Hirdetés
Leállítja a Horsch az autonóm terepi robotok fejlesztését
Véget ér a Horsch öt évvel ezelőtt indított első autonóm robotprojektje. A filozófiába beletartozik, hogy a szántóföldi robot mögé más berendezéseket is be lehet kapcsolni. Az univerzálisan alkalmazható szántóföldi robotot olyan feladatokra szántak, mint például egy vetőgép vontatása. Az alternatívák, például a szabványos traktorok, költséghatékonyabbnak bizonyultak a gazdálkodók számára.
A Horsch RO 1, amely több mint két évvel ezelőtt debütált a szántóföldeken, egy autonóm módon működő, lánctalpakra szerelt univerzális robot, amelynek hátuljára egy vetőgépet erősítettek. Némi hasonlóságot mutat a sikeres AgXeed szántóföldi robottal. A Horsch azonban már nem lát ebben a koncepcióban potenciált, amint azt Michael Horsch a Top Agrar és az Agrarheute német mezőgazdasági médiumokkal folytatott beszélgetések során elárulta.
Az autonóm traktorok jobban versenyezhetnek
Michael Horsch megjegyzi: „Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok”. Horsch úgy véli továbbá, hogy – különösen Európában – az autonóm készletekkel felszerelt szabványos traktorok költséghatékonyabb utat kínálnak az autonómia felé a mezőgazdaságban.
„Ezek az upgrade-készletek egyre hatékonyabbá és megfizethetőbbé válnak. Körülbelül 10.000 euróért vagy annál többért egy szabványos traktort autonómmá lehet átalakítani. Lehetővé téve, hogy vezetővel és vezető nélkül is működjön” – magyarázta Michael Horsch. A német vállalkozó emellett rámutat, hogy a közlekedésbiztonsággal és az ütközéselkerülő intézkedésekkel kapcsolatban számos kérdés még mindig megválaszolatlan.
A Horsch széles vázú traktorja még fejlesztés alatt áll
A Horsch a jövőben a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb autonóm megoldások létrehozására akar összpontosítani. Az azonban még bizonytalan, hogy a Horsch másik autonóm projektje, a Gantry RO G 500 megfelel-e ezeknek a kritériumoknak.
Michael Horsch már ezzel a projekttel kapcsolatban is kezdeti kételyeinek adott hangot. A Gantry RO G 500-at hivatalosan a 2023 júniusában Brazíliában megrendezett Bahia Farm Show-n mutatták be. Ez a széles vázú traktor a Nexathoz hasonló elven működik. Azzal a céllal, hogy a kerekei évről évre következetesen ugyanazokat a nyomvonalakat kövessék a Controlled Traffic Farming (CTF) rendszer segítségével.
A RO G 500 egy négykerekű, elöl 11 m-es, hátul 4 m-es tengelytávolsággal rendelkező, hidrosztatikus meghajtással felszerelt, négykerekű vázas traktor. A tetején két tartály található 12 000 liter vetőmag és egy 1500 literes dízelüzemanyag-tartály számára. Ez 100 hektár szójabab vetéséhez elegendő Brazíliában.
De egy emberrel a gépen
Annak ellenére, hogy a Horsch Gantry RO G 500 autonóm képességekkel rendelkezik a vezetés és a navigáció terén, egy vezetőnek jelen kell lennie, hogy megakadályozza az elakadásokat és egyéb meghibásodásokat, amelyeket a gép magától nem tud észlelni. A vezetőnek a legfontosabb beállítások, például a vetési mélység beállítására kell összpontosítania, hogy a helyi szántóföldi körülmények között optimális teljesítményt nyújtson. A Horsch a Gantryt a kezelő eső és szúnyogok elleni védelme érdekében kabinnal szerelte fel.
A Controlled Traffic Farming jelentős bukkanóval ér véget
A Horsch tapasztalatai a Controlled Traffic Farminggal (CTF) kapcsolatban nem voltak kedvezőek. Az RO G 500-at a többi szélesvázas járművontatóhoz hasonlóan úgy tervezték, hogy a keréknyomok közötti lehető legnagyobb távolsággal elősegítse az optimális CTF-et.
A Horsch korábban intenzíven dolgozott a CTF-fel a cseh AgroVation kísérleti gazdaságban, Knezmostban. Mostanra azonban felhagytak ezzel a gyakorlattal. A CTF-fel való hétéves kísérletezés után a Horsch nem tapasztalt jelentős termésjavulást, de egy jelentős hátránnyal szembesült. A burkolatlan utakhoz hasonlóan a pályák idővel szilárdabbá és göröngyösebbé váltak, ami az esővíz felgyülemléséhez és fokozott erózióhoz vezetett.
Halálos csapás a Nexat számára?
Horsch szkepticizmusa közvetve a Nexatra is kiterjed. Michael Horsch csodálatát fejezte ki a gép iránt, és elismerését fejezte ki Felix és Klemens Kalverkamp mérnököknek a kiváló munkájukért. Hozzátette azonban: „Ha egy jármű egy kicsit mindenhez ért, de semmit sem tud rendesen, akkor csak kompromisszumokat köt. Ez pedig nem lesz sikeres”. Ennek ellenére a Horsch továbbra is hatalmas brazil pályákon finomítja a RO G 500-at.
(Forrás: futurefarming.com)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Védjük a gyökereket az Agrováció termékével
A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.
AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?
Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatGraecus AF Oldalazó talajmaró
Több mint 1.100 hirdetés 107 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés