A Škoda autógyár az 1960-as években egy kompakt és fordulékony járművet mutatott be, amit mezőgazdasági felhasználásra szántak. A tulajdonságai miatt akár a katonaságnál is hasznát lehetett volna venni. Bár a terepen végzett teszteken meggyőző volt az Agromobil nevű jármű, végül nem került gyártásba, a valaha elkészült 13 példány egyike a Cseh Köztársaságban, a Mladá Boleslav-i Škoda Auto Múzeum épületében található.

A Škoda cikkére hivatkozva a Player.hu írt részleteket az Agromobil történetéről, ezt az anyagot szemléztük. Eszerint a Laurin & Klement, majd később a Škoda járművei mindig is sokoldalúak voltak. A kezdetek kezdetén a motorkerékpárok hátsó kerekét hajtó bőrszíjat hosszabbra cserélték, amivel akár egy mezőgazdasági gépet is meg tudtak hajtani. A 20. század elején a stabilmotorok és a generátorok is a cég portfóliójába tartoztak, a pilseni Škoda anyagcégnél pedig traktorokat és mezőgazdasági gépeket is gyártottak a népszerű szárnyas emblémával.

Bár a terepen végzett teszteken meggyőző volt a Škoda Typ 998 Agromobil nevű jármű, végül nem került gyártásba

Többfunkciós terepjáróra volt szükség

Az 50-es és a 60-as években pedig egy kompakt, jól manőverezhető, sokoldalú könnyű terepjáróra lett volna szükség. A csehszlovák földművelésügyi minisztérium ezért egy olyan jármű fejlesztését kérte a Mladá Boleslav-i cégtől, amely a mezőgazdaság és erdőgazdálkodás követelményeinek is megfelel, de akár a bányákban is hasznát vehetik. Továbbá a hadseregnél, ami a hidegháborúban magától értetődőnek számított. 1961-ben így indult el az Agromobil fejlesztése.

https://www.youtube.com/watch?v=EljkB38D5Jc
Škoda Typ 998

Mivel az autógyártó kapacitásait akkor már teljesen kihasználták, ezért együttműködésre léptek a ČZ márkanév alatt kerékpárokat, motorkerékpárokat és kézifegyvereket is gyártó céggel. Az új modellt ott gyártották volna, de a prototípusa még a Škodánál, Mladá Boleslavban készült, és számos alkatrészt használtak fel a sorozatgyártású személyautókból - írták.

Forma, méret és tulajdonságok

A cikk szerint a Typ 998 tervezése során a funkció fontosabb volt, mint a forma. 3,47 méteres hosszával és 1,7 méteres szélességével az Agromobil kompakt járműnek számított, önhordó karosszériáján a platót és a vezetőteret is ponyvával borították. Két méter hosszú raktere csak 70 centiméterrel volt az út felett, és 3,9 köbméter áru fért a ponyva alá, amit így könnyen meg lehetett rakni. Amikor nem rakományt vitt, akkor két, hosszában elhelyezett padon akár 8 személy is le tudott ülni a hátulján.

Az Agromobil egyik érdekessége a lehajtható szélvédő volt, így repülőgéppel is szállítható lett volna, a magassága ugyanis ezáltal 1,41 méterre csökkent. A mindössze 1,9 méteres tengelytávnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően kiváló terepjáró volt, az üresen 29 centiméteres, de teljesen megrakva is 23 centis hasmagasság is hozzájárult a terepképességeihez. A Typ 998 üresen csupán 936 kilogrammot nyomott, a teherbírása pedig elérte a 800 kilót - írta a cikk.

Agrár célokra is kiválóan alkalmas járművet készítettek, de csak 13-at

Tesztek, motor és meghajtás

A motorja az 1961 és 1973 között gyártott Škoda 1202-es típusból származott, az 1221 köbcentis, vízhűtéses négyhengerest hosszában építették be az első tengely mögé. Négyfokozatú váltó továbbította a hátsó kerekekre a hajtást, szükség esetén az első kerekek is hajtottak voltak, és felező fokozat is elérhető volt benne.

Az Agromobil a hátsó kihajtáson keresztül külső munkagépeket is meg tudott hajtani, ami nagy előnye lett volna a mezőgazdasági gyakorlatban.

Az eredetileg épített három prototípust komoly teszteknek vetették alá. Az egyikkel mindössze 79 nap alatt csaknem 30 ezer kilométert tettek meg, a 89 km/órás végsebessége is elegendőnek bizonyult egy ilyen típusú járműhöz. A katonai tesztekhez további 10 példányt építettek, és a csehszlovák haderő a saját tesztjein jobbnak ítélte a GAZ–69-nél, ami akkoriban a varsói szerződés országaiban bevett katonai járműként szolgált - írták.

Az első két ülőhely

A cikk szerint mégsem indult meg a Typ 998 sorozatgyártása, aminek oka elsősorban a sajátos tervgazdálkodásban keresendő. A nagyközönség csak 1965-ben szerzett tudomást a járműről, amikor a “Ha ezernyi klarinét” című musicalben egy katonai kommandó két Agromobil járművel üldöz egy dezertőrt.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Fontos adózási határidőket kell teljesíteni 2025. január 20. és 26. között

2025.01.21.

Fontos adózási határidőkre kell figyelni a NAV tájékoztatása szerint, az év elején mindig különös figyelemmel érdemes lenni az adók és a járulékok kapcsolódó teendőire

Partner

Isterra tavaszi ajánlat - a szója végre elfoglalja megérdemelt helyét a hazai vetésszerkezetben

2025.01.21.

A szójakínálatunk legújabb fajtája a korai csoport elején érő Dorothy. Új, 2013-ban elismert fajta. Minősítésekor termése 10%-kal haladta meg a standard fajták szintjét.

A begyűjtött virágporokat vizsgálták a magyar kutatók

2025.01.21.

Egy nemzetközi kutatásban az eddig méhlegelőként nem nagyon emlegetett növények fontossága is bizonyításra került.

A második legdrágább a benzin Magyarországon az EU-ban - adók nélkül

2025.01.21.

Az Európai Unió országaiban az üzemanyag árának adóktól mentes összehasonlítása alapján Magyarországon fizetjük a második legmagasabb árat a 95-ös benzinért, mindössze Dánia előz meg minket.

Az ország 10 vármegyéjére adtak ki másodfokú riasztást ónos eső miatt

2025.01.21.

A mai nap folyamán egyre többfelé kell számítani ónos esőre - kissé kiterjedtebb jelleggel várhatóan a délutáni, esti órákban.

A korábbinál egyszerűbb feltételekkel folytatódik az energetikai otthonfelújítási program

2025.01.21.

A közlemény szerint többen és kevesebb papírmunkával pályázhatnak január 20-án, hétfőtől a családi házak energia-megtakarítást eredményező korszerűsítéséhez kínált, összesen akár 6 millió forint támogatásra.

Partnerhírek
Partner

Isterra tavaszi ajánlat - a szója végre elfoglalja megérdemelt helyét a hazai vetésszerkezetben

2025.01.21.

A szójakínálatunk legújabb fajtája a korai csoport elején érő Dorothy. Új, 2013-ban elismert fajta. Minősítésekor termése 10%-kal haladta meg a standard fajták szintjét.

Partner

InFolen - nitrogéntartalmú levéltrágya biostimulátorral

2025.01.20.

A TIMAC AGRO által fejlesztett InFolen olyan biostimulátor tartalmú lombtrágya, ami segíti a kijuttatott nitrogén felvételét és átalakulását.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.200 hirdetés 159 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás