Véget ér a Horsch öt évvel ezelőtt indított első autonóm robotprojektje. A filozófiába beletartozik, hogy a szántóföldi robot mögé más berendezéseket is be lehet kapcsolni. Az univerzálisan alkalmazható szántóföldi robotot olyan feladatokra szántak, mint például egy vetőgép vontatása. Az alternatívák, például a szabványos traktorok, költséghatékonyabbnak bizonyultak a gazdálkodók számára.

A Horsch RO 1, amely több mint két évvel ezelőtt debütált a szántóföldeken, egy autonóm módon működő, lánctalpakra szerelt univerzális robot, amelynek hátuljára egy vetőgépet erősítettek. Némi hasonlóságot mutat a sikeres AgXeed szántóföldi robottal. A Horsch azonban már nem lát ebben a koncepcióban potenciált, amint azt Michael Horsch a Top Agrar és az Agrarheute német mezőgazdasági médiumokkal folytatott beszélgetések során elárulta.

Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok” (Forrás: Horsch)

Az autonóm traktorok jobban versenyezhetnek

Michael Horsch megjegyzi: „Tévedtünk – a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok”. Horsch úgy véli továbbá, hogy – különösen Európában – az autonóm készletekkel felszerelt szabványos traktorok költséghatékonyabb utat kínálnak az autonómia felé a mezőgazdaságban.

„Ezek az upgrade-készletek egyre hatékonyabbá és megfizethetőbbé válnak. Körülbelül 10.000 euróért vagy annál többért egy szabványos traktort autonómmá lehet átalakítani. Lehetővé téve, hogy vezetővel és vezető nélkül is működjön” – magyarázta Michael Horsch. A német vállalkozó emellett rámutat, hogy a közlekedésbiztonsággal és az ütközéselkerülő intézkedésekkel kapcsolatban számos kérdés még mindig megválaszolatlan.

A Horsch széles vázú traktorja még fejlesztés alatt áll

A Horsch a jövőben a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb autonóm megoldások létrehozására akar összpontosítani. Az azonban még bizonytalan, hogy a Horsch másik autonóm projektje, a Gantry RO G 500 megfelel-e ezeknek a kritériumoknak.

Michael Horsch már ezzel a projekttel kapcsolatban is kezdeti kételyeinek adott hangot. A Gantry RO G 500-at hivatalosan a 2023 júniusában Brazíliában megrendezett Bahia Farm Show-n mutatták be. Ez a széles vázú traktor a Nexathoz hasonló elven működik. Azzal a céllal, hogy a kerekei évről évre következetesen ugyanazokat a nyomvonalakat kövessék a Controlled Traffic Farming (CTF) rendszer segítségével.

A RO G 500 egy négykerekű, elöl 11 m-es, hátul 4 m-es tengelytávolsággal rendelkező, hidrosztatikus meghajtással felszerelt, négykerekű vázas traktor. A tetején két tartály található 12 000 liter vetőmag és egy 1500 literes dízelüzemanyag-tartály számára. Ez 100 hektár szójabab vetéséhez elegendő Brazíliában.

De egy emberrel a gépen

Annak ellenére, hogy a Horsch Gantry RO G 500 autonóm képességekkel rendelkezik a vezetés és a navigáció terén, egy vezetőnek jelen kell lennie, hogy megakadályozza az elakadásokat és egyéb meghibásodásokat, amelyeket a gép magától nem tud észlelni. A vezetőnek a legfontosabb beállítások, például a vetési mélység beállítására kell összpontosítania, hogy a helyi szántóföldi körülmények között optimális teljesítményt nyújtson. A Horsch a Gantryt a kezelő eső és szúnyogok elleni védelme érdekében kabinnal szerelte fel.

A Controlled Traffic Farming jelentős bukkanóval ér véget

A Horsch tapasztalatai a Controlled Traffic Farminggal (CTF) kapcsolatban nem voltak kedvezőek. Az RO G 500-at a többi szélesvázas járművontatóhoz hasonlóan úgy tervezték, hogy a keréknyomok közötti lehető legnagyobb távolsággal elősegítse az optimális CTF-et.

A Horsch korábban intenzíven dolgozott a CTF-fel a cseh AgroVation kísérleti gazdaságban, Knezmostban. Mostanra azonban felhagytak ezzel a gyakorlattal. A CTF-fel való hétéves kísérletezés után a Horsch nem tapasztalt jelentős termésjavulást, de egy jelentős hátránnyal szembesült. A burkolatlan utakhoz hasonlóan a pályák idővel szilárdabbá és göröngyösebbé váltak, ami az esővíz felgyülemléséhez és fokozott erózióhoz vezetett.

Halálos csapás a Nexat számára?

Horsch szkepticizmusa közvetve a Nexatra is kiterjed. Michael Horsch csodálatát fejezte ki a gép iránt, és elismerését fejezte ki Felix és Klemens Kalverkamp mérnököknek a kiváló munkájukért. Hozzátette azonban: „Ha egy jármű egy kicsit mindenhez ért, de semmit sem tud rendesen, akkor csak kompromisszumokat köt. Ez pedig nem lesz sikeres”. Ennek ellenére a Horsch továbbra is hatalmas brazil pályákon finomítja a RO G 500-at.

(Forrás: futurefarming.com)

További híreink

317 milliárd forint agrártámogatás – nézze meg, Önhöz is érkezett-e!

2024.12.05.

Lezárult a Közös Agrárpolitika 2024-es előlegfizetési időszaka, amely során 145 ezer gazdálkodó kapott támogatást 317,8 milliárd forint összértékben.

Egy évvel elhalasztaná az Európai Unió Tanácsa az erdőirtásról szóló jogszabály rendelkezéseinek hatályba lépését

2024.12.05.

Támogatja az Európai Tanács az erdőirtásról szóló jogszabály új rendelkezéseinek elhalasztását.

Fontos és sürgős témákról egyeztetett a Mezőgazdasági és Halászati Tanács

2024.12.05.

A Mezőgazdasági és Halászati Tanács fontos kérdésekről egyeztetett Brüsszelben, Belgium fővárosában.

Kiderült, hogy kell-e dolgoznunk december 24-én

2024.12.05.

December 3-án az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottsága ismét elutasította Balassa Péter, a Jobbik országgyűlési képviselőjének törvényjavaslatát, amely december 24-ét munkaszüneti nappá nyilvánította volna.

Ma jöhet az ígért hószállingózás

2024.12.05.

A következő három napban változóan felhős, hűvös időre számíthatunk, helyenként gyenge vegyes csapadékkal és élénk széllel, míg a hőmérséklet nappal 1–9, éjszaka -4 és +4 fok között alakul.

A magyar élelmiszerek, borok és takarmányok értékes felvevőpiaca az Egyesült Királyság

2024.12.05.

Tovább kell erősíteni az együttműködést a mezőgazdaság és a kereskedelem területén Magyarország és az Egyesült Királyság között.

Partnerhírek
Partner

Védjük a gyökereket az Agrováció termékével

2024.12.03.

A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.

Partner

AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?

2024.11.29.

Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus BGS Vonólap
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus BGS Vonólap

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Graecus AF Oldalazó talajmaró
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus AF Oldalazó talajmaró

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 1.100 hirdetés 107 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás