Hirdetés
Több szakterületen is sikere volt a „Szakmakóstoló” programheteknek
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) kiemelt feladatának tartja az agrárszakmák népszerűsítését, a pályaválasztó fiatalok és szüleik tájékoztatását, az agrárszakképző intézményekbe történő beiskolázás elősegítését. Ennek részeként 2024 nyarán a „Szakmakóstoló” pályaorientációs programheteken 19 agrárszakképző intézményben 380 általános iskolás kapott interaktív betekintési lehetőséget az agrárszakmák munkafolyamataiba, az iskolák életébe.
A tapasztalatok szerint az élményalapú, játékos ismeretszerzés szólítja meg leginkább az agrárszakmákat megismerni vágyó általános iskolai 6., 7. és 8. osztályos diákjait - írta a NAK.
Így történt az immár hetedik éve megszervezett „Szakmakóstoló” pályaorientációs programheteken is, ahol a szakképző intézmények színvonalas bemutatókkal és programokkal várták a gyermekeket, akik 20 fős csoportokban „kóstolgatták” az adott iskola által kínált agrárszakmákat.
Hirdetés
A NAK a programba minden évben elsősorban olyan pályaválasztás előtt álló tanulókat von be, akik szeretik a természetet, az állatokat, a növényeket és érdeklődnek az agrárszakmák iránt, így biztosítva számukra a tudatos pályaválasztás és az agrárszakképzésben való továbbtanulás lehetőségét.
A Szakmakóstoló számai voltak
A tematikus programhetekre idén június 24. és augusztus 16. között, az egész országra kiterjedően került sor, bejárós jelleggel. A programok gyakorlati környezetben valósultak meg, összesen 19 agrárszakképző intézményben, 65, az agráriumban dolgozó sikeres vállalkozó, vállalkozás bevonásával. Az általános iskolai diákok 20 fős csoportokban irányítottan, az egyes munkafolyamatokba tevékenyen bekapcsolódva ismerkedhettek meg egy-egy adott agrárszakmával/szakmairánnyal. Továbbá megismerhették a programhétnek otthont adó szakképző intézményt és tangazdaságát, tanműhelyét is, amelyben az adott szakmát, szakmairányt is oktatják.
A tanulók megismerhették a növénytermesztéshez és az állattenyésztéshez kapcsolódó munkafolyamatokat, például az állatok takarmányának összeállítását, a ház körül élő állatokat, melyeket génmegőrző program keretében is tenyésztenek. Ismerkedtek a különböző gabonamagvak felismerésével és az ezermagtömegméréssel, az állattartó telepre való belépés szabályaival, a szőlő fejlődésmenetével, az egyes szőlőfajták sajátosságaival és a metszés módjaival, valamint drónos gépbemutató is láttak.
Betekintést kaptak az élelmiszerkészítés fortélyaiba (kelt tészta készítése, termékek formázása, töltése és sütés utáni díszítése, a nyomózsákok, kések és kiszúrók használata, csokoládé temperálás, különböző kakaóbabok vizsgálata, húsfeldolgozás, kolbászkészítés stb.).
Gépészet, erdészet és kertészet
Megismerkedhettek az agrárgépészet rejtelmeivel, kipróbálhatták a tárcsázást, megismerték az oktató traktor felépítését, vezetési lépéseit, illetve annak működését, a vezetés örömét. Emellett erdőgazdálkodási és vadgazdálkodási ismeretekre tehettek szert: tanulmányozhatták a síkvidéki erdőgazdálkodást és a vadgazdálkodást, az örökerdő gazdálkodást, a klímaváltozás csökkentésének lehetőségeit, illetve az időjárásváltozás őshonos növényekre gyakorolt hatásait, és azt, hogy mekkora erőfeszítés kell ahhoz, hogy a rosszabb minőségű termőhelyeken is erdőkkel találkozhassanak. Kertészeti tudásra is szert tettek, megismerték a konyhakerti növényeket, palántáztak, megnézhették a cserepező automatát és a növényszaporítás különböző módjait, valamint kerttervező szoftverrel 3D-s látványtervekkel készíthették el saját kertterveiket. Kipróbálhatták a szintező műszert, illetve térkővel, téglával gyakorolhatták a kertépítés egyes lépéseit, illetve a talajmintavételt és az egyszerűbb talajvizsgálati módszereket.
A szülőkkel együtt is szakmáztak
A játékos szakmai ismeretek és gyakorlati bemutatók mellett a diákok vetélkedőkön, szintetizáló kvízjátékokon mérhették össze a nap folyamán szerzett tudásukat. A programhét zárására a szülők is meghívást kaptak, akiknek a NAK vármegyei szakképzési referensei bemutatták az agrárium továbbtanulási lehetőségeit, valamint a szakképzésben elérhető tanulói juttatásokat és duális képzési lehetőségeket.
Idén ezek voltak a programheteken bemutatott szakmák:
Mezőgazdasági technikus/ Állattenyésztő és Növénytermesztő szakmairányok; Kertésztechnikus/ Dísznövénytermesztő, virágkötő, Gyógynövénytermesztő, Gyümölcstermesztő, Zöldség-termesztő, Parképítő és- fenntartó szakmairányok; Gazda/Állattenyésztő, Növénytermesztő, Lovász szakmairányok; Erdésztechnikus/Erdőgazdálkodás és Vadgazdálkodás szakmairányok; Mezőgazdasági gépésztechnikus; Mezőgazdasági gépész; Hentes és húskészítmény-készítő; Pék; Pék-cukrász; Édességkészítő, sütő- és cukrászipari technikus kitekintéssel; Kistermelői élelmiszer-előállító.
Pályázat zárja a szezont
A „Szakmakóstoló” programheteket minden év őszén egy országos pályázattal zárja a NAK a részt vevő tanulók körében, melynek témája, hogy miért jó agrárpályát választani továbbtanuláskor. Az első helyezett tanuló „pályaorientációs diáknagykövetként” az egész osztályát elviheti egy-egy agrár szakmai napra, melynek keretében azok a diákok is betekintést nyerhetnek az agrárszakmák világába, akik a pályaorientációs programokon nem vesznek részt. A visszajelzések alapján a tanulók 95%-a szívesen vett részt a programhéten, ami segíti őket a későbbi pályaválasztásban. Áltagosan a gyerekek 70%-a mondta azt, hogy a „Szakmakóstoló” héten megismert szakma szerepelni fog a továbbtanulási tervei között - írták.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Vulcan Profi Smax – granulált elemi kén - Mindenkinek használni kellene?!
Az elmúlt években a kénhiány állandósult a növénytermesztésben. Sok és egyoldalú a kijuttatott nitrogén, miközben egyre magasabb fehérje- és olajtartalmú növényeket termesztünk. Granulált kén használatával több évre elegendő ként tudunk kijuttatni.
Dekákból tonnák: a precíz gazdálkodás útja a profitmaximum felé
A változó környezet miatt folyamatosan felül kell vizsgálni a technológiákat, hogy a precíz munkavégzéssel csökkentsük a változás okozta terméscsökkenést. Mindehhez az inputanyagok tudatos és okszerű pozicionálása is kulcsfontosságú, figyelembe véve olyan tényezőket, mint a termésszint, profitabilitás és ellenállóképesség.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 3.300 hirdetés 105 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés