A teherautókra vonatkozó útdíj összege ezentúl a megtett távolságon alapul, így jobban érvényesül a „szennyező fizet” elve. Az Európai Parlament döntése zöld utat ad az uniós kormányokkal született megállapodásnak, amely a teherautókra és kamionokra a transzeurópai hálózat (TEN-T) részét képező utakon a tagállamok által kivethető úthasználati díjakat szabályozza. Ez nem teszi kötelezővé a tagállamok számára az országon belüli útdíjak bevezetését. Azonban akkor, ha egy kormány mégis úgy dönt, hogy országában díjkötelessé teszi a TEN-T utak használatát, az uniós szabályok szerint kell eljárnia.

Az Európai Parlament közleménye szerint a szabályok felülvizsgálatának az volt a célja, hogy a fizetendő díj összegét ezentúl az úthasználat időtartama helyett a távolsága határozza meg, mert ez a megközelítés jobban érvényre juttatja a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveket. A képviselők elérték, hogy a TEN-T közlekedési törzshálózatot használó nehézgépjárművek (teherautók, kamionok és buszok) számára kötelező matricákat (azaz időalapú díjtételt) a tagállamok az új szabályok életbe lépésétől kezdődő 8 éven belül kivezessék, és helyettük távolságalapú díjakat alkalmazzanak. Ha azonban az új díjszabás adminisztratív és üzemeltetési költsége az úthálózat egyes részein a várható bevételekhez képest bizonyítottan aránytalanul magas lenne, akkor azon a szakaszon fenntartható az időalapú díjszabás.

Az Európai Parlament döntése értelmében a teherautók vonatkozó útdíj összege ezentúl a megtett távolságon alapul, így jobban érvényesül a „szennyező fizet” elve

Zöldebb útdíjak

A kevésbé környezetszennyező járművek elterjedésének felgyorsítása érdekében a tagállamoknak 2026-tól a teherautókra és buszokra azok szén-dioxid-kibocsátása, a furgonokra és minibuszokra pedig az Euro kibocsátáscsökkentési teljesítményük alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk. A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell majd előírni.

Útdíjak kisteherautókra és személyautókra

Az új szabályok értelmében a külföldről érkező, alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy 10 napra) is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre - kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra - is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.

Nagyobb átláthatóság

A képviselők azt is elérték, hogy a tagállamok 3 évvel a szabályok életbe lépése után nyilvánosan beszámolnak majd az országukban kivetett útdíjak összegéről és arról, hogy hogyan használják fel a bevételt. A képviselők azt szeretnék, ha az útdíjból befolyó pénzek a fenntartható szállításhoz, infrastruktúrához és mobilitáshoz járulnának hozzá.

Giuseppe Ferrandino (S&D, Olaszország) jelentéstevő szerint:

„A teherautók időalapú matricájának kivezetése egységesíti majd a jelenleg zavaróan sokszínű rendszert. Arra sarkalljuk a fuvarozási ágazatot, hogy használjanak tisztább gépkocsikat. Nagyon örülök, hogy mindenféle forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát, mert ennek köszönhetően az egy-egy országon csak átutazók is méltányos árat fizetnek majd. Ez az idegenforgalom szempontjából is jó hír: ezentúl nem járnak rosszul az útnak indulók.”

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Érkezik az aranyat érő májusi eső, mutatjuk, mennyi csapadék várható

2025.05.20.

Már a hétvégén is többfelé hullott csapadék az országban záporok, zivatarok formájában. Rövid szünet után kedd estétől újabb esőkre számíthatunk.

Karikó Katalin támogatásával nyílt új kutatóközpont a Szegedi Tudományegyetemen

2025.05.20.

Az antimikrobiális és a gombaellenes terápiák fejlesztését segítő új központ nyílt Karikó Katalin Nobel-díjas biokémikus anyagi és szakmai támogatásával a Szegedi Tudományegyetemen.

Partner

A hasonló a hasonlót szereti

2025.05.20.

A természet a természetes megoldásokat szereti. A termesztett növények termésbiztonságát innovatív mikrobiológiai készítményünk, az Algafix egészen más módon támogatja, mint a vegyipari-kémiai lombtrágyák.

Mire jó és mire nem az ásásmentes kertművelés?

2025.05.20.

Az ásásmentes kertművelés a talaj természetes szerkezetének megőrzésére és a talajélet támogatására helyezi a hangsúlyt

Fertőzés nélkül túl a 21 napos időkorláton – mi következik most?

2025.05.19.

A ragadós száj‑ és körömfájás (RSZKF) vírus legutóbbi kitörése óta egyetlen új megbetegedést sem regisztráltak, így a leghosszabb, 21 napos lappangási időszakon is „túljutottunk”.

Partnerhírek
Partner

A hasonló a hasonlót szereti

2025.05.20.

A természet a természetes megoldásokat szereti. A termesztett növények termésbiztonságát innovatív mikrobiológiai készítményünk, az Algafix egészen más módon támogatja, mint a vegyipari-kémiai lombtrágyák.

Partner

Ne maradjon le a fiatal gazdák kettős támogatásáról

2025.05.19.

2025. július 16. és augusztus 12. között nyílik lehetőség a fiatal, 18 és 40 év közötti gazdák kérelmének benyújtására.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 206 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás