Hirdetés
Rossz hír a dízelautósoknak: nagy gázolajhiányra készülhetünk
Több Európába tartó, gázolajat szállító tartályhajót az Egyesült Államok felé irányítottak a napokban, mivel a két térség az akut hiány miatt egymással küzd a készletekért. A dízelhiány Európában valós veszély, gázolaj nélkül pedig, az ipar, a mezőgazdaság és a szállítmányozás is megbénulhat. A folyamatok természetesen Magyarországot is érinthetik, nálunk is dízelhiány alakulhat ki.
Hírek szerint legalább két, 90 000 tonna gázolajat és repülőgép-üzemanyagot szállító tartályhajót irányítottak át Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére. A Thundercat, amely az Egyesült Arab Emírségekből szállított dízelolajat, csütörtökön Rotterdamról New Yorkra változtatta úti célját a hajózási adatok szerint – írta a Reuters.
Egy másik dízelüzemanyagot szállító középkategóriás tartályhajó várhatóan szintén a New York-i kikötő felé veszi át az útvonalát Európa helyett. Ugyanígy a 35 ezer tonnás Hellas Tatiana tartályhajót az Exxon Mobil szintén ideiglenesen lefoglalta, hogy Franciaországból az Egyesült Államokba szállítson gázolajat.
Hirdetés
Az ilyen eltérítések azért ritkák, mivel Európa – ahol a finomítók nem termelnek elég gázolajat a kontinentális kereslet kielégítésére –, jellemzően az Egyesült Államokból, valamint Ázsiából és a Közel-Keletről importál gázolajat.
Az elmúlt hetekben azonban az európai gázolaj-finomítási árrések minden idők legmagasabb szintjét érték el a francia finomítókban hetek óta tartó sztrájkok közepette, amelyek az ország termelésének több mint felét leállították, és akut hiányt okoztak a benzinkutakon. Ezzel egyidejűleg ugyanakkor az amerikai dízelkészletek erőteljes csökkenése megemelte az árakat és a finomítási árréseket, ami lehetőséget teremtett arra, hogy Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére importáljanak dízelüzemanyagot.
Ez volt az elmúlt hónapok legnagyobb árnövekedése, ami előrevetíti, hogy a télen várhatóan különösen Európa szembesül majd az ellátási zavarokkal, mivel megpróbál függetlenedni az orosz eredetű üzemanyagokról. Azok az ipari fogyasztók, akik az olajról a földgázra váltanak, szintén kedvezően hatnak a keresletre. A földgáz árát viszont további magasságokba hajthatják, de ez már egy másik történet.
Az európai dízelolaj-vásárlók már szeptember közepén hajlandók voltak többet fizetni az orosz szállítmányokért, mint májusban, mivel a kereskedők a nehéz tél és az üzemanyag globális hiánya előtt igyekeznek a készleteiket feltölteni. Az EU december elejétől nem vásárol tengeri úton szállított orosz nyersolajat, februártól pedig betiltja az összes orosz finomított termék vásárlását, hogy ezzel korlátozza Oroszország olajexport-bevételeit, válaszul Moszkva ukrajnai inváziójára.
A probléma magyar vonatkozása, hogy mivel a hazai finomítók nem képesek kielégíteni az itteni keresletet, így Magyarországon is nehéz télre készülhetnek az autósok.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Acélcsarnok-építés? Most dupla pályázati segítséget is kaphatnak az állattartók
Újra mezőgazdasági célú pályázatok nyílnak 2024 őszén, amelyek ez alkalommal az állattartó gazdaságok versenyképességének fokozását célozzák a termeléshez szükséges eszközök korszerűsítésének vagy éppen építési beruházás finanszírozásával. Az agrárszíntéren igen elterjedt acélcsarnokok utóbbihoz kínálnak, vállalkozásra szabott épületkonstrukciókat. Nézzük a modern acélcsarnokok előnyeit!
Őszi kalászos gyomirtás? A válasz: Reliance + Silwet Star + Tonivit csomag
Az, hogy miért lett fontos a gabonafélék őszi gyomirtása, többtényezős, egyre hosszabb történet. Párat említünk ezek közül a cikkben.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatPerard Optium CL SL
35 000 000 HUF
+ áfaTöbb mint 2.900 hirdetés 68 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés