Az Európai Parlament április 10-én, szerdán új, az Európai Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentés célértékeit. Az új teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet a képviselők 341 szavazattal, 268 ellenében és 14 tartózkodás mellett hagyták jóvá. Fokozatosan szigorodnak a kibocsátás korlátai.

A nagy tehergépkocsik (beleértve a hivatásos járműveket, mint például a szemétszállító teherautók, billenőplatós járművek vagy betonkeverők) és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030-2034 közötti időszakban 45 százalékkal, 2035-2039 között 65 százalékkal, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. Az új városi autóbuszoknak 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteniük a kibocsátást, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. A 2030-tól kezdődően a pótkocsikra (7,5 százalék) és a félpótkocsikra (10 százalék) is kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg. Az Európai Parlament közleményét szemléztük.

Jóváhagyta az Európai Parlament a teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet, fokozatosan szigorodnak a kibocsátás korlátai

A törvény előírja, hogy a Bizottság 2027-ig részletesen vizsgálja felül az új szabályok hatékonyságát és hatását. Ennek a felülvizsgálatnak többek között azt kell értékelnie, hogy alkalmazni kell-e a szabályokat a kisteherautókra, meg kell vizsgálnia a kizárólag szén-dioxid-semleges tüzelőanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan szerepét, valamint azt, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.

A jelentéstevő szerint

A jelentéstevő Bas Eickhout (Hollandia) elmondta: „A kibocsátásmentes tehergépjárművekre és buszokra való átállás nem csak éghajlat-politikai céljaink eléréséhez kulcsfontosságú, hanem a városaink tisztább levegőjének egyik fő mozgatórugója is. Egyértelműséget biztosítunk az egyik legfontosabb európai feldolgozóipar számára, és erőteljes ösztönzést biztosítunk a villamosításba és a hidrogénbe történő beruházásokra."

A következő lépések

A tagállami kormányokból álló Tanácsnak még jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphetne.

A döntés háttere

A nehézgépjárművek felelősek az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 25 százalékáért, és az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki. A Bizottság 2023 februárjában benyújtott jogalkotási javaslata szerint e kibocsátások csökkentése kulcsfontosságú az EU azon célkitűzései szempontjából, hogy 2050-re elérje az éghajlat-semlegességet és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet - írták.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Erdő vagy fával borított egyéb terület?

2024.12.14.

Termőföld tulajdonosaként szembesülhetünk azzal, hogy ingatlanunkon – habár annak művelési ága erre nem mindig utal – szórtan, kisebb-nagyobb csoportokban, sávokban vagy akár a terület egészén fák találhatóak. Ha a területtel hosszabb ideje nem foglalkoztunk, vagy az öröklés útján került a tulajdonunkba, és most szeretnénk valamilyen módon hasznosítani, akkor felmerül a kérdés, hogy ezzel a fával borított területtel vajon mit tehetünk, milyen jogszabályokat kell figyelembe vennünk. A kérdések eldöntése nem mindig egyszerű.

Hörcsögöket utaztatnak, hogy megmeneküljenek a kerecsensólymok

2024.12.14.

A magyarság emblematikus madara, a kerecsensólyom a ragadozó madarak általános üldözése és a mezőgazdaságban nagy mennyiségben használt veszélyes vegyszerek miatt az 1970-es évekre a kipusztulás szélére került Közép-Európában. Hazánkban sem volt jobb a helyzet, az állományt kevesebb, mint tíz fészkelőpárra becsülték akkor.

Begyűjtődrónnal fedeztek fel egy új fajt

2024.12.14.

A Nemzeti Trópusi Botanikus Kert (National Tropical Botanical Garden, NTBG) botanikai drón programjának köszönhetően került a kutatók szeme elé az új szegfűfaj.

Kiszorulhatnak az uniós piacról az európai termelők?

2024.12.14.

Lengyelország Franciaországgal együtt kiállt az Európai Uniónak Mercosurral (a Brazíliát, Argentínát, Bolíviát, Paraguayt és Uruguayt tömörítő Mercosur-csoporttal) kötött szabadkereskedelmi megállapodás ellen, mert az ártana az ország termelőinek.

Válaszolt a Nébih: mit tegyünk, ha toxinos a kukoricatermés?

2024.12.14.

A magyar kukoricatermés jelentős részének túl magas a toxintartalma.

Négy veszély is van a csípős ételekben

2024.12.14.

Nem árt vigyázni annak, aki gyakran fogyaszt csípős paprikát: bajban lehet a szervezete.

Partnerhírek
Partner

Talajmegújítás és megelőzés: a kukoricatermesztés jövője Magyarországon

2024.12.12.

A mezőgazdaság folyamatos változások előtt áll, de a Kukorica Kör Egyesület megoldást kínál a kihívásokra. Ebben az évben újra a „Kukoricázz Velünk!” termelési versennyel, az agrár rendezvényeken történő hangsúlyos megjelenésükkel és hasznos szakmai tartalmakkal segítették a gazdákat a hatékonyabb termesztési technológiák elsajátításában.

Partner

Közel hét évtizedes tapasztalat és csúcsgenetika: az Alta Seeds útja a magyar piacra

2024.12.11.

A UPL cégcsoport tagjaként az Advanta Seeds nemesítőház európai és észak-amerikai prémium portfólióját az Alta Seeds vetőmagok képviselik. Magyarországi leányvállalatunk, az Advanta Seeds Hungary Kft. 2024-ben alakult.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 1.000 hirdetés 102 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás