Hirdetés
Megváltozott a teherautó-útdíjak számítási rendszere
A teherautókra vonatkozó útdíj összege ezentúl a megtett távolságon alapul, így jobban érvényesül a „szennyező fizet” elve. Az Európai Parlament döntése zöld utat ad az uniós kormányokkal született megállapodásnak, amely a teherautókra és kamionokra a transzeurópai hálózat (TEN-T) részét képező utakon a tagállamok által kivethető úthasználati díjakat szabályozza. Ez nem teszi kötelezővé a tagállamok számára az országon belüli útdíjak bevezetését. Azonban akkor, ha egy kormány mégis úgy dönt, hogy országában díjkötelessé teszi a TEN-T utak használatát, az uniós szabályok szerint kell eljárnia.
Az Európai Parlament közleménye szerint a szabályok felülvizsgálatának az volt a célja, hogy a fizetendő díj összegét ezentúl az úthasználat időtartama helyett a távolsága határozza meg, mert ez a megközelítés jobban érvényre juttatja a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveket. A képviselők elérték, hogy a TEN-T közlekedési törzshálózatot használó nehézgépjárművek (teherautók, kamionok és buszok) számára kötelező matricákat (azaz időalapú díjtételt) a tagállamok az új szabályok életbe lépésétől kezdődő 8 éven belül kivezessék, és helyettük távolságalapú díjakat alkalmazzanak. Ha azonban az új díjszabás adminisztratív és üzemeltetési költsége az úthálózat egyes részein a várható bevételekhez képest bizonyítottan aránytalanul magas lenne, akkor azon a szakaszon fenntartható az időalapú díjszabás.
Zöldebb útdíjak
A kevésbé környezetszennyező járművek elterjedésének felgyorsítása érdekében a tagállamoknak 2026-tól a teherautókra és buszokra azok szén-dioxid-kibocsátása, a furgonokra és minibuszokra pedig az Euro kibocsátáscsökkentési teljesítményük alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk. A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell majd előírni.
Hirdetés
Útdíjak kisteherautókra és személyautókra
Az új szabályok értelmében a külföldről érkező, alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy 10 napra) is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre - kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra - is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.
Nagyobb átláthatóság
A képviselők azt is elérték, hogy a tagállamok 3 évvel a szabályok életbe lépése után nyilvánosan beszámolnak majd az országukban kivetett útdíjak összegéről és arról, hogy hogyan használják fel a bevételt. A képviselők azt szeretnék, ha az útdíjból befolyó pénzek a fenntartható szállításhoz, infrastruktúrához és mobilitáshoz járulnának hozzá.
Giuseppe Ferrandino (S&D, Olaszország) jelentéstevő szerint:
„A teherautók időalapú matricájának kivezetése egységesíti majd a jelenleg zavaróan sokszínű rendszert. Arra sarkalljuk a fuvarozási ágazatot, hogy használjanak tisztább gépkocsikat. Nagyon örülök, hogy mindenféle forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát, mert ennek köszönhetően az egy-egy országon csak átutazók is méltányos árat fizetnek majd. Ez az idegenforgalom szempontjából is jó hír: ezentúl nem járnak rosszul az útnak indulók.”
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Kétszer ad, aki gyorsan ad
El Niño-hatás, aszály, jégverés, hőségriadók. Júniusban aratott kalászosok, hektikus terménypiacok, hatóanyag-kivonások. AÖP-támogatott mikrobiológiai termékek, talajegészség józan ésszel is felmérhető felértékelődése. A szármaradványok irányított bontásával a talajok nitrogén-, foszfor- és káliumtartalmának, valamint mikroelemeinek pótlása. Ismerős, ugye? Mi most egy másik nézőpontra hívjuk fel a figyelmét.
Fokozott tűzveszélyt jelent a szárítókban hagyott napraforgó, cirok
A betakarítás folyamatosságát a csapadékos időjárás megtöri. A szárítók üzemeltetői nehéz helyzetben vannak, mert nem tudják, mikor folytatódhat a betakarítás (talán már holnap), ezért gyakran a toronyban hagyják a terményt, nem ürítik le. Ez akkor is veszélyes, ha ügyelnek arra, hogy a felső nedves tömeg is megszáradjon.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatFurmint, hárslevelű minőségi borszőlő eladó Szerencsen
175 HUF
Solis 20 szervós kis traktor
Több mint 3.000 hirdetés 75 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés