A megtermelt ételek harmadát senki nem eszi meg. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Az ötlet odáig fejlődött, hogy jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak. A Munch egyszerű megoldást kínál arra, hogy az ételgazdálkodás fenntarthatóbb legyen környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt. 

A Magyar Mezőgazdaság írt róla részletesen, hogy a Munch egy olyan platform – weboldal és mobil applikáció -, amin keresztül a vendéglátóhelyek és a boltok kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. A „munchok” olyan ételcsomagok, amiket zárás előtt 40-60 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni. Aki így tesz, pénzt takarít meg, miközben a vendéglátóhelyek és üzletek bevételhez jutnak, a hulladék mennyisége pedig csökken.

Rengeteg fiatalt is megmozgat a Munch csapata

A projekt kezdete

Belayane Najoua, PR&CRM menedzser egyetemi újságíróként ismerkedett meg a Munch-csal, aminek csapatához az alapítás után nem sokkal, 2020 augusztusában csatlakozott. Akkor tízen dolgoztak a vállalkozásban, de az elmúlt két évben megháromszorozódott a létszám. A 10-12 főállású alkalmazott mellett sokan diákmunkásként, illetve részmunkaidőben segítik a vállalkozást. A munkatársak többsége fiatal, pályakezdő, az átlagéletkor 24-25 év körül alakul - írták.

Az első ételcsomag mindössze egy hónappal az alapítók első találkozása után, 2020. július 8-án került ki a világhálóra. Perepelica Kirill és Wettstein Albert egy diákszervezeti előadáson találkozott, ahol kiderült: mindkettőjüket erősen foglalkoztatja az élelmiszerpazarlás, és ugyanarra a problémára keresnek megoldást. A pilot verzió megalkotásába barátaikat, Zwecker Bencét és Zsoldos Botondot is bevonták, üzleti szellemiségüket pedig azóta is a lean alapú munka határozza meg. Ötleteiket nem fejlesztik hónapokig, vagy évekig, hanem mielőbb piacra dobják, hogy kiderüljön, van-e rájuk kereslet.

Az eredményeik magukért beszélnek:

Két év alatt több mint 600 aktív partnert vontak be a Munch-ba és mintegy 240 ezer adag ételt mentettek meg, amellyel modellszámításaik alapján több, mint 600 tonna üvegházhatású gáz kibocsátásának megelőzéséhez járultak hozzá országszerte.

Bár Európában több hasonló üzleti modell működik az ételmaradék hasznosítására, a MunCharity, a rendszer Magyar Élelmiszerbankkal közös jótékonysági eleme magyar sajátosság, és Kelet-Közép-Európában a Munch az egyik legjelentősebb ételmentő hálózat. A „muncsolás” 35 hazai városban működik, az üzleti partnerek legnagyobb számban a fővárosban és a nagyobb egyetemi városokban elérhetők. Az applikációt pedig több mint 280 ezren töltötték le.

Az ételmentésre vállalkozó fiatalok egy csoportja

“Cápák között” is sikerrel megéltek

A Munch átütő sikerrel szerepelt az egyik kereskedelmi televízió üzleti showjában, a „Cápák között” elnevezésű műsorban, ahol mind az öt befektető, azaz „cápa” tetszését elnyerte. Egyebek mellett Balogh Petya, az egyik legnagyobb „angyalbefektető”, Tomán Szabina, a Tomad Diet tulajdonosa, Moldován András, agrármilliárdos, Balogh Levente, a Szentkirályi tulajdonosa, Lakatos István, a Bravogroup Holding tulajdonos vezérigazgatója, az Élelmiszerbank és egy neves svéd angyalbefektető is tulajdonrészt vásárolt a Munch-ban, amely azóta már egy második befektetési kört is sikerrel teljesített.

Meglepetés a szükségben

A Munch egyik különösen népszerű jellegzetességét a szükség szülte. Az éttermek, kávézók és üzletek ugyanis nem tudják, mi fog megmaradni a nap végére, így a csomagok tartalma ismeretlen a vásárlásra regisztrálóknak.

„Az ételmentés lényege, hogy ami aznap megmarad, azt viszik el a vásárlók, de nagyon kedvelik ezt, mivel izgalmat és játékosságot visz a vásárlásba, ráadásul leveszi a vállukról a választás terhét” – mondta erről Belayane Najoua.

Az induláskor a partnerek bevonása is komoly kihívást jelentett számukra, hiszen még nem ismertek ilyen vállalkozást, így nem tudták, mire számíthatnak. „Úttörőnek lenni mindig nehéz, de amikor olyan referenciákat tudtunk felmutatni, mint a Starbucks vagy a CBA Príma, a kisebb vendéglátóhelyek is szívesebben csatlakoztak” - mondta.

Ételmentés és jókedv

Közösségi szinten fejlesztik a tudatosságot

A vállalkozás fő tevékenysége az ételmentés, de a munkatársak fontosnak tartják az általános szemléletformálást is. Az élelmiszerpazarlás mellett a fenntarthatóság egyéb kérdéseiről is szélesebb körben beszélnek. Közösségi médiafelületeiken rendszeresen osztanak meg ilyen tartalmakat az ételmentő receptektől a környezettudatos utazáson és grillezésen keresztül számos témában. „A környezeti kihívások mindenkit érintenek, és ezen a területen csak közösségi szinten lehet előre lépni” - fogalmazott a Munch munkatársa.

https://www.youtube.com/watch?v=tbtXCuf4Xg0

A különféle ételérzékenységgel, allergiával élőket, valamint a diétázókat, mentességeket követőket rengeteg szűrő segíti a weboldalon és az appban, és a Munch csapatában is akadnak húsevők, valamint vegánok is. Karácsonyra olyan kampánnyal készülnek, amely azok számára is lehetővé teszi a rászorulók támogatását, akik nem rendelkeznek komoly erőforrásokkal az adományozáshoz - írták.

Megosztás

További híreink

Megkapták a Ramsari Egyezmény védelmét a Dunai Természetes és Természetszerű Szigetek

2024.07.18.

A Dunai Természetes és Természetszerű Szigetek (Danube Wild Islands) egy nyolc országra kiterjedő nemzetközi Regionális Ramsari Területi Kezdeményezésként a Ramsari Egyezmény védelme alá kerültek.

Nagyot nőtt az érdeklődés a MATE doktori képzései iránt

2024.07.18.

Kiemelkedő érdeklődés tapasztalható a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem doktori képzései iránt, az idei tanévben 137 pályázat érkezett a 110 fős állami keretre.

Nincs más út: július elsejétől csak online lehet jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024.07.17.

Változtattak a szabályon, 2024. július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket.

Elérhető a mobilGAZDA alkalmazás új változata 

2024.07.17.

A mobilGAZDA alkalmazás új verziójában több újdonság is megkönnyíti a felhasználók dolgát.

A zöldsor gépeit fejlesztette a CLAAS, sok újdonságot mutattak be a németek

2024.07.17.

Az eseményen a CLAAS 4 új VOLTO modellt mutatott be, amelyekkel a rendterítők munkaszélessége 4,5 métertől egészen 15,1 méterig terjed - Fotó: CLAAS

Kötelező lesz egészségügyi szűrővizsgálatokon részt venni és változnak a méltányossági támogatás szabályai

2024.07.16.

Az egészségügyi és az egészségbiztosítási törvényeket is módosítja a Magyar Közlöny 66. számában kihirdetett 2024. évi XXIX. törvény.

Partnerhírek
Partner

Kramer teleszkópos rakodók az állattenyésztésben

2024.07.16.

Az állattenyésztő telepek elengedhetetlen és meghatározó eszközei a rakodók. Legyen szó a bálák rakodásáról vagy akár almozásról, ezek gépek a munkafolyamatok elengedhetetlen eszközei. A KITE Zrt. a Kramer rakodók széles portfóliójával áll a felhasználók rendelkezésére. A széles méret- és teljesítménykínálatból bárki megtalálhatja az üzemméretének megfelelő rakodót.

Partner

Újra érték a minőség a búzatermesztésben

2024.07.14.

Újra érték a minőség, ezt vallja és nyomós érvekkel alá is tudja támasztani a Karintia Kft., amely a megalapítása óta, közel 30 éve abban hisz, hogy Magyarországon a kalászosoknál a minőségi búzatermesztés az egyik leginkább járható út. Az ukrán-orosz háború pedig csak felerősítette ezt az irányt és rávilágított, hogy kizárólag a bő termés hajszolása nem vezet sikerre. Bene Zoltánnal, a Karintia Kft. cégvezetőjével a Magro.hu beszélgetett.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
30 db Solis eladó
Bács-Kiskun, Kecskemét

30 db Solis eladó

Hitelesített telefonszám

3 650 000 HUF

+ áfa
Kiemelt
10 db Talajmaró eladó
Bács-Kiskun, Kecskemét

10 db Talajmaró eladó

Hitelesített telefonszám

550 000 HUF

+ áfa

Magro.hu Piactér

Több mint 3.300 hirdetés 93 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás