Az európai turizmus jelentős hatást gyakorol az élelmiszerpiacra, különösen a szezonális kereslet területén. A sertéshús, a tenger gyümölcsei, a friss zöldségek és a gyümölcsök iránti kereslet látványosan megugrik a nyári hónapokban, és komoly piaci lehetőségeket kínál a beszállítók számára. Ugyanakkor a helyi és nemzetközi élelmiszerláncok számára is kihívást jelent a gyorsan növekvő kereslet kielégítése, amely rugalmas és hatékony logisztikai megoldásokat követel meg. 

A turizmus és az élelmiszerpiac közötti kölcsönhatás a gazdasági lehetőségek teremtése mellett feladatot is ad az ágazat szereplőinek - írta az OTP Agrár.

Az európai turizmus jelentős hatást gyakorol az élelmiszerpiacra, különösen a szezonális kereslet területén, a sertéshús, a tenger gyümölcsei, a friss zöldségek és a gyümölcsök iránti kereslet látványosan megugrik a nyári hónapokban.
Az európai turizmus jelentős hatást gyakorol az élelmiszerpiacra, különösen a szezonális kereslet területén, a sertéshús, a tenger gyümölcsei, a friss zöldségek és a gyümölcsök iránti kereslet látványosan megugrik a nyári hónapokban

Az európai turizmus jelentős mértékben hozzájárul az élelmiszerpiac változásaihoz, különösen a szezonális csúcsidőszakokban. A turizmus időszakos jellege komoly hatást gyakorol a keresletre, kiváltképp a mediterrán országokban, ahol a nyári hónapokban több millió turista fordul meg. Ez a növekvő kereslet különféle élelmiszerek esetében erőteljesen befolyásolja az élelmiszerláncokat és a beszállítói piacot - fogalmaztak.

A grillszezonnal indul a szórakozás

Az egyik legjelentősebb példa a német grillszezon, amely minden évben májusban kezdődik, és komoly keresleti hullámot indít el a sertéshús piacán. Németországban hagyományosan a grillhúsok, különösen a sertéshús és a kolbászok fogyasztása ugrik meg a nyári hónapokban. A statisztikák szerint ilyenkor a sertéshús iránti kereslet több mint 15 százalékkal emelkedik meg a téli hónapokhoz képest.

Ezt követően a turisták áramlása a mediterrán országokba tovább erősíti ezt a trendet.

Spanyolország, Olaszország és Görögország, mint népszerű nyári célpontok, jelentős mennyiségben biztosítanak húskészítményeket, illetve – ételeket az érkező turisták számára. A nyári szezonban ezekben az országokban a húsipari termékek – különösen a sertéshús, a csirke és a tenger gyümölcsei – iránti kereslet látványosan megugrik, ami komoly logisztikai kihívások elé állítja a helyi és nemzetközi beszállítókat - írták.

Nyáron még divatosabb a mediterrán étrend

A nyári hónapokban a mediterrán étrend népszerűsége szintén emelkedést mutat. Az olívaolaj, a friss zöldségek, a gyümölcsök, a halak és a tenger gyümölcsei iránti kereslet megnövekedése egyértelműen összefügg a turisták jelenlétével. Például az olasz tengerparti városokban júliustól szeptemberig a tenger gyümölcsei iránti kereslet gyakran megduplázódik, és ennek kielégítésére a helyi halászati ágazat mellett a nemzetközi import is kulcsszerephez jut.

Az európai turizmus nem csak a mennyiségi növekedést hozza magával, hanem minőségi elvárásokat is támaszt. A turisták egyre nagyobb figyelmet fordítanak a helyi, autentikus ételekre, ami elősegíti a helyi termelők piacra jutását. Ugyanakkor ez kihívást is jelent, hiszen a minőségi követelményeknek való megfelelés mellett a volumen is rendkívül fontos szempont - fogalmaztak.

Komoly ellátást követel tömegturizmus

A nyári turisztikai szezon intenzív keresletet generál, amely az ellátási lánc minden szintjére hatással van. A hotelek, éttermek és más vendéglátó egységek az egyre növekvő turistaforgalomra válaszul nagyobb mennyiségben rendelnek élelmiszereket, ami az egész ágazatot megmozgatja.

A friss termékek iránti kereslet különösen élesen megugrik a nyaralóhelyeken, ami gyakran ellátási problémákhoz vezethet, ha a termelők és beszállítók nem készülnek fel megfelelően.

A tömegturizmus által generált kereslet közvetlen hatást gyakorol a helyi gazdaságokra is. A spanyolországi Andalúziában például a citrusfélék és friss zöldségek iránti kereslet nyaranta jelentősen nő, ami elősegíti a helyi mezőgazdasági termelők és feldolgozók tevékenységének felfutását.

Ugyanakkor a helyi piacok nem mindig tudják egyedül kiszolgálni a megnövekedett keresletet, ezért gyakran nemzetközi beszállítók is szerepet kapnak - írták.

Piaci lehetőségek a beszállítóknak

A nyári turisztikai szezon komoly piaci lehetőségeket kínál a beszállítóknak. Az európai élelmiszeripari vállalatok egyre inkább felismerik a szezonális kereslet által nyújtott potenciált, és igyekeznek erősíteni a pozíciójukat a turisták által leginkább látogatott régiókban. A logisztikai kihívások leküzdésére egyre több vállalat épít ki helyi raktárakat és disztribúciós központokat, amelyek lehetővé teszik az azonnali kiszolgálást és a friss termékek gyors eljutását a végfelhasználókhoz - közölték.

Ezenkívül a helyi élelmiszertermelők és -szállítók is profitálhatnak a turizmus által generált keresletből, különösen akkor, ha képesek kiváló, egyedi minőséget és autentikus termékeket kínálni. A turizmus szezonális jellege azonban rugalmasságot és gyors reagálást követel meg az ellátási lánc minden szereplőjétől, mivel a kereslet ingadozása gyorsan változó piaci környezetet teremt - írta az OTP Agrár.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Tarvágás-törvény: még egyszerűbb lesz a fakivágás a magyar erdőkben

2025.06.20.

Tarolhat a tarvágás a magyar erdőkben: a tiltakozások ellenére elfogadták a törvénymódosítást

Gyengébb lehet a vártnál az EU olajnövénytermése az idén

2025.06.19.

Az Európai Unió olajnövénytermése 13%-kal meghaladhatja a tavalyi mélypontot, de a korábbi várakozásoknál valamivel gyengébb lehet.

Partner

A földnek ára, a termőtalajnak értéke van

2025.06.19.

A nyári aratások után talajaink víz- és tápanyagtartalmának megőrzése vagy növelése kulcsfontosságú az őszi vetések sikerességének érdekében.

A hígtrágya miatt halt meg egy férfi Somogyban

2025.06.19.

Egy somogytarnóci sertéstelep aknájában bekövetkezett mérgezéses baleset következtében vesztette életét egy férfi.

Meghosszabbított határidővel a hónap végéig még pályázhatnak a felelős hazai vállalkozások a 15 milliós támogatásra

2025.06.19.

A Generali Csoport immár ötödik alkalommal hirdette meg a kis- és középvállalkozások fenntarthatósági törekvéseit segítő EnterPRIZE nemzetközi programot

Partnerhírek
Partner

A földnek ára, a termőtalajnak értéke van

2025.06.19.

A nyári aratások után talajaink víz- és tápanyagtartalmának megőrzése vagy növelése kulcsfontosságú az őszi vetések sikerességének érdekében.

Partner

Advanta Seeds × K-Adriatica: Partnerség, ami átformálhatja az európai vetőmagpiacot

2025.06.18.

Az Advanta Seeds új stratégiai együttműködésre lépett a K-Adriatica-val, hogy tovább erősítse az európai termékkínálatát.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Krone Comprima F155 XC

10 700 000 HUF

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 211 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás