Hirdetés
Szigorodtak a célok a kibocsátáscsökkentés területén a teherautók és buszok számára
Az Európai Parlament április 10-én, szerdán új, az Európai Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentés célértékeit. Az új teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet a képviselők 341 szavazattal, 268 ellenében és 14 tartózkodás mellett hagyták jóvá. Fokozatosan szigorodnak a kibocsátás korlátai.
A nagy tehergépkocsik (beleértve a hivatásos járműveket, mint például a szemétszállító teherautók, billenőplatós járművek vagy betonkeverők) és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030-2034 közötti időszakban 45 százalékkal, 2035-2039 között 65 százalékkal, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. Az új városi autóbuszoknak 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteniük a kibocsátást, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. A 2030-tól kezdődően a pótkocsikra (7,5 százalék) és a félpótkocsikra (10 százalék) is kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg. Az Európai Parlament közleményét szemléztük.
A törvény előírja, hogy a Bizottság 2027-ig részletesen vizsgálja felül az új szabályok hatékonyságát és hatását. Ennek a felülvizsgálatnak többek között azt kell értékelnie, hogy alkalmazni kell-e a szabályokat a kisteherautókra, meg kell vizsgálnia a kizárólag szén-dioxid-semleges tüzelőanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan szerepét, valamint azt, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.
Hirdetés
A jelentéstevő szerint
A jelentéstevő Bas Eickhout (Hollandia) elmondta: „A kibocsátásmentes tehergépjárművekre és buszokra való átállás nem csak éghajlat-politikai céljaink eléréséhez kulcsfontosságú, hanem a városaink tisztább levegőjének egyik fő mozgatórugója is. Egyértelműséget biztosítunk az egyik legfontosabb európai feldolgozóipar számára, és erőteljes ösztönzést biztosítunk a villamosításba és a hidrogénbe történő beruházásokra."
A következő lépések
A tagállami kormányokból álló Tanácsnak még jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphetne.
A döntés háttere
A nehézgépjárművek felelősek az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 25 százalékáért, és az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki. A Bizottság 2023 februárjában benyújtott jogalkotási javaslata szerint e kibocsátások csökkentése kulcsfontosságú az EU azon célkitűzései szempontjából, hogy 2050-re elérje az éghajlat-semlegességet és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet - írták.
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Talajmegújítás és megelőzés: a kukoricatermesztés jövője Magyarországon
A mezőgazdaság folyamatos változások előtt áll, de a Kukorica Kör Egyesület megoldást kínál a kihívásokra. Ebben az évben újra a „Kukoricázz Velünk!” termelési versennyel, az agrár rendezvényeken történő hangsúlyos megjelenésükkel és hasznos szakmai tartalmakkal segítették a gazdákat a hatékonyabb termesztési technológiák elsajátításában.
Közel hét évtizedes tapasztalat és csúcsgenetika: az Alta Seeds útja a magyar piacra
A UPL cégcsoport tagjaként az Advanta Seeds nemesítőház európai és észak-amerikai prémium portfólióját az Alta Seeds vetőmagok képviselik. Magyarországi leányvállalatunk, az Advanta Seeds Hungary Kft. 2024-ben alakult.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 1.000 hirdetés 102 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés