Hirdetés
Kibocsátásmentes új személygépkocsik és kisteherautók közlekedhetnek majd az Európai Unióban 2035-től
Nagyobb szerep jut a közúti közlekedésnek az Európai Unió által célként kitűzött klímasemlegesség elérésében. Új módszertan jön létre a járművek széndioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámításához. A kibocsátási határértékek valós kibocsátáshoz igazodó megállapítása az egyik fő cél. A Parlament zöld utat adott a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátását tovább korlátozó normáknak.
A képviselők 340 szavazattal, 279 ellenszavazattal és 21 tartózkodás mellett elfogadták az Európa Tanáccsal létrejött megállapodást arról a rendeletjavaslatról, amely az EU ambiciózus klímavédelmi vállalásaihoz igazodva – az „Irány az 55%!” klímavédelmi csomag részeként – módosítja a személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatban támasztott követelményeket. Az Európai Unió közleménye fontos újdonságokat tartalmaz.
Az új szabályozás köztes kibocsátáscsökkentési célértékeket is meghatároz, hogy 2035-re egyetlen új személygépkocsi vagy könnyű haszongépjármű se terhelje kibocsátással a környezetet. A cél, hogy a 2021-es szinthez képest 100 százalékkal csökkenjen a teljes uniós járműállomány CO2-kibocsátása. 2030-ra például a személygépkocsik esetében 55 százalékos, a kisteherautóknál 50 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő.
Hirdetés
Más tekintetben is lényeges változásokat hoz a rendelet:
- A Bizottságnak 2025-re módszertant kell kidolgoznia az uniós piacon értékesített személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámítására és az adatok bejelentésére, illetve adott esetben jogalkotási javaslatot terjesszen elő ehhez kapcsolódóan;
- A Bizottság emellett 2026 decemberéig az adatok alapján figyelemmel fogja kísérni a kibocsátási határértékek és a valós vezetési feltételek mellett tapasztalt üzemanyag- és energiafogyasztás eltéréseit, továbbá jelentésben számol be a gyártók fajlagos CO2-kibocsátására vonatkozó adatok kiigazítását szolgáló módszertanról, illetve gondoskodik az esetlegesen feltárt problémák megfelelő kezeléséről;
- Azok a gyártók, akik egy adott naptári évben kis sorozatban állítanak elő termékeket (1000–10000 új személygépkocsit vagy 1000–22000 új kisteherautót gyártanak), 2035 végéig mentesülhetnek a jelentéstételi kötelezettség alól. A szabályok ugyanakkor továbbra sem vonatkoznak azokra, akik 1000 járműnél kevesebbet gyártanak;
- A kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek (azaz a 0–50g CO2/km kibocsátású elektromos járművek és a hálózatról tölthető, jó teljesítményű ilyen hibridek) gyártását kevésbé szigorú CO2-kibocsátáscsökkentési követelményekkel ösztönző jelenlegi mechanizmus az eladások várható alakulásához igazodik majd. A 2025 és 2029 között értékesített új személygépkocsik esetében 25 százalék, az új kisteherautók esetében pedig 17 százalék lesz a referenciaérték. 2030-tól megszűnik ez az ösztönző;
- A Bizottság 2025 végétől kezdve kétévente jelentést készít a kibocsátásmentes közúti mobilitás terén elért előrehaladásról.
A jelentéstevő Jan Huitema (Renew, Hollandia) így nyilatkozott:
„A rendelet ösztönzőleg hat a kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek gyártására. Felfelé módosítja a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési célértékeket. 2035-re pedig teljes kibocsátásmentességet határoz meg, ami nélkül nem teljesülhet a 2050-re vállalt klímasemlegesség. A gépjárműgyártók számára ezek az egyértelmű célértékek kiszámíthatóságot jelentenek, mindamellett ösztönzik az innovációt és a beruházásokat. A fogyasztók olcsóbban tudnak majd kibocsátásmentes gépjárműveket vásárolni és üzemeltetni, és gyorsabban kiépülhet a használtautópiac. Mindenki számára elérhető lesz a fenntartható autós közlekedés.”
A következő lépések
A parlamenti zárszavazás után a Tanácsnak most hivatalosan is el kell fogadnia a jogszabályokat, amelyek röviddel ezután megjelennek az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
Háttér
Az „Irány az 55%!” jogszabálycsomag részeként a Bizottság 2021. július 14-én jogalkotási javaslatot terjesztett elő az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások módosításához. A javaslat többek között azt a célt szolgálja, hogy az EU – a polgárok érdekeire tekintettel és a technológiai innovációt is ösztönözve – teljesíteni tudja a 2030-ra és 2050-re kitűzött klímavédelmi vállalásait - írták.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Munkába állás gyorsan és egyszerűen? A lehetőség adott!
Adódnak olyan élethelyzetek, amikor az ember nem ér rá sokat töprengeni és egy helyben álldogállni. Az egyik ilyen fő szituáció, amikor a lehető leggyorsabban és leghamarabb, SOS kell a munka. Ilyenkor viszont nincs idő az állásinterjúkra és a hosszú kiválasztási folyamatokra. A hangsúly azon van, hogy a munkába állás minél gördülékenyebb legyen – szerencsére sok munkáltató is így gondolja ezt.
Folyékony szerves és granulált, kénes foszfor alaptrágyázási technológia
A hosszú és egyre szárazabb nyár után dönteni kell. Maradunk-e az egyre gyakrabban nem működő szilárd NPK mellett, vagy továbblépünk. Mutatunk egy-egy olyan technológiát, ami a szilárd és már folyékony tápanyagok használatán alapul, és minden berendezés megtalálható hozzá, még a legkisebb gazdaságban is.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 2.800 hirdetés 39 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés