A belső égésű motorok kőolajból elállított hagyományos hajtóanyaga, a benzin és a gázolaj előbb-utóbb el fog fogyni. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig fennmaradhat. A közmegegyezés szerint a villamos hajtás megvalósítása lesz a jövő megoldása, de az elkövetkező 40 évben a belső égésű motorok átmeneti megoldásként továbbra is használatban lesznek. 

Az Agrárágazat cikkében Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök írt szakcikket a témában, ezt az anyagot szemléztük. A közvélemény a belső égésű motorokat környezetszennyezőnek tartja, pedig nem a motor szennyez, hanem a benne elégetett hajtóanyag. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig megmaradhat, elsősorban a nagy teljesítményigényű mezőgazdasági gépek esetében. Az elkövetkező fél évszázadban a mezőgazdasági gépek hajtásrendszere igen változatos lesz, mert mindegyik megoldásnak vannak előnyei és hátrányai - írta.

Cursor 13 erőforrás

A villamos-akkumulátoros hajtás a jelenlegi autótechnikában bevált rendszere például nem használható a nagy teljesítményű univerzális traktorokhoz és kombájnokhoz. Az optimális hajtásrendszer megválasztása a gép alkalmazási helyétől, a rendelkezésre álló energiaforrástól, a gép munkakörülményeitől, a kiszolgáló- és javítószemélyzet szaktudásától stb. függ. A belső égésű motorok fejlesztése folyamatos, és nem csak a nehéz, nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekhez. Példaképpen ezekből mutattak be néhányat.

Agnosztikus belső égésű motorok

Az elmúlt évben egy érdekes kifejezés jelent meg a belső égésű motorokat előállító iparban, a „hajtóanyag-agnosztikus” motor elnevezés. Az elnevezés, amelyet a Cummins Inc., a dízelmotor-iparág vezető vállalata is népszerűsít, a többüzemanyagú új motorok tervezési és gyártási eljárására használatos. Ennek az új eljárásnak lényege, hogy az alap dízelmotor viszonylag alacsony költséggel illeszthető számos különböző hajtóanyag használatához. A hajtóanyag-agnosztikus motorcsaládba tartozó rokon termékek a hengerfejtömítéstől lefelé azonos kialakításúak. Viszont a motor felső részei, beleértve a hengerfejet, a szívó- és kipufogórendszert, a hajtóanyag-ellátó rendszert, égésteret stb. az adott hajtóanyaghoz vannak kialakítva.

Cummins motorok több üzemanyagra tervezve

Az üzemanyag-agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával az amerikai Cummins Inc. vállalat egy sor motorváltozatot mutatott be. A motorok, amelyek egy közös alapmotorból származnak, a hengerfejváltozatokkal más és más hajtóanyaggal működnek. A piacon leghamarabb megjelenő terméksorozatok az új B, L és X motorcsalád tagjai lesznek.

A Cummins motoroknál is megjelentek a többüzemanyagú változatok

Ezeket a dízelmotorokat már úgy tervezték, hogy több hajtóanyaghoz illeszthetők legyenek. A kapható, jól ismert új B 6.7 motorszéria dízelgázolajjal, 100%-os HVO-val üzemeltethető, és először ezeket fogják benzinüzeműre átállítani, elsősorban közúti járművekhez. Ezt követné 2024-től folyamatosan a földgáz- (CNC, LNG), a biogáz-, a propán- (LPG) és a hidrogénkialakítású motorok gyártásának megkezdése - közölte a cikk.

A Cummins a 2023. évi CONEXPO kiállításon mutatta be az agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával készülő 15 literes, hathengeres, soros hengerelrendezésű új X15 motorszéria három tagját. Az új fejlesztésű X15 motor dízelgázolaj-HVO hajtóanyaggal üzemelő változatát széles, 330–478 kW (450 és 650 LE) közötti teljesítménnyel és lenyűgöző 3200 Nm csúcsnyomatékkal kínálják, többfajta alkalmazáshoz.

Az X15N földgázzal (CNC, LNG) és megújuló biogázzal működő motor 295–375 kW (400–510 LE) közötti teljesítményt és 2500 Nm csúcsnyomatékot szolgáltat.

Az X15H hidrogénmotor 295–390 kW (400–530 LE) közötti teljesítménnyel és 2600 Nm csúcsnyomatékkal lesz elérhető 2027-től . Úgy tervezik, hogy ezt a motort a mezőgazdasági gépekbe is integrálják.

A Deutz TCD 3.9 dízelmotor világpremierje

A német DEUTZ vállalat az új TCD 3.9 dízelmotorját a CONEXPO kiállításon 2023. március 14–18. között, Las Vegasban mutatta be.

https://www.youtube.com/watch?v=srbDyMGVRTY
A TCD 3.9 dízelmotor Hannoverben, az AGRITECHNICA kiállításon

A Deutz TCD 3.9 új dízelmotor 3,94 literes, 4 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, négyütemű, folyadékhűtésű, turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A motor névleges teljesítménye a 75–130 kW (102–177 LE) tartományban választható 2300 1/min fordulatszám mellett, a nyomatéka pedig a 642–700 Nm közötti érték lehet 1300–16001/min fordulatszám-tartományban. A motor hossza 660 mm, szélessége 735 mm, magassága 810 mm. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel teljesíti az EU Stage V előírást. Az agnosztikus tervezési elképzelésekkel továbbfejlesztett Deutz TCD 3.9 motorcsalád 2025től földgáz és hidrogén hajtóanyaggal is üzemeltethető lesz.

Az FPT Industrial új, többüzemanyagú XCursor 13 motorja

Az olaszországi székhelyű FPT Industrial a 2022. évi IAA Transportation kiállításon mutatta be az XCursor 13 jelzésű új dízelmotorját, amely a többüzemanyagú, moduláris felépítésű és többalkalmazású széria első tagja.

Az XCursor 13 jelzésű új dízelmotor

Az XCursor 13 dízelmotor 12,9 literes, 135 mm furatú és 150 mm löketű, 6 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, hengerenként 4 szelepes, folyadékhűtésű, VGT turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel, EGR nélkül teljesíti az EU Stage V előírást. A motor hossza 1365 mm, szélessége 1079 mm, magassága 1185 mm, száraz tömege 1185 kg.

A dízel változat legnagyobb teljesítménye 447 kW (600 LE), nyomatéka pedig 2850 Nm, ami 5%-kal nagyobb teljesítményt és 14%-kal nagyobb nyomatékot eredményez a jelenlegi Cursor 13 motorhoz képest. A földgázüzemű változat akár 382 kW (520 LE) teljesítményt és 2500 Nm nyomatékot szolgáltat, ami 13%-kal több teljesítményt, 25%-kal nagyobb nyomatékot jelent, mint a mostani Cursor 13 Natural Gas motor. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése a dízelmotor esetében 9, a metánmodell esetében 10%-os, de biometán hajtóanyaggal nettó nulla CO2-kibocsátás is elérhető - írta Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök.

Megosztás

További híreink

Új erősítést és szakembereket kapott a magyar erdőgazdálkodás - videóval

2024.07.22.

Nagy István agárminiszter a Soproni Egyetem Központi Tanévzáróján és az Erdőmérnöki Kar diplomaosztó ünnepségén méltatta az erdészeket.

Hormonális hulladék a sertéstakarmányban - mindenért a műanyag a hibás

2024.07.21.

A sertések takarmányában hatalmas mennyiségű mikroműanyag található. Ezek olyan vegyületeket szabadítanak fel, amelyek a sertések szervezetében hormonként viselkednek, komolyan befolyásolva ezzel egészségüket és termékenységüket. Ezek a vegyületek az emberekre is veszélyt jelentenek.

Országos lehűlés a láthatáron

2024.07.21.

Szerdán markáns hidegfront érkezik, várhatóan több fokos lehűléssel. Lehűlésből nem volt hiány egyébként már szombaton sem, ugyanis egy peremhullám, egy magassági teknő vonult nyugatról kelet felé, és ez kedvezett a felhő és csapadékképződésnek, emiatt a hőmérséklet többfelé 25 fok alatt maradt a Dunántúlon, illetve a dél-alföldi területeken is, azonban keleten, északkeleten még tartotta magát a kánikula 30 fok körüli csúcsértékkel.

Baktériumok több ezer sertést öltek meg - a forrás egy alkalmazott volt

2024.07.21.

Az emberek olyan baktériumokat hordoznak, amelyek halálosak a disznók számára. Az USA-ban és Kanadában titokzatos járványokat figyeltek meg, amelyek tizedelték a sertésállományokat és milliós károkat okoztak. Kiderült, hogy a járványokat egy farmon dolgozó ember által behurcolt baktériumok okozták. Nemrég ezt a kórokozót németországi farmokon is kimutatták.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, marhahízlalásba fogott - makadámdióval és sörrel eteti az állatokat

2024.07.21.

Zuckerberg érdeklődni kezdett a mezőgazdaság iránt, és bejelentette, hogy felvásárolt egy marhaharmincöt, amelyet makadamia dióval és sörrel táplálnak. Ezzel a legmagasabb minőségű marhahús előállítását tűzte ki célul. Sokan kritizálják ötletét irreálisnak és környezetszennyezőnek tartva.

Életképességi labor, átmeneti tároló, több magszárító kamra, és két hűtőtároló is megépült Tápiószelén

2024.07.20.

Az új NBGK épületben helyet kapott 1 darab átmeneti tároló, 3 darab magszárító kamra, és két hűtőtároló is, amelyek mínusz 20 Celsius fokon biztosítják a magok hosszú távú megőrzését.

Partnerhírek
Partner

Új iroda és rugalmas munkakörnyezet: így teszi vonzóvá magát a TIMAC AGRO a munkavállalók számára

2024.07.18.

Varjú Szabolccsal, a TIMAC AGRO Hungária Kft. HR vezetőjével annak apropóján beszélgettünk, hogy a cég központja a közelmúltban új, minden igényt kielégítő, nyugat-európai színvonalú irodaépületbe költözött, amely immár teljességgel megfelel a TIMAC AGRO brandjének. Mindemellett, mint azt beszélgetőtársamtól megtudom, a cég a tárgyi feltételek maximális biztosítása mellett számos, más területen is tesz azért, hogy vonzó, majd később megtartó munkahely legyen a munkavállalók számára.

Partner

Kramer teleszkópos rakodók az állattenyésztésben

2024.07.16.

Az állattenyésztő telepek elengedhetetlen és meghatározó eszközei a rakodók. Legyen szó a bálák rakodásáról vagy akár almozásról, ezek gépek a munkafolyamatok elengedhetetlen eszközei. A KITE Zrt. a Kramer rakodók széles portfóliójával áll a felhasználók rendelkezésére. A széles méret- és teljesítménykínálatból bárki megtalálhatja az üzemméretének megfelelő rakodót.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
30 db Solis eladó
Bács-Kiskun, Kecskemét

30 db Solis eladó

Hitelesített telefonszám

3 650 000 HUF

+ áfa
Kiemelt
10 db Talajmaró eladó
Bács-Kiskun, Kecskemét

10 db Talajmaró eladó

Hitelesített telefonszám

550 000 HUF

+ áfa

Magro.hu Piactér

Több mint 3.300 hirdetés 90 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás