Hirdetés
Tejnek nevezhetik a növényi italokat az Egyesült Államokban
Az Egyesült Államok élelmiszerügyi hatósága azt javasolja, hogy a növényi alapú tejpótló italokat a gyártók "tej" címkével hozhassák forgalomba. A tejipari vállalkozások szervezete tiltakozik. A szövetségi Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal kiadott szabálytervezete szerint a lépés megengedhető, mert a növényi alapú italok gyártói nem próbálják azt a látszatot kelteni, hogy termékeik a hagyományos tejiparból származnak, és így nem tévesztik meg a fogyasztókat.
A tervezett változtatásokban ugyanakkor azt is javasolják, hogy az italgyártók mindenképpen tüntessék fel, milyen növényből készült az általuk előállított "tej" - számolt be róla a Magyar mezőgazdaság. A hatóság arra is felhívta az alternatív tejek gyártóinak figyelmét, hogy önkéntes alapon, külön címkén tüntessék fel azt, hogy termékük tápanyagtartalma - kalcium, magnézium, D-vitamin - elmarad a hagyományos tejtermékekétől.

Egyelőre csak a tejjellegű italokra vonatkozik a szabálytervezet
Az Egyesült Államok Szövetségi Élelmiszer és Gyógyszerhatósága (FDA) által kialakított szabálytervezet csak a tejjellegű italokra vonatkozik, a más tejterméket helyettesítő termékekre nem. Az amerikai tejtermelők országos szövetsége tiltakozását fejezte ki amiatt, hogy tejként címkézhessenek növényi alapú italokat. Érvelésük szerint a javaslat szembe megy a tej fogalmának általános jelentésével és értelmezésével.
Hirdetés
Sok a különbség az egyes tejhelyettesítő növényi italok termesztésében
A növényi italok minden környezeti mutatóban (víz- és földhasználat, üvegházgáz kibocsátások) jobban teljesítenek, mint a tehéntej. Azonban ez nem jelenti azt, hogy teljesen mentesek volnának a környezeti terheléstől. A szállításból eredő kibocsátásokon kívül a rizs- és mandulaitalnak magas a vízlábnyoma, az utóbbinál használt permetezőszerek pedig ártalmasak a méhekre. Általánosan elmondható, hogy termőföld-szükségletet tekintve jellemzően a tehéntej megtermeléséhez szükséges föld tizede elegendő volna a növényi italok előállításához.
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen készített felméréséből kiderül, hogy a terjedésük legfőbb hazai akadálya a magas ár és az alacsonyabb élvezeti érték az állati eredetű termékekhez képest. Bár egyre fontosabbak a környezeti szempontok a vásárlás során, a fogyasztók inkább egészségügyi és állatjóléti okokból döntenek mellettük. Csupán a megkérdezettek 10%-a mondta, hogy vegán étrend miatt keresi ezeket a tejhelyettesítőket, azaz látszik, hogy a fő célközönség a növényi eredetű helyettesítő termékek iránt általában nyitott fogyasztók – írtuk a témával kapcsolatban még 2022. szeptemberében.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Szintlépés a bálázásban
2025.05.16.KUHN VB 3100 hengeres bálázók: sokoldalúságra, optimális teljesítményre és jövedelmezőségre tervezve.
Több, mint időjárás-előrejelzés – valódi segítség a napi gazdálkodásban
2025.05.15.A meteorológiai adatok – beleértve a hőmérséklettel, a csapadékkal és a széllel kapcsolatos információk – folyamatos követése így nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gazdálkodók megalapozott döntéseket hozzanak a vetés, a tápanyag-utánpótlás, a növényvédelem és a betakarítás terén.
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
Médiaajánlat3D táblás kerítés panel a gyártótól! Kerítéspanel, oszlop, drótháló, drótfonat, vadháló, kapu
Magro.hu Piactér
Több mint 3.400 hirdetés 206 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés