Hogyan hat a magyar élelmiszeriparra a globális infláció, az emelkedő alapanyagárak és az egyre nagyobb munkaerőköltség? A NAV előzetes adatai szerint 2023-ban jelentős változások zajlottak az ágazatban: míg egyes területeken a cégek száma csökkent, az export és a belföldi értékesítés bevételei megugrottak. De mit jelent mindez a fogyasztók, termelők és a piac számára?

Általános ágazati trendek

A mezőgazdasági nyersanyagok egy része feldolgozatlanul került exportra, de az élelmiszeripar továbbra is kulcsszerepet játszik a magyar gazdaságban. 2023-ban azonban 5,1%-kal kevesebb vállalkozás tevékenykedett az ágazatban, mint 2020-ban. A foglalkoztatás is csökkent, miközben a bevételek látványosan emelkedtek:

  • Értékesítési árbevétel: +56,1%
  • Export árbevétel: +57,1%
pékség
Fotó: Pixabay

A szektor 91,4%-át kis- és mikrovállalkozások adják, de a piacot a nagy- és közepes cégek dominálják, hiszen a bevételek 90,7%-a tőlük származik - írta elemzésében az AKI.

A külföldi befektetések is meghatározók: a vállalkozások 46,3%-a van külföldi tulajdonban, míg a fennmaradó részen hazai magán- és állami szereplők osztoznak.

Főbb szakágazatok 2023-ban

  • Húsipar
    A húsfeldolgozás a legnagyobb foglalkoztatók közé tartozik: 390 cég 19,8 ezer főt alkalmazott, és 1505 milliárd forintos árbevételt ért el. A húsiparban keletkezik a szektor árbevételének 9,9%-a, miközben a foglalkoztatás 23,7%-át biztosítja.

  • Olajgyártás
    Bár mindössze 46 vállalkozás tevékenykedik az olajgyártásban, ez a terület produkálta a második legnagyobb árbevételt, és a legnagyobb exportbevételt (422 milliárd forint).

  • Tejipar
    A tejtermékgyártás kisebb szektornak számít, de jelentős eredményeket mutat: 70 vállalkozás 6,4 ezer főt foglalkoztatott, és 554,2 milliárd forintos árbevételt ért el. Ez a szektor adta az élelmiszeripar árbevételének 8%-át.

  • Állateledel-gyártás
    Az állateledel-gyártó vállalatok 5,1%-kal részesedtek az iparági árbevételből, ám csak 1,7%-kal az exportból. A szektor foglalkoztatottsági aránya 2,4% volt.

Piaci kihívások és fogyasztói hatások

A globális infláció és az emelkedő alapanyag-, energia- és munkaerőköltségek komoly kihívások elé állítják az ipart. A folyamatosan növekvő árak miatt egyes termékeknél csökkent a fogyasztás, miközben a munkaerőhiány egyre nagyobb nyomást gyakorol a vállalkozásokra. Az ágazat alkalmazkodása tehát elengedhetetlen, ha meg akarja őrizni piaci versenyképességét.

A magyar élelmiszeripar 2023-ban kettős arcát mutatta: miközben a cégek száma és a foglalkoztatás csökkent, a bevételek jelentős növekedést mutattak. A nagy- és közepes vállalkozások továbbra is meghatározók, és a külföldi tulajdon aránya is magas maradt. Az emelkedő fogyasztói árak azonban nehéz helyzetbe hozzák mind a termelőket, mind a vásárlókat, így a jövő egyik nagy kérdése, hogyan tudja az ágazat kezelni a folyamatosan változó gazdasági környezetet.

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Tényleg megéri ökogazdálkodásra átállni?

2024.12.12.

Új agrárgazdasági kutatást indít az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat támogatásával.

A spanyol, marokkói és török paprika miatt a hazai termelők komoly kihívások előtt állnak

2024.12.12.

Az európai paprikapiacon egyre nagyobb a verseny, mivel a harmadik országok termelői fokozatosan növelik piaci részesedésüket az Európai Unióban. Ezzel részben összefüggésben a hazai export csökken, míg az import dinamikusan növekszik. A legtöbb paprika Spanyolországból, Egyiptomból és Törökországból érkezik az országba.

Csináljon 9 napos pihenőt mindössze 2 szabadnapból 2025-ben

2024.12.12.

Jövőre is számos hosszú hétvége vár minket, melyekkel ügyesen gazdálkodva jelentős pihenőidőket alakíthatunk ki

Trump elnök tervezett tarifái jól megkavarhatják a gabonaárakat 2025-ben

2024.12.12.

A márciusi szállítású kukorica 0,2%-kal 4,48 dollárra csökkent vékánként a chicagói árutőzsdén szerdán. A határidős árak nem tudták átlépni a 4,50 dolláros vékánkénti szintet, miután az USDA csökkentette a kukorica zárókészletére vonatkozó előrejelzését. A januári szójabab 0,1%-kal 9,95 1/2 dollárra, a márciusi búza pedig 0,1%-kal 5,62 1/4 dollárra nőtt vékánként ugyanakkor.

Támogatásokról és fejlesztésekről is szólt a Vidék Konferencia 2024

2024.12.12.

Budapesten, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. szervezésében valósult meg a Vidék Konferencián.

Partner

Talajmegújítás és megelőzés: a kukoricatermesztés jövője Magyarországon

2024.12.12.

A mezőgazdaság folyamatos változások előtt áll, de a Kukorica Kör Egyesület megoldást kínál a kihívásokra. Ebben az évben újra a „Kukoricázz Velünk!” termelési versennyel, az agrár rendezvényeken történő hangsúlyos megjelenésükkel és hasznos szakmai tartalmakkal segítették a gazdákat a hatékonyabb termesztési technológiák elsajátításában.

Partnerhírek
Partner

Talajmegújítás és megelőzés: a kukoricatermesztés jövője Magyarországon

2024.12.12.

A mezőgazdaság folyamatos változások előtt áll, de a Kukorica Kör Egyesület megoldást kínál a kihívásokra. Ebben az évben újra a „Kukoricázz Velünk!” termelési versennyel, az agrár rendezvényeken történő hangsúlyos megjelenésükkel és hasznos szakmai tartalmakkal segítették a gazdákat a hatékonyabb termesztési technológiák elsajátításában.

Partner

Közel hét évtizedes tapasztalat és csúcsgenetika: az Alta Seeds útja a magyar piacra

2024.12.11.

A UPL cégcsoport tagjaként az Advanta Seeds nemesítőház európai és észak-amerikai prémium portfólióját az Alta Seeds vetőmagok képviselik. Magyarországi leányvállalatunk, az Advanta Seeds Hungary Kft. 2024-ben alakult.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 1.000 hirdetés 103 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás