogatott meg, amely találkozók során azt tapasztalták, hogy a kukorica rendkívül változatos képet mutat az országban, a talajadottságoknak és a területen tapasztalt időjárási viszonyoknak megfelelően. Ezzel együtt a többhetes kánikula sehol sem tett jót a kultúrának, amelynek hatását az idei termésre vetítve Csepregi Attilával, a Lajoskomáromi Agrár Cégcsoport ügyvezetője boncolgatta.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.300 hirdetés 89 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás