Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének. A környezeti és etikai hatásra viszont alig figyelnek. Az Európai Bizottság által végzett legutóbbi Eurobarométer-felmérés rávilágít a változó táplálkozási trendekre és fogyasztói szokásokra. A felmérés szerint 2021 óta 6 százalékponttal, 58 százalékra csökkent azoknak az európaiaknak a száma, akik havonta legalább egyszer fogyasztanak otthon halat vagy akvakultúra-terméket.

A Magyar Mezőgazdaság cikkét szemléztük a halfogyasztás témájáról. Ez alapján a bevezetőben említett felmérés szerint 4 százalékponttal csökkent azon európaiak aránya, akik hetente legalább egyszer vásárolnak halat (23%), és 4 százalékponttal nőtt azon fogyasztók aránya, akik soha nem esznek halat (15%).

Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének
Egy európai uniós felmérésből kiderült, hogy az európaiak kevesebb halat esznek, mint korábban, jobban figyelnek az árra, és részletesebb címkéket szeretnének

Trendváltozások és információk

Az is változott, hogy a fogyasztók mit vesznek figyelembe halvásárláskor ‒ az ár, mint legfontosabb tényező, ma már megelőzi a megjelenést. Több fagyasztott és konzervált terméket adnak is el, mint frisset.

A környezeti és etikai hatások továbbra is a legkevésbé figyelembe vett tényező a termékválasztás során ‒ a fogyasztók mindössze 17%-a számára ez a fő szempont.

2021 óta a vadon fogott termékek előnyben részesülnek, szemben a gazdaságban nevelt termékekkel.

Az uniós fogyasztók részletesebb információkat szeretnének a címkéken. Amint arról az Euractiv beszámolt, egy nem kormányzati szervezet tavaly szeptemberben közzétett jelentése rámutatott arra, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Belgiumban a feldolgozott tengeri termékek címkéiről hiányoznak az alapvető információk. Más, szintén az ágazathoz tartozó szervezetek egyértelműbb címkézési szabályokat követelnek - írta a cikk.

A Bizottság felmérése kiemeli, hogy az uniós fogyasztók 63 százaléka a „fogyaszthatósági” vagy „minőségmegőrzési idő” dátumot tekinti a címkén feltüntetendő legfontosabb információnak, és azt is kimutatja, hogy a válaszadók 36 százaléka szeretne több környezeti információt.

A halfogyasztás támogatása

Az Európai Bizottság jóváhagyta azt a 122 millió eurós támogatási programot, amelynek célja, hogy Dánia csökkentse a halászati és akvakultúra-ágazat CO2-kibocsátását. A program, amely a halgazdaságokat hivatott segíteni energiafogyasztásuk környezetbarátabbá tételében, 2029 végéig tart.

Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás a 2013-ban mért 5,7 kilogrammról 2024-re 6,7 kilogrammra emelkedett – ezzel azonban hazánk még mindig az uniós rangsor végén helyezkedik el. A javulásban egyébként jelentős szerepet játszottak az agrártárca intézkedései, például a haltermékek áfájának 5%-ra való csökkentése, illetve a Ma-Hal és az AMC halfogyasztást népszerűsítő kampányai. Ezek is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyarok 2013 és 2020 között 24%-kal növelték a halfogyasztásukat. Az agrármarketingre és promócióra 2020 után 700 millió forintot fordítottak, a kampányok pedig 2027-ig folytatódnak.

A kampányok során természetesen elsősorban a hazai halak, illetve haltermékek fogyasztására helyezik a hangsúlyt – a cél, hogy ne csak karácsonykor egyenek a magyarok halat - írták.

Megosztás

További híreink

Csak a káreseménytől számított 21 napig lehet kérelmezni az áprilisi vis maior fagykár kompenzációját

2025.04.28.

A 2025. április elején bekövetkezett tavaszi fagykárt vis maior eseménynek ismeri el az ország teljes területére az Agrárminisztérium.

Partner

A nagy BactoFil®-sztori

2025.04.28.

Az AGRO.bio Hungary Kft. termékkínálatát immáron 24 éve vezeti a BactoFil® termékcsalád. Az egyik első mikrobiológiai készítmény a hazai piacon, hatékonyságát közel 2 millió hektár tapasztalatai igazolják. Hogyan kezdődött a történet, hol tart most, és mit mutat a jövő?

Örökre velünk marad az árrésstop? Nagy Márton szerint ez a jövő

2025.04.28.

A Nemzetgazdasági Minisztérium bejelentése szerint az egyszeri, 2024 nyarán bevezetett élelmiszer-árrésmaximum 2027 végéig biztosan életben marad, de akár állandó szabályzássá formálódhat.

Korlátozzák a készpénzhasználatot az EU-ban: mit lép erre a magyar kormány?

2025.04.28.

Az Európai Unió 2027-től egységes, legfeljebb 10 000 eurós készpénzkorlátot vezet be a vállalkozások és kereskedők közötti tranzakciókban, elsősorban a pénzmosás és a terrorizmus-funding visszaszorítása érdekében. Ugyanakkor a magyar kormány az Alaptörvény módosításával garantálta a készpénzfizetés jogát.

Az év egyik legcsapadékosabb napja jön: elolvashatja, most milyen időt hoz

2025.04.28.

Az április végét és május elejét igazi tavaszi időjárás köszönti: sok napsütés, kellemes meleg, majd a hétvégére záporok és zivatarok teszik mozgalmasabbá az időt. A hőmérséklet összességében az átlagosnál kissé magasabban alakul, így nyárias hangulatra is számíthatunk.

Milliárdos támogatás a Natura 2000 gyepterületeken gazdálkodóknak

2025.04.28.

Több mint 7500 érintett részesül csaknem 7,7 milliárd forint kompenzációs támogatásban.

Partnerhírek
Partner

A nagy BactoFil®-sztori

2025.04.28.

Az AGRO.bio Hungary Kft. termékkínálatát immáron 24 éve vezeti a BactoFil® termékcsalád. Az egyik első mikrobiológiai készítmény a hazai piacon, hatékonyságát közel 2 millió hektár tapasztalatai igazolják. Hogyan kezdődött a történet, hol tart most, és mit mutat a jövő?

Partner

Maxentis gombaölő szer - tradíció és innováció az Adama-tól

2025.04.28.

2025-ben az ADAMA új gombaölő szerrel jelentkezett a piacon. Ez egyrészt tradicionális megoldást kínál, mivel két jólismert hatóanyagra épül. Másrészt innováció a javából, mivel ezeket, a saját kategóriájukban piacvezető hatóanyagokat ilyen összetételű gyári kombinációban még nem próbálhattuk ki.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.400 hirdetés 198 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás