A termelőknek is érdemes figyelni rá, hogy egyre divatosabbak a szuperélelmiszerek

A termékválaszték növekszik: minden termék, illetve késztermék esetén már számos új alternatíva létezik. Glutén-, laktózmentes, kalóriaszegény vagy fehérjében és rostban gazdag, vegán, vegetáriánus, illetve szuperételekkel dúsított élelmiszerek az utóbbi évek trend-termékei a NAK szerint. Ezeken túl olyan újabb ismertetőjelek is fellelhetőek már az élelmiszeripari termékeken, mint a regionális, a fenntartható, a „fair trade” vagy akár a bio – derül ki a Deutscher Bauerverband, vagyis a Német Gazdaszövetség legújabb ágazati jelentéséből.

A fogyasztókat ráadásul a digitalizáció segítségével ma már egyszerűbben el tudják érni. Így személyre szabottabb a vásárlás és gyorsabb a fizetés. Az utóbbi években a friss termékek iránti kereslet erősen növekedett. Majdnem minden második fogyasztó előnyben részesítette a friss termékeket a konzervipari termékkel szemben – írta a NAK anyaga. A fogyasztók szempontjából továbbra is az íz marad a legfontosabb minőségi jellemző. A Szövetségi Élelmezési és Mezőgazdasági Minisztérium 2020-as évi táplálkozási riportja szerint egy reprezentatív felmérés alapján a német állampolgárok 98 százaléka tartja fontosnak az ízt az étkezés során. Ugyanakkor a megkérdezettek 90 százaléka az egészséges táplálkozást is kiemelte, mint fontos szempontot. Az íz és egészséges táplálkozás mellett a megkérdezettek 52 százalékánál bizonyultak fontosnak az egyszerűen és gyorsan elkészíthető ételek. Ezt követő fontos kritérium, hogy a termék kalóriaszegény legyen (33 százalék) de továbbra is kiemelkedő szempont például az ár (32 százalék).

Egyre divatosabbak a szuperélelmiszerek Németországban - Fotó: Magro.hu, CSZS, Budapest, illusztráció
Egyre divatosabbak a szuperélelmiszerek Németországban – Fotó: Magro.hu, CSZS, Budapest, illusztráció

A helyi és környékbeli élelmiszerek növekvő tendenciája

Leginkább a regionális élelmiszer fogalmával kapcsolják össze az ízt, a minőséget és a frissességet, de az otthont, az élelmiszerhez való szorosabb kapcsolatot, a rövid szállítási útvonalakat, a tápanyag körforgásának bezárulását és a regionális gazdaság támogatását is ide kötik a fogyasztók. A koronavírus okozta válsággal egyidejűleg az étkezési és bevásárlási lehetőségek jelentősége és megbecsülése – különös tekintettel a regionális élelmiszerekre – megváltozott. Az élelmiszerek származására vonatkozó érdeklődés továbbra is jelentősen növekszik. Egyre több fogyasztó számára fontos, hogy az ételeik a saját régiójukból származzanak, így valamilyen közvetlen kapcsolatot keresnek az előállítókkal. A minisztérium táplálkozási riportja szerint 2020 elején a regionális származás a megkérdezettek 83 százalékának volt fontos. Ezzel a DBV szerint a regionális termékek részesedése 2016 óta (73 százalék) tovább növekedett.

Országszerte megszámlálhatatlan márka, minőségjelző és védjegy hangsúlyozza a területi jelleget. Azonban az olyan kifejezések, mint a „régióból származó” vagy a „helyi” nem meghatározottak. A regionális termékek előállítói maguk határozhatják meg, milyen nagy maga a régió, így a regionális szó jelentését sokan különbözőképpen értelmezik. Ez lehet egy 10-50 kilométeres sugarú kör, de terjedhet akár egy szűkebb tartománytól egészen Németország teljes területéig.

A regionális friss

A regionális termékeket frissebbnek értékelik (77 százalék) más élelmiszerekkel való összehasonlítás során. Érdekes, hogy a biotermékek esetében ez a benyomás a fogyasztók mindösszesen 29 százalékánál van jelen. A frissesség mellett a másik elengedhetetlen szempont a regionális élelmiszerek esetén a magas minőség. A legtöbb regionális terméket jelenleg az élelmiszer-kiskereskedelemben vásárolják; a termelői piacok marketingje hanyatlóban van. A regionális kínálatra irányuló tendencia a vendéglátásban is folytatódott, de a 2020-as COVID-dal terhelt év a bezárások okán megtörte ezeket a trendeket – írták.

Növekszik az online élelmiszer-kereskedelem szerepe

Az élelmiszerek online rendelésének trendje tovább növekszik. A maga közel 1,6 milliárd euró forgalmával, illetve az élelmiszer-kereskedelem 0,8 százalékával ez egy relatív kicsi piac, de összességében hatalmas növekedési potenciált mutat. Az utóbbi 5 évben évente körülbelül 20 százalékot növekedett. Ma már a közvetlenül a termelésből származó élelmiszereket is elérhetővé tették az interneten. Ez a piacok mellett egy új bevételi forrást biztosít a termelők számára. A felmérés szerint főleg édességeket, készételeket, konzervipari termékeket és speciális élelmiszereket vásárolnak online. De a hús-és hentesáru, a tejtermékek épp úgy felkerültek az online bevásárlólistákra, mint a gyümölcs és a zöldség.

Az összes online-értékesítésből (2019: 72,6 millárd €) az élelmiszer-kereskedelem csupán 2,2 százalékot tesz ki.

A koronavírus azonban az online élelmiszer-kereskedelmet felerősítette. A Bitkom digitális szövetség 2020. májusában a német fogyasztók között elvégzett reprezentatív felmérése alapján a megkérdezettek csupán 30 százaléka vásárolt élelmiszert az interneten, de a koronavírus előtt ez a szám még csak 16 százalék volt.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Komoly agrárpiaci együttműködés Magyarország és Ka... Magyarország és Kazahsztán már hosszú évek óta komoly agrárpiaci kapcsolatban áll egymással. A magyar élelmiszer-kivitel az idei első negyed évben 1,7...
A gluténmentes pékáruk előállítása lehet a nagy ny... Gluténmentes sütőipari alapkeverékeket előállító üzem fejlesztésére nyert támogatást egy magyar cégekből álló konzorcium. A vállalatcsoport a szabolcs...
Ahol havi egy millió forintnyi átlagbér érhető el ... Néhány döcögős, egyesek szerint válságos év után a nyáron lezárt 2016/2017-es gazdasági évben a német mezőgazdaság újra elindult felfelé. A német agrá...
Milyen hatással lesz Magyarországra az új német ko... Hosszú vajúdás után létrejött végre az új német kormánykoalíció és elkezdődhet az érdemi a munka. Mindez a német piac mérete és általában a német álla...
Hogyan lehet a bor vegán? Világszerte egyre többen állnak át a vegán életmódra, amit a borászat sem hagyhat figyelmen kívül. Ebben a szemléletben ugyanis a táplálkozás teljes k...
Betelt a pohár a vegetáriánus hús miatt, óriási bü... A francia törvényhozás úgy döntött, hogy betiltja a húst helyettesítő vegetáriánus és vegán kolbászok, steakek, baconök félrevezető elnevezéseit. Elre...