A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar sajt kerüljön a hazai háztartásokba, ezért a 2024/2025. évi kommunikációs kampányának fókuszába a magyar sajtok népszerűsítését helyezte. 

Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően – a téma átfogó megismerése érdekében – a Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán. A fókuszcsoportos beszélgetések, majd az ezer fős – a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló – online felmérés célja volt, hogy leírjuk, megértsük a magyar lakosság sajtfogyasztási szokásait - írta az elemzés. 

Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán
Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán

Kimagasló a sajtfogyasztás gyakorisága

A lakosság 92%-a tekinthető olyan sajtfogyasztónak, aki legalább havonta szokott sajtot enni. A megkérdezettek 58%-a hetente többször vagy még ennél is gyakrabban fogyaszt sajtot. A megkérdezettek további egyharmadánál hetente vagy legalább havonta kerül valamilyen sajt az asztalra.

A sajtvásárlás során szem előtt tartott legfontosabb szempont az ár, és hogy a termék esetleg akcióban van-e, emellett fontos szerepet tölt be a sajt típusa és fajtája is. A termék magyar származását a megkérdezettek ötöde sorolta a három alapvető vásárlási szempont közé. A legkisebb jelentőséget a sajt zsírtartalmának, színének, bio jellegének, valamint külföldi származásának tulajdonították. 

A felmérés szerint egy átlagos magyar háztartás havi szinten 6.000 forintot fordít sajtvásárlásra. Az iskolai végzettséggel és a jövedelmi státusszal együtt nőnek a háztartások sajtra fordított kiadásai is. 

Sajtszeretet

A sajt, ahogy az idei felmérés is megerősítette, önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória, mivel a közös étkezéshez kötődik és a gondoskodás társul hozzá. A megkérdezettek körében szinte mindenkinek volt sajthoz kapcsolódó pozitív élménye.

A legtöbben valamilyen sajtkülönlegesség finom ízét idézték fel, ami gyakran kapcsolódott külföldi utazáshoz vagy gasztronómiai élményhez, de többekben keltett nosztalgikus hangulatot valamilyen sajttal készült étel felidézése a gyermekkorból. Ahogy a kutatás során is kiderült, a túlnyomó többség pozitív érzést társít hozzá, szeretik a sajtot, különösen a trappistát és a füstölt sajtokat. A kutatás alapján kimondható, hogy a sajt a fogyasztók számára örömforrást jelent. 

Melyik sajt magyar? 

A kutatás fő megállapítása szerint a „magyar sajt” fogalma nem egyértelmű a fogyasztók fejében. Keverednek a típusok és a márkanevek, amikor azt kell megfogalmazniuk, mit is értenek „magyar sajt” alatt. A sajtfélék közül a trappista ismertsége 95 százalékos, a sajt típusok közül a füstölt, a tömlős, a lapka, a félkemény sajt és a sajtkrém áll az élen.

Összességében az érezhető, hogy a korábbi évek tendenciáihoz képest sokat javult a vásárlók, fogyasztók ismerete a sajtokról. Kitágult számukra a világ, többféle sajtot is megismertek, megkóstoltak és megszerettek - írta az elemzés. 

A kutatás során a Tej Terméktanács által bevezetett Tejszív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége magas: a reprezentatív minta 62 százaléka már találkozott vele, és a teljes minta felét a vásárlás során is pozitívan befolyásolja, minthogy a védjegy a termék magyar eredetét is jelzi számukra - fogalmaztak.

Gyengült a trappista egyeduralma?

Ismertségben és fogyasztásban továbbra is a trappista sajt áll az élen; szinte mindenki ismeri, 82% legalább évente egyszer fogyasztja, 63% gyakori fogyasztó, és 67%-uknál szinte mindig megtalálható a hűtőben. A sorban következő mozzarella és az edámi ismertségben csak kissé marad el a trappistától, a legalább alkalmanként fogyasztók és különösen a gyakran fogyasztók arányát tekintve azonban már jelentős az elmaradás. 

A COVID betegség időszaka alatt jelentős változás történt a piacon

A sajtok önköltsége olyan hirtelen és olyan mértékben emelkedett meg, hogy a trappista és az eredetileg magasabb árkategóriába tartozó sajtok közötti árolló zárult. A kvalitatív felmérés alapján az elmúlt években gyakoribbá vált a korábban kevésbé ismert fajták kipróbálása is. Az árak mérséklődését követően többen megmaradtak az újonnan felfedezett sajtok mellett vagy legalábbis bekerültek az új márkák a vásárlók „fejébe” és fogyasztási választékába.

Összegezték a kutatási eredményeket

A kutatási eredmények alapján kijelenthető, hogy nagy munka áll a Tej Terméktanács előtt, számos alapfogalmat tisztázni szükséges, a jelentős árérzékenység ellenére be kell mutatni a magyar sajtok sokféleségét, továbbá azt, hogy a sajt önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória. Beszélni kell arról is, hogy miről ismerhető fel egy hazai előállítású sajt, továbbá a Sajtszív védjegy ismertségét is növelni kell. Mindezekhez a feladatokhoz és célokhoz meg kell találni a megfelelő marketing eszközöket - írták.

 

Megosztás

További híreink

A csokoládészőlőtől a selyemakácon át az édesgyökérig – különlegesből elterjedt kerti növénnyé válhatmak

2024.10.13.

A Földön körülbelül ötvenezer, az emberek számára elfogyasztható növény él, és hogy közülük melyik mikor és mennyire lesz felkapott, senki sem tudja. Hazánkban jelenleg is vannak olyan különlegességek, amelyek később lehet, hogy elterjedt kerti növények lesznek, vagy mégsem. Vannak dísznövények, sőt akváriumi növényként ismert fajok, amelyek egyben gyógynövények is.

Mesterséges intelligenciával ritkítja a salátát

2024.10.13.

A Niqo Robotics, a mesterséges intelligenciával hajtott mezőgazdasági technológia vezető vállalata a Niqo RoboThinner piacra dobásával terjeszkedik az észak-amerikai piacon. Ezt a pontpermetezőt a saláta ritkításának automatizálására tervezték, így a gazdálkodók számára pontos és hatékony módszert kínál a termés egyenletességének javítására.

Kevesebb szenet tárol a mezőgazdasági művelésű terület, mint a más típusú földhasználat

2024.10.13.

Legyen szó gyepekről, erdőkről, természeti területekről, parkokról vagy kertekről, ezek a földtípusok hasonló mennyiségű szenet tárolnak hektáronként. A Flandria (Belgium) legnagyobb területét lefedő mezőgazdasági területek azonban lényegesen kevesebb szenet tárolnak.

A növényi betegségek kimutatásában is segít a mesterséges intelligencia

2024.10.12.

A ChatGPT-től az időjárás-előrejelzésig a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásai folyamatosan bővülnek. A londoni székhelyű növénytermesztéssel foglalkozó HSAT cég a közelmúltban bejelentett egy „úttörő technológiát”, amely képes javítani a betegségek észlelését és a termés előrejelzését az AI segítségével.

Teljes robotizáció válthatja fel a munkásokat a baromfiágazatban

2024.10.12.

A robotizáció, illetve a mesterséges intelligencia sok kihívásra hoz megoldást a baromfi termékpályán is

Készül a „lazacfilé” a világ legnagyobb 3D élelmiszer-nyomtató üzemében

2024.10.12.

Az élelmiszeripar rohamosan halad a fejlett digitális gyártási technológiák bevezetésével. A Steakholder Foods éppen nemrégiben nyitotta meg bemutatóközpontját Rehovotban. A Revo Foods Bécsben található „ízgyárában” megismerhető, hogy a 3D-s élelmiszer-nyomtatás hogyan tervezi forradalmasíani az élelmiszerek előállítását és fogyasztását.

Partnerhírek
Partner

Szárbontás az AÖP tükrében

2024.10.10.

A BIOFIL Szárbontó négy különböző baktériumtörzset is tartalmaz, ami biztosítja, hogy a termék szélsőséges körülmények között is kifejtse hatását.

Partner

Őszi gyomirtás hatékonyan? Válassza a Legato Trio-t!

2024.10.09.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az egyes gyomfajok csírázása lényegesen hamarabb megindul és fokozódó jelenlétükre ősztől tavaszig számítani kell. Olyan gyomnövények adhatnak már ősszel szőnyegszerű borítást, mint pl. a veronikafélék, viola, árvacsalán és a tyúkhúr, de megjelenhet tábláinkon a nagy széltippan is, mely az őszi búza egyik legjelentősebb egyszikű gyomnövénye.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus CBK szárzúzó
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus CBK szárzúzó

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Graecus AATK zúzó
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus AATK zúzó

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 108 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás