Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének. A környezeti és etikai hatásra viszont alig figyelnek. Az Európai Bizottság által végzett legutóbbi Eurobarométer-felmérés rávilágít a változó táplálkozási trendekre és fogyasztói szokásokra. A felmérés szerint 2021 óta 6 százalékponttal, 58 százalékra csökkent azoknak az európaiaknak a száma, akik havonta legalább egyszer fogyasztanak otthon halat vagy akvakultúra-terméket.

A Magyar Mezőgazdaság cikkét szemléztük a halfogyasztás témájáról. Ez alapján a bevezetőben említett felmérés szerint 4 százalékponttal csökkent azon európaiak aránya, akik hetente legalább egyszer vásárolnak halat (23%), és 4 százalékponttal nőtt azon fogyasztók aránya, akik soha nem esznek halat (15%).

Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének
Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének

Trendváltozások és információk

Az is változott, hogy a fogyasztók mit vesznek figyelembe halvásárláskor ‒ az ár, mint legfontosabb tényező, ma már megelőzi a megjelenést. Több fagyasztott és konzervált terméket adnak is el, mint frisset.

A környezeti és etikai hatások továbbra is a legkevésbé figyelembe vett tényező a termékválasztás során ‒ a fogyasztók mindössze 17%-a számára ez a fő szempont.

2021 óta a vadon fogott termékek előnyben részesülnek, szemben a gazdaságban nevelt termékekkel.

Az uniós fogyasztók részletesebb információkat szeretnének a címkéken. Amint arról az Euractiv beszámolt, egy nem kormányzati szervezet tavaly szeptemberben közzétett jelentése rámutatott arra, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Belgiumban a feldolgozott tengeri termékek címkéiről hiányoznak az alapvető információk. Más, szintén az ágazathoz tartozó szervezetek egyértelműbb címkézési szabályokat követelnek - írta a cikk.

A Bizottság felmérése kiemeli, hogy az uniós fogyasztók 63 százaléka a „fogyaszthatósági” vagy „minőségmegőrzési idő” dátumot tekinti a címkén feltüntetendő legfontosabb információnak, és azt is kimutatja, hogy a válaszadók 36 százaléka szeretne több környezeti információt.

A halfogyasztás támogatása

Az Európai Bizottság jóváhagyta azt a 122 millió eurós támogatási programot, amelynek célja, hogy Dánia csökkentse a halászati és akvakultúra-ágazat CO2-kibocsátását. A program, amely a halgazdaságokat hivatott segíteni energiafogyasztásuk környezetbarátabbá tételében, 2029 végéig tart.

Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás a 2013-ban mért 5,7 kilogrammról 2024-re 6,7 kilogrammra emelkedett – ezzel azonban hazánk még mindig az uniós rangsor végén helyezkedik el. A javulásban egyébként jelentős szerepet játszottak az agrártárca intézkedései, például a haltermékek áfájának 5%-ra való csökkentése, illetve a Ma-Hal és az AMC halfogyasztást népszerűsítő kampányai. Ezek is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyarok 2013 és 2020 között 24%-kal növelték a halfogyasztásukat. Az agrármarketingre és promócióra 2020 után 700 millió forintot fordítottak, a kampányok pedig 2027-ig folytatódnak.

A kampányok során természetesen elsősorban a hazai halak, illetve haltermékek fogyasztására helyezik a hangsúlyt – a cél, hogy ne csak karácsonykor egyenek a magyarok halat - írták.

Megosztás

További híreink

Partner

Advanta Seeds × K-Adriatica: Partnerség, ami átformálhatja az európai vetőmagpiacot

2025.06.18.

Az Advanta Seeds új stratégiai együttműködésre lépett a K-Adriatica-val, hogy tovább erősítse az európai termékkínálatát.

Készüljön fel időben a 2025–26-os agrárpályázatokra – segítünk eligazodni

2025.06.18.

Több száz milliárd forint agrárpályázati forrás válik elérhetővé 2025–26-ban. A Magro.hu most ingyenesen letölthető segédletet kínál mindazoknak, akik időben szeretnének felkészülni – egyetlen dokumentumban, jól átlátható formában gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat a közelgő agrártámogatásokról.

Kevesebb, mint 2 hétig igényelhető a rendezetlen gépjárműadó pótlékmentes részletfizetése

2025.06.18.

Június 30-ig kérhetik az automatikus 5 havi pótlékmentes részletfizetést azok, akik még nem rendezték a gépjárműadót, és egy összegben nem tudják azt megfizetni.

Partner

Az új ESPRO 1002 (R) típusok bevezetésével a KUHN megújítja vontatott, min-till vetőgépeinek kínálatát

2025.06.18.

Az új ESPRO 1002 (R) szériás kínálata négy típust foglal magában: egy 3 és egy 4 m szélességű fix kivitelű (ESPRO 3002 és 4002), és két, 4 és 6 méteres munkaszélességgel rendelkező, csukható vetőgéptípust (ESPRO 4002 R és 6002 R). Mindegyikük kiemelkedő vetési kapacitással rendelkezik: A 3 méteres gépek 2500, a 4 és 6 méteres változatok 3500 literes magtartállyal vannak felszerelve.

Vége az egységes kérelmek leadásának, közel 155 ezer igényt adtak be a gazdák

2025.06.18.

A NAK falugazdászai idén is tevékenyen közreműködtek az egységes kérelmek beadásában

Ízléses betekintést nyújt a Magyar Bormarketing Ügynökség új imázsfilmje

2025.06.18.

A Magyar Bormarketing Ügynökség új imázsfilmjének célja, hogy friss képet adjon hazánkról és borainkról.

Partnerhírek
Partner

Advanta Seeds × K-Adriatica: Partnerség, ami átformálhatja az európai vetőmagpiacot

2025.06.18.

Az Advanta Seeds új stratégiai együttműködésre lépett a K-Adriatica-val, hogy tovább erősítse az európai termékkínálatát.

Partner

Az új ESPRO 1002 (R) típusok bevezetésével a KUHN megújítja vontatott, min-till vetőgépeinek kínálatát

2025.06.18.

Az új ESPRO 1002 (R) szériás kínálata négy típust foglal magában: egy 3 és egy 4 m szélességű fix kivitelű (ESPRO 3002 és 4002), és két, 4 és 6 méteres munkaszélességgel rendelkező, csukható vetőgéptípust (ESPRO 4002 R és 6002 R). Mindegyikük kiemelkedő vetési kapacitással rendelkezik: A 3 méteres gépek 2500, a 4 és 6 méteres változatok 3500 literes magtartállyal vannak felszerelve.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 211 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás