Egyre népszerűtlenebb hazájában Japán nemzeti itala, a szaké. Eközben az exportja kifejezetten jól szerepel, a japán ital világszerte egyre nagyobb érdeklődésre tart számot. Hogy miért van elegük a japánoknak belőle? A szaké egyértelműen unalmassá vált, a fogyasztása 30 százalékkal csökkent Japánban az elmúlt 10 évben. A japánok egyre inkább más szeszes italok felé fordulnak, amelyek a világ minden tájáról érkeznek hozzájuk. A szaké helyett a sört részesítik előnyben.

Viszont a szakét világszerte sokan szívesen fogyasztják. A japánok nemzeti itala meghódította a nemzetközi piacot. A Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetségének (JSS) jelentése is megerősíti ezt. A sócsú is japán égetett szesz, amelyet általában árpából, édesburgonyából, hajdinából, állítanak elő - írta az Rp.pl cikkére hivatkozva a Magyar mezőgazdaság.

Több tényező miatt lett elegük a szaké fogyasztásából a japánoknak, az export viszont jól megy

Az elmúlt években a szaké ivásának kultúrája messze túlterjedt Japánon. A fogyasztók rájöttek, hogy a szakét ugyanúgy lehet inni, mint a bort - lehűtve, klasszikus pohárból. A hagyományos japán ital számos nyugati étterembe is eljutott, ahol sokféle, nem feltétlenül japán ételhez párosítják. Az előző pénzügyi évet összefoglaló jelentésében a Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetsége rekordszintű szakéeladásokat jelentett be.

A szeszes ital exportértéke 2021-ben közel 4,2 milliárd jent, azaz mintegy 243 millió eurót tett ki. Ez az elmúlt 12 év legjobb eredménye.

Külföldre kerül a sok szaké

A JSS jelentéséből kiderül, hogy a kínaiak költik erre a legnagyobb összegeket. A kínai piac a legfogékonyabb a Japánból származó luxus szeszes italok iránt. A cikk szerint a szaké literenkénti átlagos exportára is több, mint kétszeresére nőtt az elmúlt évtizedben. Ám így is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az ínyencek körében. A mennyiséget tekintve azonban az amerikaiak évek óta folyamatosan vezetnek.

A hagyományos japán szeszes ital iránti érdeklődés Franciaországban is növekszik, az ország lakosainak egyértelműen igényük van a boroktól való elszakadásra. A 2021-es évben az export értéke csaknem 200 százalékkal, a mennyiség pedig akár 230 százalékkal is növekedhetett. Ezek a legnagyobb százalékos növekedések az összes piac közül, ahová a japánok szakét exportálnak - írták.

A jelentés szerzői a szaké franciaországi sikerét az ital 2020-as, nagyon sikeres debütálásával magyarázzák. A japán termelők és a francia sommelier-k szövetségének együttműködésének köszönhetően a szaké bekerült az ottani éttermekbe, és 2021 májusában a francia sommelier-bajnokságon is megjelent.

Otthon pedig már unják, és a minőség is romlik

Ezzel szemben a japán szaké otthonában egyértelműen unalmassá vált, a fogyasztása 30 százalékkal csökkent Japánban az elmúlt 10 évben. A japánok egyre inkább más szeszes italok felé fordulnak, amelyek a világ minden tájáról érkeznek hozzájuk. A szaké helyett a sört részesítik előnyben - ez ma már a legnépszerűbb alkohol Japánban. A jelenség másik oka a Japánban forgalmazott szaké minőségének romlása.

Az ital alapanyaga és készítése

A szaké a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül. A szakét és a hozzá hasonló távol-keleti italokat a nyugati kultúrában rizsborként ismerik, ami a neve ellenére nem a borok egy fajtája, és másképpen is készül, mint a bor - írta a Wikipedia. 

A szaké a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül

A szaké gyártásakor nem történik malátázás és sörfőzés; ehelyett az áztatással és főzéssel előkészített rizshez enzimtermelő gombákat és élesztőt adnak. Ezáltal a keményítőt elcukrosító enzimek keletkezése, a keményítő elcukrosodása és a cukrok erjedése egymással párhuzamosan folyik. A sör készítésekor mindez három külön lépésben történik a malátázás, a főzés, illetve az erjesztés alkalmával. A szaké általában 18-20 térfogatszázalék alkoholtartalmúra erjed, és palackozás előtt gyakran 15%-ra hígítják. Alkoholtartalma ezáltal jellemzően magasabb, mint a nyugati erjesztett italoké: a bor 9%–16%, a legtöbb sör pedig 3%-9% alkoholtartalmú. A szakét ezért gyakran tévesen „rizspálinkának” nevezik - írták.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Óriásit esett hazánkban a mezőgazdasági gépek forgalma 2024-ben, 32 százalékkal kevesebb volt, mint 2023-ban

2025.04.23.

A vállalkozások 196,8 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket 2024-ben, ami 32 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi forgalomtól.

Milliárdok indultak útnak a juhtartókhoz – Ön is köztük van?

2025.04.23.

Április harmadik hetében megkezdődött a 2024-ben igényelt, anyajuhtartáshoz kapcsolódó támogatások végfizetése.

Három új rendelet segíti a gazdákat: fóliasátrak, krízisbiztosítás, vízdíj

2025.04.23.

A 2025. április 22-én megjelent Magyar Közlöny három olyan rendeletet tartalmaz, amelyek célja a természeti károk enyhítése, a krízisbiztosítási rendszer egyszerűsítése és a vízszolgáltatási költségek átvállalása.

A Nébih-ellenőrzés eredménye: nagy arányban csalják el a bejelentést a drónos repüléseknél a magyar pilóták

2025.04.23.

A Nébih honlapján már elérhető a légi növényvédelem hatósági felügyeletével kapcsolatos adattábla.

A magyar állam fizeti idén a vízdíjat, ha...

2025.04.23.

2025-ben nem kell kifizetniük a mezőgazdasági vízszolgáltatási díjat a termelőknek.

A cirok 2025 nagy nyertese lehet – ha tudja, mivel védekezzen a gyomok ellen!

2025.04.23.

A klímaváltozás hatására egyre több figyelem irányul a cirokra, amely a kukorica szárazságtűrő alternatívájaként komoly lehetőséget kínál a hazai növénytermesztésben.

Partnerhírek
Partner

Április 7-én megnyílt az egységes kérelem benyújtó felülete

2025.04.23.

2025. április 7-én megnyílt az egységes kérelem kitöltési felülete. Az egységes kérelem továbbra is kizárólag elektronikus úton nyújtható be.

Partner

Mitől vannak problémák a gabonákban?

2025.04.22.

Nagyon sok helyen tapasztaljuk, hogy a gabonáknál valami nincs rendben. Az elhúzódó hideg időjárás, az áprilisi fagyok, a néhol sok, máshol kevés csapadék megviselték az állományokat.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 197 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás