Komoly gond a Duna alacsony vízállása az agrártermelés számára. Amennyiben továbbra sem sikerül nagyobb medermélységet elérni és/vagy megfelelő járműveket vízre bocsátani, akkor egy klímaváltozási és logisztikai probléma a jelenleginél is komolyabban sújtja majd a mezőgazdaságot. Évente ugyanis mintegy 300 milliárd forintot veszít a magyar agrárium azért, mert csökken a hajózható napok száma a Dunán.

Az Agrárágazat írta meg, hogy az évtizedekkel ezelőtti 300-ról immár 250 alá esett a hajózható napok száma a Dunán. Ez különösen a száraz őszök idején rontja a magyar gazdaságok exportérdekeit. A nyáron aratott termény jó része ugyanis ekkor hagyná el az országot nyugat irányába. A mezőgazdasági termékek a magyar kikötők fő profiljába tartoznak. Az áruk jelentős része agrártermék, azokon belül is gabona. Így a Duna használhatósága nemcsak az agráriumnak, hanem az élelmiszeriparnak is fontos.

Több 100 milliárd forintos veszteséget szenved el a magyar mezőgazdaság évente amiatt, mert nem hajózható a Duna - Fotó: Magro.hu - CSZS

Törekvések a megoldásra

A fejlesztési programok egyikeként 2019. májusában a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a VIZITERV Consult Kft., a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Viziterv szakembereivel a Transzeurópai Közlekedési Hálózat – TEN-T belvízi út fejlesztéséhez kapcsolódó tervezői feladatokról egyeztettek. Az évtizedek óta húzódó fenntartási-karbantartási munkák miatt a felmérések szerint a Szob és a déli országhatár közötti szakaszon összesen 31 helyszínen, összességében mintegy 52 kilométer hosszan kell beavatkozni a hajózhatóság javítása érdekében. A jelenlegi feladatok között a különféle elemzések, modellek, vizsgálatok, tervek és környezeti hatástanulmányok elkészítése, felülvizsgálata, tendertervek és a tenderdokumentáció összeállítása szerepel. Mindez annak érdekében, hogy a vízmélységben, így a hajózhatóságban javulhasson a helyzet. A szövetség szerint a tender terve 2021-ben készülhet el, míg a kivitelezés 2022-2025 között valósulhat majd meg.

A járműveken is fejleszteni kellene

Ezzel egy időben igyekeznek a probléma vízijármű-fejlesztési irányból való megoldására is. A dunai áruszállító hajók jellemzően 25-30 deciméteres legnagyobb merüléssel rendelkeznek, de ilyen paraméterű hajóút nem építhető ki a Dunán a folyó teljes hosszában. Amennyiben hazánkban olyan új hajótípust gyártanának, ami kihasználja a maximális hosszúsági és szélességi paramétereket, de a legnagyobb merülése 20 deciméter, el lehetne érni, hogy a jelenlegi, gazdaságosan hajózható napok száma jelentősen megnőjön az ilyen hajók számára. A teljes cikket itt lehet elolvasni.

Megosztás

További híreink

Kiskerti vetés szeptemberben: több zöldségnek is jó most az alkalom

2024.09.07.

A szeptemberi ültetés azért jó ötlet, mert így tavasszal hamarabb lesz termésünk és időt takaríthatunk meg a tavaszi ültetések idején.

A borászok figyelmét kéri a Nébih, veszélyes lehet az erjedés során keletkező mustgáz

2024.09.07.

Fokozottan kell figyelni a borászoknak, mert veszélyes lehet az erjedés során keletkező mustgáz a borkészítés során.

Digitalizáció, munkakönnyítés és fejlődés az agrárszakképzésben: Nagy István nyitotta az évet

2024.09.07.

Az agrárszakképző intézményekbe 3532 diák iratkozott be a 2024-2025-ös tanévre, a felnőttoktatásban résztvevőkkel együtt 4200-an kezdik meg a tanulmányaikat ezen a területen.

A szövetség szerint túl olcsó a tojás – az áremelés átléphetné a lélektani határt

2024.09.06.

A Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége szerint emelés nélkül veszélybe kerülhet a tojástermelés. A Vas Népe munkatársai körbekérdezték a vasi termelőket, ők terveznek-e emelni szeptembertől.

Partner

Megbízhatóság és hatékonyság a Pantera 40EC-vel ősszel is

2024.09.06.

A kombájnok rostaaljából kikelt, zöld sávokban megjelenő gabona árvakelés a gyenge kelő repcét teljesen kiszoríthatja, elpusztíthatja. A Pantera 40 EC hatékony megoldás lehet.

Az aktuális magyarországi aszálytérképnél szomorúbbat nem biztos, hogy lát a mai nap folyamán

2024.09.06.

Szeptember első napjaiban az időjárásban továbbra sem történt változás, a hőség és az aszály változatlanul tartott, és még az előző héten néhol előforduló záporok is elmaradtak. Pénteken várható lassú változás, először a Dunántúlon és a déli régióban, majd a jövő hét elejétől más területeken is megjelenhet a csapadék, a hőmérséklet pedig csökkenni fog. Ez a változás a kapásnövények terméseredményein már nem segít, de a repce vetéséhez nélkülözhetetlen a talaj nedvességtartalmának javulása.

Partnerhírek
Partner

Megbízhatóság és hatékonyság a Pantera 40EC-vel ősszel is

2024.09.06.

A kombájnok rostaaljából kikelt, zöld sávokban megjelenő gabona árvakelés a gyenge kelő repcét teljesen kiszoríthatja, elpusztíthatja. A Pantera 40 EC hatékony megoldás lehet.

Partner

Hány aszályos év kell még, hogy a gondolkodás megváltozzon?

2024.09.05.

Dunapatajon tartotta idei szakmai napját a Kukorica Kör Egyesület, ahol a jelenlévő gazdálkodók az agrárium elismert képviselőinek előadásait hallgathatták meg impozáns környezetben augusztus végén.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Magro.hu Piactér

Több mint 2.800 hirdetés 40 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás