Hollandia egyik legnagyobb mezőgazdasági vállalkozása, a Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) megkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átalakított Fendt 700 Vario erőgép gyakorlati tesztjét. A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor használatának első tapasztalatai nagyon ígéretesek. Igazi áttörést az hozhatna, ha sikerülne megvalósítani jóval nagyobb, akár 200-350 lóerő teljesítményt, egész napos műszakokat és akár szántóföldi töltést is, reális időigénnyel és nem dízelgenerátorról.

A Gépmax írt részletesen a témáról, ezt az anyagot szemléztük. Eszerint szabványos töltőállomások és csere főakkus töltési megoldások biztosítják a folyamatos működést. Sokan érvelnek azzal, hogy a korlátozott hatótávolság illetve üzemóra mennyiség miatt ez a mezőgazdaságban megvalósíthatatlan, de a cég szeretne úttörő szerepet vállalni ebben a kihívásban és együttműködni a gyártókkal - közölték. 

A holland Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) elkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átalakított Fendt 700 Vario traktor gyakorlati tesztjét - Fotó: FB

A holland Fendt-importőr, az Agromec már 10 hasonló traktort szállított le, amelyek mindegyike tereprendezésben és útépítésben vesz részt és ezek mintegy 7000 üzemórát dolgoztak. A mezőgazdaságban azonban ezek az elektromos traktorok még nem érvényesültek eddig, ezért a KMWP kísérlete az iparágban elsőként jelent meg egy 205 lóerős elektromos traktorral.

A Fendt 720 Vario traktor átépítése

Az elektromos traktor átépítésében és kifejlesztésében a holland Fendt-importőr Agromec és az Electric Construction Equipment (ECE) együttműködésében született. Kiindulásként egy normál, dízel üzemű, Fendt 720 Vario-t használtak fel, amelyből a dízelmotort és egyéb tartozékait – üzemanyag- és AdBlue tartály, SCR – eltávolították, miközben a Vario sebességváltót megtartották.

Burgonyát borít az elektromos hajtású Fendt 700 Vario - Fotó: FB

A Vario sebességváltó kommunikál a TMS sebességváltó-vezérléssel, és közvetlenül a különböző részegységekkel is. Amennyiben minden funkciót külön-külön villanymotorokkal kívántak volna kiváltani – a mellékhajtástól kezdve, a hidraulika-szivattyún át a további működtetésekig – akkor egy komplett, új traktort kellett volna építeni, beleértve a vázszerkezetet is. Kivételt csak a féklevegő-kompresszor képez, önálló villanymotoros meghajtással. Ezért a Vario a dízelmotor kivételével változatlanul megmaradt - írták.

Elektromos motor 420 lóerő névleges teljesítménnyel

A sebességváltót ebben az esetben villanymotor, egy állandó mágneses, kefe nélküli Danfoss szinkronmotor hajtja. Bár a motor névlegesen több mint 420 lóerő teljesítmény leadására képes, de úgy van hangolva, hogy a traktorban eredetileg használt Deutz dízelmotor paramétereit közelítse. Maximális forgatónyomatéka 911 Nm, percenkénti 1500-as fordulaton.

Közelről az elektromos hajtású traktor motorházteteje - Fotó: FB

Az akkumulátorok hűtése

A motorháztető alatt, a villanymotor tetején egy 70 kWh kapacitású akkumulátorcsomag található, amelyet a rövidebb idejű használatra, például kisebb közúti távolságok megtételéhez, és az első függesztő szerkezetre szerelt, 140 kilowattórása fő üzemi akkucsomag cseréjének áthidalására terveztek. Ez a cserélhető akkucsomag megegyezik az ECE által az elektromos építőipari gépeknél használt akkumulátorral - közölték.

A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor használatának első tapasztalatai nagyon ígéretesek - Fotó: FB

Az elektromos alkatrészek hűtése kulcsfontosságú, mert a hőmérséklet nem haladhatja meg a 45 Celsius-fokot. Ezen túlmenően 60 Celsius-fokig automatikusan csökken a teljesítmény-leadás. A 24 voltos tápfeszültségű tetőklíma-berendezést a tetőperemben lévő külön kijelzőn keresztül vezérlik - írta a cikk.

Munkában az elektromos hajtású traktor - Fotó: FB

Akkumulátorcsere a szabványos töltőállomáson

A lemerült akkumulátor önálló egységként elhelyezhető egy töltőállomáson, és gyorstöltés esetén egy órán belül teljesen feltölthető, míg a le- és felcsatolás körülbelül 1-2 percig tart. A fő akkumulátor tömege 2000 kilogramm, magassága 1,3 méter, hossza 1,08 méter, szélessége pedig 1,3 méter, beleértve a tetején lévő hűtő- és fűtőegységet is. Ezek biztosítják az akkumulátor optimális működési körülményeit.

Burgonyabetakarítás közben az elektromos hajtású Fendt 700 Vario traktor - Fotó: FB

A végére a hátrányok

A cikk szerint ugyan nagyon praktikus és logikus az első függesztő-szerkezethez csatolt akkuegység, ám emiatt használhatatlanná válik az első- és a hátsó függesztő-szerkezetek kombinált használatához. A másik negatívum a vételár, amely nagyjából 615 000 euró körül van jelenleg, amely tartalmazza az első akkucsomagot is. Ez 380 forintos árfolyamon számolva mintegy 233 millió 700 ezer forint.

Megosztás

További híreink

A borászok figyelmét kéri a Nébih, veszélyes lehet az erjedés során keletkező mustgáz

2024.09.07.

Fokozottan kell figyelni a borászoknak, mert veszélyes lehet az erjedés során keletkező mustgáz a borkészítés során.

Digitalizáció, munkakönnyítés és fejlődés az agrárszakképzésben: Nagy István nyitotta az évet

2024.09.07.

Az agrárszakképző intézményekbe 3532 diák iratkozott be a 2024-2025-ös tanévre, a felnőttoktatásban résztvevőkkel együtt 4200-an kezdik meg a tanulmányaikat ezen a területen.

A szövetség szerint túl olcsó a tojás – az áremelés átléphetné a lélektani határt

2024.09.06.

A Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége szerint emelés nélkül veszélybe kerülhet a tojástermelés. A Vas Népe munkatársai körbekérdezték a vasi termelőket, ők terveznek-e emelni szeptembertől.

Partner

Megbízhatóság és hatékonyság a Pantera 40EC-vel ősszel is

2024.09.06.

A kombájnok rostaaljából kikelt, zöld sávokban megjelenő gabona árvakelés a gyenge kelő repcét teljesen kiszoríthatja, elpusztíthatja. A Pantera 40 EC hatékony megoldás lehet.

Az aktuális magyarországi aszálytérképnél szomorúbbat nem biztos, hogy lát a mai nap folyamán

2024.09.06.

Szeptember első napjaiban az időjárásban továbbra sem történt változás, a hőség és az aszály változatlanul tartott, és még az előző héten néhol előforduló záporok is elmaradtak. Pénteken várható lassú változás, először a Dunántúlon és a déli régióban, majd a jövő hét elejétől más területeken is megjelenhet a csapadék, a hőmérséklet pedig csökkenni fog. Ez a változás a kapásnövények terméseredményein már nem segít, de a repce vetéséhez nélkülözhetetlen a talaj nedvességtartalmának javulása.

Málna helyett füge és banán, új haszonállatok - készüljünk a jövő magyar mezőgazdaságára

2024.09.06.

A Kárpát-medencében a klímaváltozás hatására egyre több növényfaj tűnhet el, amelyek korábban jól alkalmazkodtak a régió éghajlatához. Míg a málna szinte teljesen eltűnt, addig olyan mediterrán növények, mint a füge és néhány banánfajta, egyre gyakrabban fordulnak elő Magyarországon.

Partnerhírek
Partner

Megbízhatóság és hatékonyság a Pantera 40EC-vel ősszel is

2024.09.06.

A kombájnok rostaaljából kikelt, zöld sávokban megjelenő gabona árvakelés a gyenge kelő repcét teljesen kiszoríthatja, elpusztíthatja. A Pantera 40 EC hatékony megoldás lehet.

Partner

Hány aszályos év kell még, hogy a gondolkodás megváltozzon?

2024.09.05.

Dunapatajon tartotta idei szakmai napját a Kukorica Kör Egyesület, ahol a jelenlévő gazdálkodók az agrárium elismert képviselőinek előadásait hallgathatták meg impozáns környezetben augusztus végén.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Magro.hu Piactér

Több mint 2.800 hirdetés 40 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás